A szerk.

Áll Semjén

A szerk.

Hogy Semjén Zsolt tudományos munkássága vagy legalábbis az annak kőszikla fundamentumát képező ifjúkori dolgozata a "New Age vallásokról" egy nagy nulla, nem szorul különösebb bizonyításra.

Még az idézetek és a saját meglátások arányát mérő sublert sem kell igénybe vennünk, elég átfutni, hogy lássuk: Semjén 1991-ben a Pázmány Péter Hittudományi Akadémián úgy szerezte doktori címét, hogy disszertációjában nagyjából egyetlen saját gondolata nincsen. Forrásként jobbára enciklopédiákat meg összefoglaló, tudományos ismeretterjesztő munkákat használt, Glasenapp könyve például minden érdeklődő bölcsész alapolvasmánya volt akkoriban, pont ebből meríteni állati ciki, az volt már akkor is - nem kitenni az idézőjeleket meg lopás, ami a ciki egy másik, minőségibb kategóriája.

Semjén aztán az áltézis szárnyán a tudományos karrier váratlan magasságaiba emelkedett. Az esetet derék módon felplankoló hvg.hu kimutatása szerint Zsoltban, az egykori renegát trockistában ma nem csupán a teológiai tudományok doktorát és a diplomás szociológust, de - többek között - a Pázmány Péter Katolikus Egyetem címzetes egyetemi docensét, az MTA II. Filozófiai és Történettudományok Osztályának nem akadémikus tagját, a Filozófiai Tudományos Bizottság tagját, az "budai Egyetem címzetes egyetemi tanárát tisztelhetjük.

Hogy e titulusokból és fokozatokból mit köszönhet politikai szerepvállalásának, megállapíthatatlan. De úgy képzelnénk, az elején ez nemigen nyomott a latban, 1991-ben Semjén az Antall-kormány háttérgépezetének apró csavarja volt, a koalíciós partner KDNP nagy öregjeinek kifutófiúja. Hogy a Pázmány-akadémia minősítő bizottságának szimplán nem tűnt fel, hogy az általuk adható legmagasabb fokozatot ez a törekvő fiatalember szélhámozással nyeri el, vagy látták ők is, de nem akartak púposkodni - egyszer talán meggyónja valaki közülük, aki tudja.

Innentől kezdve viszont minden magától ment. A hittudományok Osztap Benderét - a doktori cím s az oklevél birtokában, melynek fejlécén nemcsak a 17. századi kitűnő ellenreformernek, a magyar katolicizmus sötét csillagának és a régi magyar irodalom egyik legnagyobb stilisztájának, a politikai és felekezeti ellenfeleit utolérhetetlen virtuozitással szidalmazó Pázmány Péternek a neve díszelgett, hanem az ugyancsak megfellebbezhetetlen tekintélyt sugalló "akadémia" szó - a poklok kapui sem állíthatták meg. Főművét először 1992-ben, az ELTE szociológia szakán, szakdolgozat formájában hasznosította újra; aztán amikor a nemzet a 90-es évek közepén végre leszámolt a sztálinista tudománypolitika örökségével és a bűnös "kandidátus" megjelölést a philosophiae doctor címre nevezte át, Zsolt az ősdolgozatot minden jel szerint automatikusan váltotta be a Pázmány-egyetem PhD-fokozatára.

Bár Semjén nemhogy kettő, de egyetlen címet sem érdemelne, mindkét érintett intézmény úgy tesz, mintha minden a legnagyobb rendben lenne. Sem a Pázmány Péter Katolikus Egyetem (a hittudományi akadémia jogutódja), sem az ELTE nem óhajtja még csak vizsgálni sem ezt az ügyet.

Aminek csak az egyik oka lehet az, hogy nyilván száz és száz hasonló módon összeácsolt diplomamunka, disszertáció, kis-, közepes és nagydoktori, akadémiai értekezés pihen az ilyen-olyan diplomákat és címeket osztogató intézmények könyvtárában, megannyi felsőfokú végzettség és tudományos fokozat aranyfedezeteként. Tényleg méltatlan lenne most csak Semjént deresre vonni, ahogy igazságtalan lenne a sok hasonszínvonalú dolgozatért csak ezt a két intézményt kipécézni. De vizsgálatok nem azért vagy nem csak azért nem lesznek, mert Semjén esetének teljes feltárása, a következtetések levonása a tudományos minősítések hazai gyakorlatát is kompromittálná, és az senkinek nem hiányzik.

Az egyház nyilvánvaló politikai okokból falaz Semjénnek - ahogy abban sem nehéz felfedezni a politikát, Semjén sérthetetlenségének a jeleit, ahogy az ELTE nem létezőnek tekinti a szakdolgozat hitelességét kétségbe vonó kérdéseket. Addig, ameddig ebben az országban az egyetemek finanszírozásáról, a keretszámokról, arról tehát, hogy melyik felsőoktatási intézmény hány hallgatót vehet fel, s maradhat vagy nem maradhat életben, egyes-egyedül Orbán Viktor dönt, mint ahogy épp ezt teszi a napokban, addig a dilemma úgy is felmerülhet az ELTE vezetői számára: vagy Semjén, vagy az egyetem. Vagy mindkettő állva marad, vagy egyik sem.

Most nyilván a kádárizmust kéne emlegetnünk, az akkori szar dilemmákat, amelyeknek ez a mostani úgyszólván tökéletes replikája. Hisz ez az eset pompásan demonstrálja, miért vette saját kezébe Orbán a keretszámok meghatározását. Azért, hogy az egyetemek kellő együttműködési hajlandóságot mutassanak, ha arra adódik szükség. Hogy le legyenek nyomva bélyegnek.

Ha hagyják magukat.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.