A szerk.

A reményhez

A szerk.

"Marha szerencsésen fújnak a szelek, érzem, elkapjuk a szocikat" - tizenegy évvel ezelőtt, február elején mondta ezt Orbán Viktor a Narancsnak adott (mind ez idáig utolsó) interjúját követő laza beszélgetésen. Magabiztosságát az MSZP előnyét mutató kurrens közvélemény-kutatások sem kezdték ki.

Azt ugyan nem állítanánk, hogy múlt pénteken ismét a kormányzásra készülő, mindenkivel beszélni és vitatkozni kész 1998-as Orbán Viktort láttuk, de hogy a 2000 után mindinkább a saját közegébe zárkózó és csak annak papoló, egyre leharcoltabbnak tűnő Orbán helyett egy frissebb pártelnök állt ki, az vitathatatlan. Mondhatjuk persze: az utóbbi években jobbára mindig akkor virult ki, amikor ellenfele annyira meggyöngült, hogy Orbán okkal remélte, a soros meccset konkurens nélkül tudhatja le. (És amikor kiderült, hogy erről szó nincs, pillanatok alatt bepánikolt: elegendő 2006-os csúnya leszerepelésére gondolni.) És az is tény, hogy mára egyedül maradt a porondon: sem a pártján belül, sem azon kívül nincs olyan kihívója, aki eséllyel vehetné föl vele szemben a küzdelmet. Orbán mostani magabiztossága tehát mindenekelőtt az ellenfél hiányából táplálkozik. E magabiztosság ugyanakkor határtalan óvatossággal is párosul: noha a vereség elképzelhetetlennek tűnik, biztosra csak úgy lehet menni, ha a választásokig nem hibázik. Nem hogy végzeteset, de kicsit sem.

Amikor Orbán Viktor (és a Fidesz) elmúlt hónapokbeli mozgását és múlt heti "országértékelését" vizsgáljuk, ebből kell kiindulni. Balgaság lett volna azt várni, hogy Orbán Viktor pénteken válságkezelő programpontokat sorol majd, és mondjuk bejelenti a 13. havi nyugdíjak eltörlését vagy a minimálbér újbóli adókötelességét (nota bene: utóbbi működő gyakorlat volt az Orbán-kormány idején, helyesen). Orbán első miniszterelnök-jelölti kortesbeszédét mondta most el, és ennek megfelelően a vízióit osztotta meg a magyar emberekkel. Jellemző azonban, hogy még ezt sem vitte túlzásba: ahogyan 1998-ban, úgy most is a remény-reménytelenség koordinátarendszerébe helyezte az országot, önmagát természetesen az előbbi fölkent képviselőjének kinevezve. Nem fárasztotta sem magát, sem a hallgatóságát számokkal meg közgazdasági alapigazságokkal, hanem a megújhodás lehetőségéről és arról a képességről értekezett, miszerint az ember minden rossz helyzeten fölül tud emelkedni. (Ráadásul e résznél, igen ügyesen, négy nemzedéket is megszólított: az országot a háború után újjáteremtő nagyszülőkét, a kádárizmus alatt is építkező szülőkét, a rendszerváltozást leginkább akaró sajátját és a már új világba születettekét.) Orbán Viktor azt az ajánlatot tette, hogy az ő vezetésével vegyen az ország népe új irányt. Egyszerű, bevett és milliószor alkalmazott kampányfogás ez - ami viszont csakis akkor jön be, ha hihetőn hangzik. Márpedig manapság, példa rá a megannyi fölmérés eredménye, ez a helyzet.

Négy éve ugyanez a fogás nem működött: a fáradt Orbán Viktor, ha ellenzékben volt is, nem az újat, a mást képviselte a tettrekésznek ható Gyurcsány Ferenccel szemben; a Fidesz híres depressziókampánya (ami ugyancsak közhelyszerű a politikai marketingben) éppen emiatt volt kontraproduktív. Csakhogy mára minden megváltozott: Gyurcsány és kormányának a sodródása oly nyilvánvalóvá lett, hogy az ebből adódó politikai ziccert egy Orbánnál nagyságrendekkel szerényebb képességű politikus is kihasználná. A tehetetlenség érzeténél és az abból fakadó reménytelenségnél nincs frusztrálóbb: és Orbán Viktor nem tesz mást, mint könnyen emészthető formában fogalmazza meg mindazt, amit oly sokan tapasztalnak meg "közhangulatként" nap mint nap.

Nem árt azonban a különbségekre is figyelni: Orbán nemcsak ún. "konkrétumokat" nem mondott, de a megszokott lózungokat sem használta. Konkrét szociális ígéreteket (például a nyugdíjakról) nem tett, csupán általánosságban elmélkedett arról, hogy komoly megszorítások nélkül is rendbe tehető a gazdaság, és kormányra kerülve úgy változtatnak, hogy intézkedéseik már "rövid távon is hasznot hoznak". Az egymillió új munkahely teremtése most is előjött fölszólamlásában - de a megvalósítást immár 10 év távlatában képzeli el. Egyelőre nem világos, hogy Orbán végképp lelazul-e a népboldogításról, avagy a pénteki hiány puszta véletlen.

S víziója ráadásul nemcsak a kormánypolitika megváltoztatásáról szól, hanem egy új világ fölépítéséről is. Orbán ezt nem először süti el, hisz az "új világ fölépítése" egyfelől a spanyolviasz föltalálása (hiszen valamennyi állam keresi a kiutat a válságból a gazdaság, a pénzvilág mechanizmusainak újragondolásával), másfelől pedig e metaforának ugyanaz a funkciója, mint az 1998-as "7 százalékos gazdasági növekedésnek". Tessék, itt van, rágódjatok rajta, beszéljetek róla - erről, az új fölépítéséről. (Nyilván dolgozatok is születnek majd a tárgyban. Egyszer használatosak.)

Ám hogy mindezek mögött körvonalazódik-e a Fidesz majdani kormányzati politikája? Valami támpontot mindenesetre kapunk belőle. Mindenképpen nagyobb, az eddiginél erőteljesebben szabályozó állammal kell számolni; visszaállamosításoktól, amikről pedig Orbán Viktor oly sokszor és oly szívesen szeret beszélni (elég a néhány évvel ezelőtti frappáns "ha az állam szépen kéri" fordulatra gondolni), jogállamban aligha kell tartani (vagyis maradhat a kádkőgyár), de a közszolgáltatások privatizációja nyilván leáll.

Orbán nem véletlenül turnézik Európában: miközben híveinek esetenként a pénzvilágot ostorozza, az ország működőképességének megőrzését éppen a külföldi befektetők magyarországi érdekeltségeire is alapozza (hogy ti. Magyarország csődje a számukra nagyobb veszteséggel járna, mint akár az eddigieknél is komolyabb tőkeinjekció). Amennyire a homályos információkból kikövetkeztethető, egy az 1998-as kormányzati modellhez hasonló fölállás a reális, amennyiben a ciklus első felében a pénzvilágban is respektált szakemberek kerülnek kulcspozíciókba (gazdasági és pénzügyminiszter), és a politikai élvonal e területeken maximum az államtitkári szintet célozhatja meg. Ne feledjük, Orbán a miniszterelnöksége első félidejében gyakorlatilag a Bokros-csomag kijelölte úton haladt: bár a duma új polgári közgazdasági csodáról és effélékről szólt, a költségvetés nem szaladt el, a pénzügypolitika kifejezetten szigorú volt. Azt hinni tehát, hogy a kormányra kerülő Fidesz hajdani, 2006-os ígéretéhez híven bevezeti a 14. meg 15. havi nyugdíjat, butaság volna. De azt gondolni is fölösleges, hogy Orbán olyan megszorításokba fog, amikbe még Bokros Lajos is belekékül. Valahol a kettő között fog lavírozni az ország, nemcsak a csődön, de a régóta várt nagy kiugráson is jóval innen.

Viszont Orbán Viktornak megint hinni fognak sokan, határokon innen és túl - egy ideig mindenképpen.

Figyelmébe ajánljuk

Eldobott aggyal

  • - ts -

A kortárs nagypolitika, adott esetben a kormányzás sűrű kulisszái mögött játszódó filmek, tévésorozatok döntő többsége olyan, mint a sci-fi, dolgozzék bármennyi és bármilyen hiteles forrásból.

Nemes vadak

Jason Momoa és Thomas Pa‘a Sibbett szerelemprojektje a négy hawaii királyság (O‘ahu, Maui, Kaua‘i és Hawai‘i) egyesítését énekli meg a 18. században.

Kezdjetek el élni

A művészetben az aktív eutanázia (asszisztált öngyilkosság) témaköre esetében ritkán sikerül túljutni egyfajta ájtatosságon és a szokványos „megteszem – ne tedd meg” dramaturgián.

A tudat paradoxona

  • Domsa Zsófia

Egy újabb dózis a sorozat eddigi függőinek. Ráadásul bőven lesz még utánpótlás, mivel egyelőre nem úgy tűnik, mintha a tucatnyi egymással érintőlegesen találkozó, egymást kiegészítő vagy egymásnak éppen ellentmondó történetből álló regényfolyam a végéhez közelítene: Norvégiában idén ősszel az eredetileg ötrészesre tervezett sorozat hatodik kötete jelenik meg.

„Ha kém vagyok, miért engedtek oda?”

Mint ukrán kémet kitiltották Magyarország területéről a kárpát­aljai magyar politikust. A kormánypropaganda olyan fotókat közöl leleplezésként, amelyeket korábban Tseber Roland osztott meg a nyilvánossággal. Ő azt mondja, csak az ukrán–magyar viszony javításán dolgozik.

Törvény, tisztesség nélkül

Hazánk bölcsei nemrég elfogadták az internetes agresszió visszaszorításáról szóló 2024. évi LXXVIII. törvényt, amely 2025. január 1. óta hatályos. Nem a digitális gyűlöletbeszédet kriminalizálja a törvény, csak az erőszakos cselekményekre felszólító kommentek ellen lép fel.

Nem így tervezte

Szakszerűtlen kéményellenőrzés miatt tavaly januárban szén-monoxid-mérgezésben meghalt egy 77 éves nő Gyulán. Az ügyben halált okozó, foglalkozás körében elkövetett gondatlan veszélyeztetés vétsége miatt ítélték el és tiltották el foglalko­zásától az érintettet.

Nem vénnek való vidék

A gyógyító kezelésekre már nem reagált az idős szegedi beteg szervezete, így hazaadták, ám minden másnap a sürgősségire kellett vinni. Olykor kilenc órát feküdt a váróban emberek között, hasán a csövekkel és a papucsával. Palliatív ellátás sok helyen működik Magyar­országon – a szegedi egyetem intézményeiben még nem.