A szerk.

Az ajtóban

A szerk.

A brit parlamentben, amelynek valaminő döntést kéne hoznia a Brexitről, lapzártánkkor senkinek semmihez nincs többsége. Nincs többsége – de iszonyúan nincs! – annak a megállapodásnak, amit Theresa May miniszterelnök az Európai Unióval a rendezett, ún. soft Brexitről kötött novemberben.

Ez a szerződéstervezet Nagy-Britanniát az egységes uniós gazdasági térben tartaná, nagyjából érintetlenül hagyná a tőke, az áruk, a szolgáltatások és az emberek szabad mozgását, viszont kizárná az országot mindennemű uniós döntéshozatalból. Nincs többsége a hard Brexitnek, azaz a mindenféle megállapodás és szerződés nélküli kizuhanásnak, és nincs többsége a maradásnak: sem a kilépési kérelem visszavonásának, sem a második népszavazásnak. Nincs többsége továbbá az új választás kiírásának, sem annak, hogy Theresa May kormányfőt az ellenzék vezére, a munkáspárti Jeremy Corbyn váltsa; de nemigen van többsége a jelenlegi kormányfőnek sem.

Ne tőlünk kérdezzék, hogy ebből mi az ördög sülhet ki, mármint azon kívül, hogy nem történik semmi, és a londoni parlament totális bénultságának automatikus folyományaként mégis a hard Brexit üt be jövő március végén, és Nagy-Britannia katasztrófa sújtotta övezetté változtatja saját magát. A legészszerűbbnek gondolható megoldás nyilvánvalóan a második népszavazás lenne, melyen a May-féle soft Brexit-megállapodás, a hard Brexit és a maradás között lehetne választani – de a népszavazást a parlamentnek kéne kiírnia (lásd fönt), és egyáltalán nem biztos az sem, hogy a maradáspártiak elvinnék a többséget (bár szerfölött valószínű).

Ez azonban még mindig a brit választók dilemmája. Ami minket illet: mi, vagyis az unió meglepően egységesen és keményen tárgyaltunk a brit kormánnyal, s itt a kompromisszumok szinte teljes kizárása feltétlen erényként könyvelendő el – ha a britek bármelyik követelését a négy szabadság megbontásáról teljesíti Brüsszel, akkor megrendül az egész európai építmény. De az EU álláspontja és magatartása nem csak saját, egzisztenciális imperatívuszát tekintve volt következetes és felelős. Elvégre soha senki egy percig nem akarta elűzni a briteket, már csak azért sem, mert a Brexit az uniónak is sokba fog kerülni. A cél inkább az lehetett, hogy a brit választókat – a távozás kegyetlen következményeivel szembesítve őket – letérítsék a semmibe vezető útról. És a meghívás a maradásra a mai napig fennáll: a minap tette közzé az Európai Bíróság azon szakvéleményét, hogy bár az összes tagállam vezetője aláírta a novemberi megállapodást, az nyomban semmissé válik, ha a britek visszavonják kilépési kérelmüket.

Csak az utolsó utáni pillanatban látjuk majd, hogy ez a taktika célravezető lesz-e – és a válasz attól is függhet, hogy mi a cél tulajdonképpen. Azon ugyanis érdemes elgondolkodni, hogy tényleg olyan jó lenne-e, ha a magát nagy elszántsággal súlyos szellemi, anyagi és politikai válságba hajszoló Nagy-Britannia a második népszavazással valahogy visszacsempészi magát, és az unión belül folytatja az ittas károkozást. Mit tud hozzátenni a közös Európához az az ország, ahol az uniós tagságnak (a nyertes második referendum után is) nagy, erős és rendkívül destruktív ellenzéke lesz, és ez az ellenzék meg fogja találni a politikai képviseletét az unió intézményei-ben is, például jövő májusban az Európai Parlamentben? Nem az van-e inkább, hogy az EU szempontjából mégiscsak a rendezett kilépés lenne immár a jó megoldás, amely nemcsak a gazdasági károkat minimalizálja, de a brit tagsággal járó összeurópai kockázatokat is? Könnyen nem lesöpörhető aggodalmak ezek. Mégis, a Brexit lefújása az Európai Unió nagy győzelme és a nacionalista jobboldal ugyanekkora veresége lenne. Még nem záródott be minden ajtó.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.