A szerk.

Méltóság és méltatlanság

A szerk.

Miután a Magyar Tudományos Akadémia rendkívüli közgyűlése látványos szakítást hozott az MTA és Palkovics László miniszter között, a magyar tudományosság első számú intézményében az okozhatja a legnagyobb fejtörést, miből fizessék a januári villanyszámlát. Az akadémikusok egy hete a kormány, illetve Palkovics miniszter koncepciójával, az MTA kutatóhálózatának feldarabolásával élesen szembehelyezkedő határozatokat fogadtak el durván 90 százalékos többséggel. Kevésbé egyöntetűen, de azt is kimondták, hogy az MTA elutasítja a kormány tudományos minőséget veszélyeztető módszereit.

E módszerek szép példája volt, hogy Palkovics el sem ment az ülésre, jóllehet még a névtábláját is kikészítették. A személyes megjelenés helyett sajtótájékoztatón utasította vissza a szerinte „méltatlan” előterjesztéseket, és levélben is megüzente az akadémikusoknak, hogy amíg nincs megállapodás a kutatásfinanszírozási rendszer „újragondolásáról”, a kormány csak az MTA-s kutatóintézetek első negyedéves bérköltségét utalja át, a dologi kiadások fedezetét nem. Hogy mindenki értse, miről van szó, hozzátette: a kialakult helyzetet ne fenyegetésként, hanem lehetőségként értékeljék.

Lovász László MTA-elnök tájékoztatása szerint a dologi kiadások (rezsi, kutatási infrastruktúra) az akadémiai kutatóhálózat költségvetésének nagyjából a felét teszik ki. Nyáron az MTA 40 milliárdos büdzséjéből 28-at lökött oda a kormány Palkovics Innovációs és Technológiai Minisztériumának (ITM), ebből 20 milliárd a kutatóintézetek finanszírozása – gyors fejszámolással megkapjuk tehát, hogy első körben cirka 2,5 milliárdot tart vissza az ITM. Hogy az MTA tíz kutatóközpontja és öt önálló intézete el tud-e működni három hónapig ezen összeg nélkül, azt teljes biztonsággal nem tudjuk megmondani. Palkovics szerint igen, Lovász viszont azt mondja, törvényesen nem tudnak más forrásokat átcsoportosítani a fenntartási költségekre. Kérdés, a kormány tényleg vállalja-e, hogy akár teljesen megáll az élet egy-egy kutatóintézetben, vagy csak arra játszik, hogy a kivéreztetés hatására enyhül az MTA-vezetés ellenállása.

Azt mindenesetre elég jól látjuk, mi történt volna, ha az akadémikusok kiállása elmarad, és a közgyűlés a NER-ben megszokott módon meghajol a miniszter akarata előtt. Palkovics a kutatásra szánt valamennyi közpénzt, így az MTA-s kutatóintézetek eddigi költségvetését is beterelné egy közös alapba, melynek felosztási elveiről egy Orbán-delegáltakból álló testület döntene. Közben egy vegyes bizottság „átvilágítaná” az MTA-s intézeteket, és javaslatot tenne némelyek megszüntetésére vagy egyetemekkel, kormányzati intézetekkel történő összevonására. A megmaradt intézetek aztán a kijelölt prioritások szerint pályázhatnának a kormány vagy a „gazdaság” számára kedves projektekre.

Hogy ez az alapkutatást háttérbe szorító rendszer milyen károkat okozna még a politikai relevanciával nem bíró természettudományos területeken is, azt avatott szakértők sokszor, sok helyen kifejtették már. De Palkovics nem is nagyon titkolja az egész mögött meghúzódó tisztogatási szándékot: lapunknak adott interjújában a kormányzati oktatáspolitikát bíráló MTA-s kutatók ellen kelt ki, más megszólalásaiban a családpolitikát vagy a közigazgatási bíróságok létrehozását védte meg az Akadémia felől érkező „politikai” támadásoktól. Különösebb jóstehetség nélkül látható, mely intézeteket vagy kutatócsoportokat szántaná be a kormány, ha átmegy a miniszter javaslata.

Mint arról a felsőoktatási zúgolódások vagy a pedagógustüntetések leverésekor meggyőződhettünk, Palkovics bevett és eddig sikerrel alkalmazott technikája az érintett csoportok megosztására épít. Ezért is érhette váratlanul az akadémikusok 90 százalékos összezárása. Feladni persze aligha fogja, a Corvinus kiszervezése mellett az MTA megcsonkítása miniszterségének első flagship projectje, Orbán pedig nem nagyon szokta díjazni a meghátrálást. Persze, a végeredménytől függetlenül is örvendetes, hogy az MTA néhány szerencsétlen gesztus után végre egyértelműen fellépett a tudomány szabadságáért. Álljunk melléjük minél többen.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.