Közgép és Anti-Közgép

A szerk.

Szerkesztőségi cikkünkben vázoltuk fel az Orbán-Simicska háború hadállásait. A háború azóta is folyik, a Magyar Nemzet újságírói harcban állnak.

A múlt héten tovább eszkalálódott a Lajos-helyzet, mi sem tudunk semmit, de nagy figyelemmel olvassuk a Magyar Nemzetet. Különösen a Hírösszefoglaló nevű munkatárs kontribúcióit: általában ő jegyzi a kormány némely tervezett intézkedését - az útépítő cégek visszamenőleges adóztatása, reklámadó, az uniós agrártámogatások átstrukturálása - szakszerűen, meggyőző észérvekkel bíráló cikkeket. De nem is szívesen lennénk Hírösszefoglaló kollégánk helyében, ha a partiból végül mégis a lap mostani végtulajdonosának sejtett Simicska Lajos áll fel vesztesen! Vajon holnap az új főnök mennyire lesz megértő a ma érvényes egzigenciák tekintetében? Elhiszi-e majd, hogy a szegény, lukas cipőfűzőjű és a sok használattól ellaposodott lúdtalpbetétű, ellenben többgyermekes, szentségi házasságban élő Hírösszefoglalót lényegében fegyverrel kényszerítették S. pribékjei, sőt maga S. arra, hogy jobb meggyőződése ellenére, aljas mód betámadja az oligarchák hatalmát letörni mozduló kormány legnemesebb, legmagyarabb törekvéseit? Mi lesz Hírösszefoglalóval, ha nem?

false

 

Fotó: Németh Dániel

 

A reklámadó még csak arról szólt, hogy Mr. S. nem kereshet majd annyi sok pénzt, mint eddig. Aztán rögtön jött az a hír vagy álhír, hogy nemsokára bedarálják a (külföldi tulajdonú) nagy reklámügynökségeket, és evvel mégis hagyják majd Mr. S-t keresni, aki nem is külföldi, és reklámügynökséget is működtet. Ez azt jelentené, hogy kárpótolják Lajost...? Ki tudja? Mert mi van, ha kisvártatva azt is elveszik tőle, amit kárpótlásul kap? És mit jelent az, hogy avval a hírhedt utolsó perces módosítóval a TV2 idén kikerült a reklámadó hatálya alól? Az most jó Simicskának? Miért, övé a TV2? A TV2 nem inkább H. (mint Hasba) Árpádé? Tudja valaki...? És mi lesz jövőre?

A front hullámzik. A reklámadó-áttörés másnapján hős csapataink erős tüzérségi tűz alatt taktikai visszavonulást hajtottak végre, de megtartották a legfontosabb hídfőállásokat!

Aztán meghozták Sesztákot. Seszták Miklós kitűnő munkaerő, részt vett pár száz olyan cég alapításában, amelyek egy homályosan, de mégiscsak körülhatárolható része később szőrén-szálán és tetemes köztartozás hátrahagyásával eltűnt. Seszták tehát csak valóságos szakértő lehet, magabiztosan lépeget zsombékról zsombékra a cégjog ingoványos talaján. Soha senki egy rossz szót nem szólt hozzá, rendőrség, ügyészség, APEH, sosem kérdezte meg, hogy pont ő, a cégbejegyzést intéző ügyvéd hogy nem vette észre az orosz kamucég-alapítási boomot Kisvárdán. Másrészt és a fentiekkel összefüggésben Seszták sincs és nem is lesz abban a helyzetben, hogy bármit kérdezzen - a jóisten is gazdasági miniszternek teremtette! Amikor már nem kell annak lennie, ahogy meghozták, úgy el is tudják majd vinni. Most erős lapokkal indít: az állami vállalatok vezetőit cserélné le, középvezetői szintig a hideg veríték önti el az MVM, a MÁV, a Posta irodáit; ez csupa alaposan, mélyen átlajosozott vállalat. Aztán kiszivárog, hogy Dávid Ilona, a MÁV-vezér mégis marad. Vagy nem? És miért marad? Átállt? Vagy épp ellenkezőleg? Ilona tartja az állásokat és rádión erősítést kér? Küldjétek, srácok, a Közgép-páncélvonatot, már állítom is a szemafort! Ez a front is hullámzik, és közben már nyílik is az új. Az útépítő cégekre kivetett visszamenőleges adó - vagy büntetés? - már konkrétan milliárdokat venne ki a Simicska-Nyerges-zsebekből. Húszat? Harmincat? Készpénzt! A Közgép-csapatok a paksi átkelésnél váratlan ellenállásba ütköztek! A tűzön nincs átkelés, és a körforgalmon (felüljárón, völgyhídon stb.) túlszámlázás! De az is kiszivárgott, hogy a visszamenőleges útépítőadó csak a külföldi tulajdonú cégeket sújtja majd. Simicska megmenekült, előre, markolók, utánam, dömperek! Vagy mégsem? Hiszen a Közgép rendszerint külföldi partnerekkel nyerte el a több százmilliárdnyi útépítési és egyéb beruházást: most akkor fizet-e a Közgép vagy sem? Meddig magyar Simicska? Melyik hónap hanyadikáig? És a magyar kivitelezők mentesítése vajon nem inkább más cégeknek kedvez-e már, az elmúlt években feltűnően sikeres Duna Aszfaltnak mondjuk, a posztsimicskai kor kihívásaira választ adni hivatott Anti-Közgépnek, az útépítés Fortinbras királyfijának?

false

 

Fotó: Németh Dániel

A jelent s jövőt firtató tekintetünk itt elbizonytalanodik. Azt még csak értenénk, hogy Simicska akkor járna a legjobban, ha kevesebbel is beérné, és megegyezne Orbánnal. Orbán ebben - a hatalmi körhintából kipenderített exharcostársainak kárpótlásában - mindeddig nagy empátiát és belátást mutatott. Valamit mindenki kapott, aki belenyugodott a sors forgandóságába és hűséges maradt - egy fontosnak látszó polgármesterséget, egy nagyköveti állást. Az ellenállásnak amúgy sincs sok perspektívája: az állam nagyon erős, és még erősebb, ha a törvényhozó hatalom és a végrehajtó apparátus mellett a rendőrséget és az ügyészséget is egyazon központból vezénylik. És az ügyészség kulcsszerepét a politikai harcban pont a Magyar Nemzet tulajdonosának kéne magyarázni...?

Másfelől meg van az a maffiatörténetekből ismert hatalmi dinamika, hogy az üzletágban dolgozó CEO-kat, CFO-kat, nagy önállósághoz szokott, vezető beosztású munkatársakat nemigen lehet korengedményes nyugdíjba küldeni. Hogy Simicska feltartott kézzel, Princz Gáborként végezné...?

Vajon hogyan érti Orbán Simicska helyzetét? És Simicska a sajátját?

Mennyi lenne az a kevés?

Figyelmébe ajánljuk

Népi hentelés

Idővel majd kiderül, hogy valóban létezett-e olyan piaci rés a magyar podcastszcénában, amelyet A bűnös gyülekezet tudott betölteni, vagy ez is olyasmi, ami csak elsőre tűnt jó ötletnek.

A hiány

László Károly, a háborút követően Svájcban letelepedett műgyűjtő, amikor arról kérdezték, miért nem látogat vissza Auschwitzba, azt válaszolta, hogy azért, mert nem szereti a nosztalgiautakat.

Fagin elsápad

Pong Dzsun Ho társadalmi szatírái, Guillermo del Toro árvái, vagy épp Taika Waititi szeretnivalón furcsa szerzetei – mindegy, merre járunk, a kortárs filmben lépten-nyomon Charles Dickens hatásába ütközünk.