A szerk.

A törvény erejével

A szerk.

Kedden az Országgyűlés kormánypárti többsége megszavazta a Magyar Tudományos Akadémia megcsonkítását előkészítő törvényt. Augusztus 1-jétől az MTA elveszíti az irányítást kutatóintézet-hálózata felett, a 15 kutatóközpont vagy önálló intézet – az agrártudományitól a társadalomtudományiig – egy olyan testület (az Eötvös Loránd Kutatási Hálózat Irányító Testülete) fennhatósága alá kerül, amelybe a tagok felét kapásból a kormány delegálja, de még a másik 50 százalékot alkotó tudósgárdát is saját kezűleg Orbán Viktor nevezi ki.

A törvényt benyújtó Palkovics László miniszter egy éve még váltig állította az MTA elnöksége előtt (hangfelvétel van róla), hogy „a kormány egész biztosan nem akarja azt, hogy az Akadémiáról a kutatóintézetek leválasztásra kerüljenek”. Aztán csak leválasztásra kerültek! A Palkovics-minisztérium magyarázata szerint az egyeztetések korai szakaszában elhangzott tájékoztatás óta „mindkét fél elképzelései módosultak”, nekünk azonban lenne egy másik megfejtésünk. A kormány elképzelései kizárólag annyiban módosultak, hogy eredetileg szerették volna, ha az MTA maga dönt egyes intézeteinek kiszervezéséről vagy bezárásáról, és nem a törvény erejével kell azokat elvenni az Akadémiától.

Tavaly június óta Palkovicsék minden piszkos manővere arról szólt, hogy belekényszerítsék az MTA vezetését a tudományos szabadságot feladó elvtelen kompromisszumba, amit a hazai és nemzetközi közvélemény felé aztán úgy adhatnak el, mint az Akadémia saját „reformtörekvését” az innovációt jobban elősegítő kutatóhálózat – vagy valami hasonló kormányzati blabla – irányába. No, ez az, ami nem jött össze. Hiába bántak lekezelő és megalázó módon a Lovász László-féle akadémiai vezetéssel, hiába tartották vissza a kutatóintézetek működési forrásainak egy részét, hiába lengették be sorra a durvábbnál durvábbnak látszó forgatókönyveket – az MTA közgyűlése idén májusi ülésén is kitartott az intézetek autonómiáját garantáló megoldás mellett, és nagy többséggel utasította el a Palkovics-tervet. Némi kezdeti bizonytalankodás után Lovász Lászlóék is beleálltak ebbe a pozícióba.

Ha mást nem is, annyit mindenképpen elért a magyar tudóstársadalom ezzel a hajthatatlansággal, hogy az MTA-törvény áterőszakolása ma pontosan annak látszik, ami valójában: pofátlan vagyonelkobzásnak és politikai beavatkozási kísérletnek a tudomány működésébe. A történet azonban a törvény elfogadásával nem ér véget, ahogy az MTA előtt álló morális és gyakorlati dilemmák sora sem. Lesznek utcai megmozdulások, valószínűleg lesznek alkotmánybírósági és nemzetközi fórumok előtt indított eljárások, de a legfontosabb bizonytalansági tényező maga a törvényszöveg és a várható kormányzati lépések kiszámíthatatlansága.

A végcélt nagyjából sejtjük: szépen elsorvasztani a bölcsészet- és társadalomtudományi intézeteket, a többit átállítani az alapkutatásról alkalmazott kutatásra, és a megfelelő zsebek felé terelni az ebből és az EU-s kutatási pályázatokból remélt pénzt. De hogy mindezt milyen módszerekkel és főleg milyen időtávon akarják elérni Palkovicsék, azt ma rajtuk kívül senki sem tudhatja. Még azt sem igen látni, hogyan állhat fel egy hónap alatt az új Eötvös Hálózat titkársága és irányító testülete, mennyi pénz lesz az intézetek működtetésére, és milyen elosztásban. A törvény az Eötvös Hálózat fölé helyez egy 100 százalékban kormánydelegáltakból álló Nemzeti Tudománypolitikai Tanácsot, amely „javaslatot tesz a támogatandó kutatási főirányokra, tématerületekre” – hogy ezek melyek lesznek, egyelőre azt is homály fedi.

Előbb-utóbb nyilván számos kutató teszi fel magának a kérdést, hogy meddig érdemes részt venni ebben az egészben. Az MTA vezetésének ennél is gyorsabb döntést kell hoznia arról, hogy a továbbiakban együttműködik-e a kormánnyal, megpróbál-e tagokat küldeni az új szervezetbe, engedélyezi-e az MTA-brand használatát. Az intézetek munkáját kívülről figyelők egy része pedig idővel azon kaphatja magát, hogy az új hálózat tanulmányait és tudományos közleményeit olyasmi szkepszissel fogadja, mint mondjuk a Századvég által publikált közvélemény-kutatásokat. Innen tudjuk majd biztosan, hogy eggyel beljebb vagyunk az önkényuralomban.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Majd én!

A jelenleg legtámogatottabb politikai párt, a Tisza előválasztásának első fordulóján kívül a Fidesz-kongresszus időpontja, illetve a kormánypárti jelöltek létezése körüli múlt heti ún. kommunikációs zavar keltett mérsékelt érdeklődést a honi közéletben.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény

A magyar jogalkotás az elmúlt évtizedekben különös képet rajzolt a társadalomról. A törvények, amelyekről azt hittük, hogy semlegesek, valójában arcvonalakat húztak. A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.

A választókban bízva

Párttámogatás nélkül, főleg a saját korábbi teljesítményükre alapozva indulnak újra a budapesti ellenzéki országgyűlési képviselők az egyéni választókerületükben. Vannak állítólag rejtélyes üzenetszerűségek, biztató mérések és határozott támogatási ígéretek is.