A szerk.

Elzúgtak

A szerk.

Maholnap, ha körülnézünk a Vértanúk terén, azt látjuk majd, hogy a szobor, a szobor NIncs sehol. Hétfő óta kormányrendelet is garantálja, amit jó ideje tud mindenki: Nagy Imre szobra röpül a Parlament közeléből.

Maholnap, ha körülnézünk a Vértanúk terén, azt látjuk majd, hogy a szobor, a szobor NIncs sehol. Hétfő óta kormányrendelet is garantálja, amit jó ideje tud mindenki: Nagy Imre szobra röpül a Parlament közeléből. A bánat tudja, hova, teljesen az sem zárható ki, hogy a Szoborparkba – valósított már meg a Fidesz ennél vadabb jobbikos ötletet is. De ha nem is kerül a Szoborparkba, kvázi a gyilkosai közé, akkor majd lerakják egy félreeső helyen, egy raktárban, épp csak addig, amíg meg nem találják a méltó helyét.

De miért van útban Nagy Imre a rezsimnek? Orbánnak?

A kézenfekvő magyarázatok egyik, épp nagy lendülettel elénk tolt verziója szerint azért, mert a rezsim – az ún. Steindl Imre Programban is deklarált – célja a Kossuth tér környékén visszaállítani az 1944-et közvetlenül megelőző állapotokat. Nagy Imre helye tehát kell a „fényképek és dokumentumok alapján” rekonstruálandó 1936-os Nemzeti Vértanúk Emlékművének, mely ugyebár a Tanácsköztársaság áldozatainak állított emléket, egészen 1945-ig. Ugyancsak kézenfekvő, hogy Nagy Imre szobrának azért kell mennie, mert Nagy kommunista volt, s nehogy már egy komcsi szobra rontsa a levegőt az ország háza környékén.

Így is van – de az okok még ennél is mélyebben húzódnak. Alkalmasint az egész ’56-nak köt éppen útilaput a talpára Magyarország vezetése. 1956 ugyanis a legtávolabbról sem tetszik alkalmasnak arra, hogy az orbáni állam legfőbb hivatkozási pontja legyen. Mint ahogy 1848 sem lehet az. Itt már jó ideje nem a szabadságukért, függetlenségükért vérüket adó magyarok a példaképül állítható magyarok, hanem éppenséggel azok, akik szabadságukat, függetlenségüket illő testtartásban odahelyezik a megfelelő fórum lába elé. S miután ezzel szépen megvoltak, rázzák az öklüket mindenkire, akiről a megfelelő sugalmazások nyomán úgy gondolják, hogy valamivel megbántották, meglopták, megcsalták volna őket: Brüsszel, Trianon, a hatvannyolcasok, a liberálisok, a kommunisták, a menekültek, vagy aki épp szembejön. Egy utcával arrébb, ugyancsak a Steindl-program részeként Trianon-emlékmű is készül, a „Nemzeti Összetartozás Emlékhelye”. Vissza a rettenetes harmincas évekbe és még tovább. Ebben tényleg hova tehetők a forradalmaink? Taccsra, mint Nagy Imre, a magyar forradalmiság legelevenebb megtestesítője. A friss emlék.

Nagy Imrét egyszer már megpróbálták kiradírozni Magyarország történelméből. Előbb meggyilkolták, s még ott, a börtönudvaron el is kaparták, majd évek múlva, loppal, a sötétben, koporsóját kátránypapírba csavarva, szögesdróttal átkötve átvitték a 301-es parcellába. Neve nem került be az iskolai tankönyvekbe, ki nem ejthette senki, történészek nem kutatták viselt dolgait sokáig, egyszerűen nem létezett. Aztán ez megváltozott. Bekerült a neve a tankönyvekbe, a történészek kikutatták a dolgait, így pontosan tudhatja mindenki, hogy ki volt Nagy Imre. Végül mártírtársaival együtt szép temetést is kapott.

Emlékeznek a temetésére? Hát persze.

De ne jöjjön most senki azzal, hogy miket mondott Orbán Viktor azon a temetésen! Egyébként ilyeneket: „ők azok az államférfiak számunkra, akik az akasztófa árnyékában sem vállalták, hogy a társadalmat megtizedelő gyilkosokkal egy sorba álljanak, akik életük árán sem tagadták meg azt a nemzetet, amely elfogadta őket és bizalmát beléjük helyezte. (…) Nagy Imre, Gimes Miklós, Losonczy Géza, Maléter Pál, Szilágyi József a magyar függetlenségért és szabadságért adták életüket. Azok a magyar fiatalok, akik előtt ezek az eszmék még ma is sérthetetlenek, meghajtják fejüket emléketek előtt” – de ennek semmi jelentősége, mármint annak, hogy mit mondott Orbán közel harminc éve. Csak annyiban, hogy Nagy Imre, 1956, 1848 kikutatott, átlátható és mindenki számára értelmezhető üzenete ma egyszerűen veszélyforrás a hatalom szemében.

Senkit ne tévesszen meg az, hogy Nagy Imrét egyszer már megpróbálták kiradírozni Magyarország történelméből, s nem sikerült. Nem Orbán Viktoron múlt, hogy nem sikerült. S nem is az akkori rendszer alattvalóin. Senki nem tudhatja, hogy adódik-e még olyan történelmi konstelláció, amely nem engedi elfeledni Nagy Imrét és ennek az országnak a forradalmait. Ezek nélkül viszont semmik vagyunk. Ezért kell annak a szobornak mennie.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

Szarvashiba

Négy fogorvosi rendelő kialakítására írt ki pályázatot Szarvas önkormányzata 300 millió forint értékben. Az öt jelentkezőből kettőnél meghökkentő azonosságokat észleltek a bírálók. És egyeztek a lakcímek is.