A szerk.

Leszerelők

A szerk.

Az elmúlt hetekben több tudósítás is megjelent a rendőrök (és általában a rendvédelmi dolgozók) kilátástalan anyagi helyzetéről, s egy újabb lehetséges „leszerelési hullámról”.

Ilyen hírek persze időről időre felbukkannak – a rendvédelmiek hagyományosan a közszféra legsanyarúbb sorsú munkavállalói közé tartoznak –, ám az elmúlt években érzékelhetően gyakoriabbak lettek. Tavaly nyáron heteken keresztül téma volt a rendőrök pályaelhagyása, a végén az Országos Rendőr-főkapitányságnak közleményben kellett biztosítani mindenkit arról, hogy a rendőrség „feltöltöttsége” majd’ százszázalékos, a feladatait maradéktalanul ellátja. Amúgy valóban nagy mozgás volt (körülbelül 1700 ember távozott), aminek a „természetes fluktuáción” kívül egyértelműen oka volt az a belengetett (hatályba aztán mégsem lépett) jogszabályváltozás, mely szerint 2019. január 1-től például a túlórát nem pénzben, hanem szabadnapokban egyenlítenék ki. Márpedig hosszú ideje evidencia, hogy elfogadható mértékű havi fizetést túlóra nélkül (és számos esetben másodállás vállalása nélkül) aligha tud összeszedni egy rendőr.

A mostani helyzetet a korábbiaktól az elkeseredettség mértéke különbözteti meg. Egy fegyveres testületnél hovatovább lázadásként is értelmezhető, hogy az esetleges retorziókra és az elvárt „fegyelemre” fittyet hányva rendvédelmi dolgozók sora töltötte fel egy közösségi oldalra fizetési kimutatását nyomozótól a jár­őrvezetőig, baleseti helyszínelőtől a börtön­őrig, pályakezdőtől a több évtizede szolgáló munkatársig. Ezek a papírok leginkább arról tanúskodnak, hogy a propagandában nagyszerűen hangzó rendőri életpályamodell a valóságban nem hozott érdemi változást a „kedvezményezetteknek”; a pálya perspektívátlansága változatlan, ahogyan az is, hogy a vezetés (vagyis az állam) továbbra is, immár évtizedek óta a türelmüket kéri helyzetük rendezéséig.

Bár az elkeseredettség fő oka az anyagi megbecsülés hiánya (ne feledjük, a rendvédelmiek korkedvezményes nyugdíjazásának lehetőségét már az első Orbán-kormány megszüntette), egy rendőrnek az utóbbi években mással is szembesülnie kell. A politikától sosem állt távol a rendőrség befolyásolása, ám ez 2010 óta minden korábbinál erősebb. A politikához, elsősorban is az állampárthoz köthető ordítóan gyanús ügyekben vagy nem is léphetnek a nyomozók, vagy mondvacsinált ürüggyel kell lezárni munkájukat, lehetőleg „bűncselekmény hiányában”. A rendőröknek nemegyszer tétlenül kell szemlélniük, ahogyan a kormányzó párthoz kötődő nem hivatalos „rendfenntartók” végzik el az ő munkájukat – sőt, mint az a városligeti tiltakozások során egynémely erőszakoskodásnál, vagy tavaly decemberben a tévészékháznál megtörtént, még jó arcot is kell vágniuk a „biztonsági emberek” önbíráskodásához. A papíron még létező szólás- és gyülekezési szabadság jogával élő embereket, sokszor diákokat kell előállítaniuk nevetséges indokok alapján; hajléktalanokat kell vegzálniuk a kormány gyűlöletpropagandájának szolgálatában, ellenzéki és civil aktivistákat, politikusokat kell basztatniuk minden különösebb indok nélkül; vagy éppen más bőrszínű embereket kell(ene) verniük a határon.

A jogállami normák szerint dolgozó rendvédelem a jól működő demokratikus berendezkedés fontos eleme. A rendőrség ellehetetlenülése éppúgy a magyar állam szétesésének, diszfunkcionalitásának látványos példája, ahogyan a rothadó egészségügy és a lejtőre állított közoktatás is.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.