A szerk.

Lépéshiba

A szerk.

Szombati küldöttgyűlésén az Együtt - Korszakváltók Pártja három társelnököt választott és létrehozta a szervezet belső parlamentjét, az Országos Politikai Tanácsot (OPT).

Utóbbi élére az Együtt-PM addigi vezetője, Bajnai Gordon került. Bajnai, mint azt a Népszabadságnak adott interjújából tudjuk, nem visszavonul a politikától (mint tette azt, ugye, 2010 után), hanem csak "hátrébb lép". Ez elsőre nem tűnik ésszerűtlen húzásnak: az Együtt zűrös hónapok elé néz, a különféle irányokból érkezett tagszervezetek, illetve az Együtt szövetségese, a Párbeszéd Magyarországért (PM) tervezett egybegyúrása aligha megy majd zökkenőmentesen. A PM egyelőre ezért sem siet a fúzióval: megvárja, hogy az Együtt részei (a Haza és Haladás, a Milla, illetve a legszervezetszerűbb - például tagsággal is rendelkező - Szolidaritás) lemeccseljék egymás között, melyiküknek mekkora súlya legyen az elképzelt új pártban. Ha mindebből Bajnai kimarad (és csak nyugalomra intő bölcs meglátásait osztja meg olykor az övéivel meg a nyilvánossággal), az csak a javára válhat. Hiszen ahogyan 2010-ben, úgy most sem zárta ki kategorikusan visszatérését a frontvonalba.

Mindez logikusnak tűnik - de nem ártott volna végiggondolni, hogy a hátralépésekből nem volt-e már kicsit sok ebben az évben. Bajnai hátrébb lépett a miniszterelnök-jelöltségtől, majd a közös listáról folytatott tárgyalások során is maga elé engedte tárgyalópartnereit, minek következtében nem is lett országgyűlési frakciója a pártjának. Aztán előbb magyar, majd európai parlamenti mandátumot szerzett, de azokat is átadta másoknak. Bár határozottan sosem állította, egy ideig csak a levegőben lógott, hogy lehetne a baloldal közös főpolgármester-jelöltje; de aztán az sem lett.

Bevett fordulat, hogy Bajnai Gordon nem politikusalkat. Ez marhaság. Valóban nem olyan személyiség, amilyenhez a közönség hozzászokott az elmúlt évtizedben. Nem a mindenkinek nekimenni kész (és ezzel a sajátjainak imponáló) falu bikája típus, nem is a mindenen és mindenkin átgázoló (bár a piszkos munkát mással végeztető), önmagát a nemzet egyetlen lehetséges, az égiek által kiválasztott vezetőjének tekintő megszállott. Bajnai nem ún. karizmatikus politikus, hanem olyan, akiről el lehet hinni, hogy rendben elvégzi a dolgát, és közben nem buzerálja a népeket állandóan, hogy kellőképpen magyarok-e. Olyan, mint a jó futballbíró, aki akkor végzi eredményesen a munkáját, ha észre se veszszük, hogy a pályán van.

Legalábbis ez az a kép, ami Bajnairól többé-kevésbé kialakult, és ami valódi ellenpontja az orbáni (egyébiránt túllihegett) "karizmának". A sok hátralépés, lemondás, visszavonulás azonban egy ponton túl a bizonytalankodás, a tanácstalanság képzetét kelti a választókban. Innen nézve már enyhe kétellyel szemléljük Bajnai elmúlt döntéseit. Hiszen ahogyan például a DK a Gyurcsány-párt, úgy az Együtt a Bajnai-párt - azaz a szervezet arca lép hátrébb akkor, amikor az Együtt még csak egy amorf képződmény, és a következő hónapokban kell felépítenie magát olyan országos, mindenütt jelen lévő szervezetté, amely nemcsak megtartani, de bővíteni is képes a táborát. Az Együttben van potenciál - ezt mutatja az EP-választás is, amelyen a szervezet még ebben az állapotában is feltűnő eredményt produkált -, a párt ugyanis képes lehet megszólítani a nem baloldali Orbán-ellenes választókat.

Hacsak a választók úgy nem gondolják, hogy a permanens hátrébblépés valójában színtiszta lúzerség. Márpedig a tapasztalatok alapján a lúzer politikusnál még az erőszakos is vonzóbb. Mert az legalább akar kormányozni.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.