Lúzerek

A szerk.

A húsz évvel ezelőtti találkozóra emlékező ülést szerveztek Lakitelken a múlt szombaton. S bár az egykori főszereplők mellett az újabb idők sztárjai is fölléptek - a legnagyobb sikert természetesen Orbán Viktor aratta -, az összejövetel mégis egyfajta időutazásra emlékeztetett.

A húsz évvel ezelőtti találkozóra emlékező ülést szerveztek Lakitelken a múlt szombaton. S bár az egykori főszereplők mellett az újabb idők sztárjai is fölléptek - a legnagyobb sikert természetesen Orbán Viktor aratta -, az összejövetel mégis egyfajta időutazásra emlékeztetett.

A megfelelően kiretusált megemlékezésen előkerült valamennyi, az 1990-1994 közötti kormányzati retorikát hol jobban, hol kevésbé meghatározó elem; mindaz, ami hajdanán oly sok derűs percet szerzett újságolvasónak és -írónak egyaránt. Volt megint - és még mindig - végveszély-előérzet, magyarságdráma, nemzethalál-vízió és a többi. Ám a minőségromlást - még az akkori időkhöz képest is - lehetetlen nem észrevenni. Míg másfél évtizede a Németh László-i szókészlet határozta meg az ilyesfajta szónoklatok stíljét, mára e tematikát végérvényesen a Csurka István-i terminológia uralta el. Az egykor - legalább szavakban, ideákban - demokratikus és európai orientációból napjainkra csak a gonosz összeesküvés-elméletek maradtak, a zabolázatlan gyűlölet, a rendőri nyelvezet ("bűnszövetkezet", "eltakarítani", "velejéig züllött", "maffia" és a többi), mely nemcsak párbeszéd- és kommunikációképtelen, de teljességgel alkalmatlan arra, hogy a körülöttünk lévő világból bármit is érdemben megragadjon. Egy évtizedekig létező közéleti-irodalmi hagyományról és magatartásról - a "népben-nemzetben gondolkodásról" - minden eddiginél tragikomikusabban derült ki annak tökéletes értelmetlensége és anakronizmusa. Az a Magyarország, amit ezek az emberek képzelnek, nincs, nem létezik, hála a sorsnak.

És így is néztek ki: csupa megfáradt, megtört arc. Az "író-politikusok". A rendszerváltás vesztesei, akik egy pillanatra elhitték, hogy a jövő 1990-ben nekik nyílik meg. Most már a saját múltjukra sem igen akarnak emlékezni: máskülönben aligha ünnepelték volna önfeledten Orbán Viktort, azok egyikét, akik 1989-ben a négyigenes népszavazással keresztülhúzták a lakitelkiek politikai kalkulációját, a kimenő állampárt és a korabeli MDF szövetségét a korlátozott demokrácia, a népi szocializmus és Pozsgay Imre államelnöksége jegyében. Az irodalmár, aki egy pillanatra komolyan hitte, hogy miniszterelnök is lehet belőle. A költő, aki kormányfőt talált pártjának és hazájának, majd sértődötten tapasztalta, hogy választottja önálló életre kel. A másik költő, aki művészi tehetségtelensége miatti frusztrációját politikai machinációkban vezette le. A drámaíró, akinek még így, hanyatló szellemi állapotában is legalább szórakoztatóak a hülyeségei. Saját megalapozatlan ambícióik áldozatai, egykori nemzetmentők, akik mostanság beérik csekélyke apanázsokkal is. Mind lejjebb hanyatló pályájukból hiányzik a tragikus bukás megrendítő, emberi nagyságot sejtető mozzanata.

Ha látjuk őket, rájuk csodálkozunk, vagy a fejünkhöz kapunk, uramisten, milyen ország ez, hogy évekig ezekről szólt a politika. A múlt hét végén még egy kicsit itt voltak, holott réges-rég elmentek már.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."