A szerk.

Bérből és osztalékból

A szerk.

„Bennünket, munkavállalókat is, akik bérből és fizetésből élünk – én is közéjük tartozom –, szóval bennünket is megviselt ez a járvány.” Orbán Viktor e félmondattal tette emlékezetessé szokásos pénteki rádiónyilatkozatát, bár minden igyekezete ellenére sem gondolnánk, hogy ez valóban spontán megnyilvánulás, „kifakadás” volt a részéről.

E beszólás inkább provokáció volt – amilyen például a miniszterelnök legutóbbi vagyonnyilatkozata –, a célja pedig az állampolgári tűrőképesség kontrollja; mi az, amit még simán meg lehet etetni a néppel, mi az, amire még nem ugrik, de figyelemelterelésnek tökéletes?

Ha így volt, Orbán számítása bejött, senki nem vonult az utcára, még egy rádiót sem dobtak ki az ablakon; néhány ellenzéki felháborodott közleményén kívül nem történt semmi sem. És persze azután sem, hogy ugyanezt hétfőn, a parlamentben is megismételte, kiegészítve azzal, hogy Gyurcsány bezzeg nem bérből és fizetésből él, hanem „tőkejövedelemből”. Különben is, Orbán százszor elmondta – ha az apjáról, a vejéről, Mészáros Lőrincről stb. kérdezték –, hogy üzleti ügyekkel nem foglalkozik.

Főleg azért nem, mert akkor valamit mondani kéne arról, hogyan lehetséges, hogy rokoni, baráti és kollegiális szálakon csak úgy repkednek körülötte a milliárdok, százmilliók, mostanában leginkább osztalékok formájában. Rá­adásul amolyan záróra előtti hangulatban.

A legfrissebb hírek szerint Orbán Győző (a miniszterelnök apja) cége a tavalyi 1 milliárd 136 millió forintos profitjából éppen 1 milliárd 136 millió forint osztalékot hagyott jóvá, Tiborcz István (a miniszterelnök veje) cége pedig az 1,2 milliárd forintos haszonból 1,2 milliárd forintot. Ehhez képest a kispályás Szijjártó Péter felesége már-már szerénységről tett tanúbizonyságot azzal, hogy 2019-ben alapított belsőépítészeti cégének 294,4 milliós hasznából „csak” 285 millió az osztalék. Persze reggelig sorolhatnánk mindenféle „közeli” családtagokat, beleértve az egykori Rogánnét, a volt és a leendő Mészárosnét is, a különféle osztalékokat, illetve azt az egyedüli közös pontot, hogy ezen cégek mindegyike állami megrendelések nyomán gazdagszik.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.