Egyrészt a vásárolt áru silány minősége miatt (a kínai vakcina kimutathatóan a legpocsékabb hatásfokú volt, a lélegeztetőgépek pedig jórészt használhatatlannak bizonyultak), másrészt az ügylet lebonyolítása miatt. Az Orbán-kormány Kínával olyan gyanús hátterű külföldi – például malajziai – és magyar közvetítő cégeken keresztül üzletelt, amelyekről alig valamit, vagy semmit sem lehetett tudni, volt köztük olyan társaság is, amelyet pár nappal a bomba üzlet előtt alapítottak. Az például nem derült ki, hogy mennyiért jutottak ahhoz az egészségügyi áruhoz (bóvlihoz), amit a kínaiak más államoknak – nemcsak európaiaknak, hanem afrikaiaknak, dél-amerikaiaknak is – közvetlenül (tehát közbeiktatott cégek nélkül) akár harmincadannyiért adtak el, mint Magyarországnak. A különbözetet – és itt most összességében százmilliárd forintos nagyságrendről beszélünk, csak lélegeztetőgépre 300 milliárdot költött az állam 2020-ban – a közvetítők nyelték le a kiváló munkáért. Az nagyjából kiderült, hogy a NER közelében sem jártak rosszul egyesek, de hogy ebben a vérforraló ügyben végre tisztán lássunk, a Transparency International Magyarország 2021-ben adatigényléssel fordult a külügyhöz az egyik malajziai közvetítőcéggel lebonyolított lélegeztetőgép-tranzakció dokumentumaiért. Így derült ki e hét elején, két év és a minisztériumot az adatok kiadására kötelező harmadfokú (!), kúriai döntés után, hogy ezek a papírok már rég nincsenek meg. A Népszava tudósítása szerint a minisztérium leselejtezte a dokumentációt már 2021 tavaszán, húsz hónappal a beszerzés után. Így többek között az sem derül már ki, hogy miért kellett a maláj cég tulajdonosának számlájára is utalni 9 millió dollárt. De hasonló a helyzet a vakcinabeszerzés közvetítő cégeivel is; bottal üthetni nemcsak e társaságok, de a fantasztikus intuícióval megáldott üzletemberek, és még inkább az adófizetői tízmilliárdok nyomát. Mondani sem kell, hogy mindez törvényesen zajlott: az iratok ledarálásakor már hatályos volt a fenti gyanús tranzakciók lebonyolítása után elfogadott azon rendelkezés, amely szerint az egészségügyi válsághelyzet idején történt beszerzések esetében „a szerződéses fél” „átlátható szervezetnek minősül”. Vagyis patyolattisztának – következésképp a vele kötött ügylet is teljesen szabályos. Miért is ne lenne az, ha egyszer az Országgyűlés erről határozott! A NER axiómája is lehetne e módosított jogszabály: mi törvényesen lopunk!
Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!