A szerk.

Gyurcsány abbahagyta

A szerk.

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Ez egyébként Gyurcsány számára nem a lejtő első állomása volt. A Gyurcsány-lejtő tetejeként jelöljük – ha mégoly önkényesen is – most a 2022-es választás utáni első napot. Még ekkor, az ellenzéki koalíció szörnyű veresége után is elképzelhető volt Gyurcsány Ferenc és a Demokratikus Koalíció számára valamiféle tisztes politikai szerep. Ezután jöttek elő az árnyékkormány ötletével, és azzal, hogy majd ők szipkázzák fel az ellenzéki szavazókat, vagy legalábbis jó sokat felszipkáznak közülük, és ők lesznek bármilyen ellenzéki politikai szervezkedés központi ereje. Az árnyékkormányból aztán semmi nem lett, ebbe már nem lett munka fektetve, és bár 2023-ban valamelyest felcsillant a remény – valamire, szerényen: a biztos pártválasztók körében álltak 15 százalék körül is, sőt a DK még az EP-választáson is kapott majd’ 10 százalékot, pedig akkor már nagyban játszott a Tisza is –, a tendencia már jó ideje egyértelmű volt. A tendencia a talaj felé. Nem ment a dolog igazából sem a Tisza megjelenése előtt, sem utána, pedig Gyurcsány még akkor is próbálkozott; elsősorban a Tisza és Magyar Péter kompromittálása révén megállítani a szavazói elszivárgását. Ez végképp nem ment, és láthatóan nem is fog menni. És bár a magyar politikában akadnak fél meg egyszázalékos roncsok, mint Vona, Mesterházy, Jakab meg Ungár Péterek, akik az istenért sem tudják elengedni a dolgot, ez tényleg méltatlan lett volna.

Mindenesetre, ahogy a jelenlétének az értelme, a célja, a hasznossága már jó ideje kérdéses volt (és a hasznosság alatt értsük az általános hasznot, az Orbán-rezsim leváltásának az imperatívuszát), a távozása is hagy maga után kérdéseket. Megmarad-e a DK? Végül is a párt nem szerepelt rosszul a tavalyi önkormányzati választáson, és van jó néhány olyan helyi politikusa, akik derék módon állták eddig a helyi sarat, és akik hozzá tudják tenni a magukét, hovatovább szükségesek a remélt 2026-os országos fordulathoz: velük mi lesz? Vagy nekik direkt jó, ha nincs Gyurcsány? Hanem Dobrev Klára van? De lesz-e Dobrev?

Most mindenesetre mindenki örül. Örül a Fidesz – hisz’ mióta ezt követelik! Aztán örülnek azok is, akik őszintén a pokolra kívánják Orbánt és a rendszerét. Ma már legalábbis. Hiszen Gyurcsány távozása felér egy beismeréssel – még ha késői is ez a beismerés –: tényleg mindenért ő a hibás. Ő hozta a nyakunkra Orbánt és a Fidesz kétharmadát, és mert Orbán kétharmada katasztrófát hozott az országra, és Orbánt Gyurcsánynak köszönhetjük, sőt ő tartotta hatalmon az Orbán-kétharmadot, pusztán azzal, hogy nem „távozott a közéletből”, pedig hányszor fel lett erre szólítva – ezért tehát a 15 évnyi Orbán-katasztrófa igazi felelőse is egyértelműen: Gyurcsány. Nem azok ágyaztak meg az Orbán-katasztrófának, akik 2010 előtt és 2010 után is sokáig, egészen a demokratikus megvilágosodásukig – ilyen-olyan állami hivatalokban, választott politikusként, alkotmánybíróként, köztársasági elnökként, a nyilvánosság robotosaként, csendestársként, a „morális válság” halk szavú, ám tekintélyes prófétájaként – személy szerint is hozzátették a magukét a rezsim ki­épüléséhez és megszilárdulásához. Nem: Gyurcsány a tettes. De Gyurcsány volt az, aki tönkretette az MSZP-t is. Miatta nincs ma baloldal Magyarországon, ő kompromittálta halálba a reformokat, Magyarország modernizációjának eszméjét és gyakorlatát, a társalmi egyenlőség ideáját, szőröstől-bőröstül.

Ennek a reflexnek, és ennek az evidenciának tekintett, megkérdőjelezhetetlen tételnek, amely a mai ellenzéki oldal szinte teljes vertikumát átitatja, felbecsülhetetlen a hozadéka. Nemcsak attól kímél meg bárkit, hogy Gyurcsány valódi politikai teljesítményéről vagy annak hiányáról, a politikus Gyurcsány erényeiről és hibáiról, a 2004 és 2009 közötti Magyarország viselt dolgairól gondolkodni kelljen, hanem attól is, hogy ki-ki az Orbán-katasztrófáért viselt saját felelősségén és korábbi szerepén eltöprengjen. Ha lesz 2026-ban kormányváltás, ez az axióma lesz az alapja. A búcsúcédula, amire az van írva: „Gyurcsány! Nem én!”

 

A lapszám további cikkei itt érhetőek el >>>

Heti hírlevelünkre itt tud feliratkozni >>>

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.