A szerk.

Akkor most tényleg itt van a világvége?

A szerk.

Hétfőn délután sajtótájékoztatón jelentette be Michael Ignatieff, a CEU elnök-rektora, nos, azt, amit oly sokan tudtak már a bejelentés előtt is: az egyetem Bécsbe költözteti amerikai diplomát adó képzéseit. Hogy ez egészen pontosan mit jelent és mi következik belőle, azt néhány oldallal beljebb ő maga tisztázza.

Ugyanakkor a magyar társadalom közügyekre fogékony hányadának is megvan a maga értelmezése a történtekről, mondhatni pártállástól függően. S ezen értelmezési tér igen jelentős részét ezekben a napokban az tölti ki, hogy Orbán Viktor, lám, mindent megtehet, itt a világvége, a demokrácia, a társadalom, az oktatás vagy egyáltalán az ország totális vereséget szenvedett szőröstül-bőröstül. S ezt a vereséget Orbán Viktor mérte rá, mert neki immár mindent szabad.

A borúlátás voltaképpen érthető, hiszen a magyar állam rosszul működik, nemtelen szándékok szerint működtetik, a közállapotok valóban elkeserítőek, a társadalom minden, de tényleg minden – gazdasági, mentális, satöbbi, satöbbi – tekintetben legatyásodott, még akár a legutóbbi esztendőkhöz képest is. Lám, a teljesen iránytalanul bedobott, csak lidérces szólamok szintjén eltervezett internet­adótól meg tudta magát védeni az ifjúság, a CEU elüldözését nem tudta megakadályozni. Hétfő este már csak kéttucatnyi ember ment ki az utcára (Momentum), ők is csak azért, hogy megrendülésüket fejezzék ki az Európában példátlan kázus felett, illetve beismerjék a vereségüket.

Hogy a CEU-t végül is miért lehetetlenítette el Magyarországon a hatalom, annak fő és mellékes okait számos alkalommal leírtuk már. Átismételni viszont azért szükséges, mert maga a puszta felsorolás megadja a választ a világvége problémájára. A CEU-nak egyfelől azért kellett elmennie, mert minden diktatórikus törekvés legnagyobb ellensége a gondolkodás. Az nem lehet, hogy az én országomban egyetemeken képezzék ki az ellenségeimet. Aki sötét, velem tart, aki világosan gondolkodik, az meg nem. Bevezetőnkben leírtuk, hogy a rektor elmondja, hogyan és mennyire megy el Bécsbe az egyetem. Azon felül, hogy Magyarország pillanatnyilag az Európai Unió tagja, polgárai számára a határok minden kerítés dacára átjárhatók, nem árt észben tartani ezek után sem, hogy a gondolkodást nem lehet betiltani, nem lehetett sohasem, viszont a legmegalapozottabbnak tetsző diktatúrák is összeomlottak, nagyobbik hányaduk a vártnál előbb is. Mondhatjuk erre, hogy ki vagyunk segítve vele, s ettől az, ami jelenleg Magyarországon fennáll, még nem változik meg. Viszont megváltozhat. Megváltozhat még akkor is, ha szemernyi kétségünk nincs afelől, hogy Orbánnak esze ágában sincs leállni a CEU után; a Közgáz átszabása már sínre tétetett, az ELTE-t érő, s egyre szaporodó, egyre aljasabb támadások folyamatban (erről is hosszan olvashatnak beljebb).

És akkor még ott van a CEU elüldözésének másik fő oka: Orbán Viktor háborúja a Sorosban megtestesülő „zsidó” ellen. Nem a karvalytőke, nem a globalizmus, nem bármi más, hanem a testet öltött „zsidó” ellen. Mert lehet, hogy Orbán egyáltalán nem antiszemita, lehet, hogy Netanjahunál nincs is jobb barátja szerte e világon, meg lehet még sok minden, de az az értelmezési keret, mely a Soros ellen vívott háború orbáni hadainak számára nyitva áll vagy elérhető, még pontosabban kötelezően előírt, más világmagyarázatot nem enged meg. Harcolunk a Sorossal, harcolunk a zsidóval. S miért ilyen rohadék a Soros, hogy ránk küldi a négereket, hogy azok felrobbantsanak, megerőszakoljanak minket, majd elvegyék a munkánkat? Azért, mert… Miért nem jönnek a négerek? Azért mert fennakadtak a kerítésen, amit a határra húztunk. Hazugság, hazugság, hazugság.

Mindeközben Magyarország lakosságának többsége – pillanatnyilag számottevő politikai képviselet nélkül – teszi a dolgát. Törvények korlátozzák ugyan szabadságjogainak gyakorlásában, de lehetetlenné nem tesznek semmit. A parlament szájellenzéki pártjait – fenntartásokkal ugyan, de – okkal sorolhatjuk a rendszer alkotóelemei közé, a hatalom hasznos idiótái sorába, de őket is lekapcsolják, felvetéseiket lesöprik, s igyekeznek fel is számolni őket (Jobbik, LMP). Viszont hol van az megírva, hogy politizálni csak a törvényhozásban lehetséges? E gyászos időszakban is működnek a parlamenten kívüli pártok, mozgalmak, nem is a teljes ismeretlenségben. A karikatúrává faragott médiaállapotok dacára is létezik nyilvánosság, és nem is teljes fedésben dolgozó művelőinek erőfeszítései nyomán pedig igen­is felismerhető a valóság. A CEU elment, de nem egészen, a CEU elment, de nem messzire, a CEU elment, de amit tanít, az számos magyarországi fejben élő tudomány. Mocskos állapotok vannak, de nincs itt a világvége.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.