A szerk.

Mit tettél a pénzemmel?

A szerk.

A múlt pénteken a Nemzeti Színházban a VII. Madách Nemzetközi Színházi Találkozó keretében a milánói Change Performing Arts társulat előadta Robert Wilson világhírű rendező világhírű produkcióját, Szophoklész Oidipuszát.

A darabot tavaly ősszel – tehát a Színház- és Filmművészeti Egyetem elrablását kísérő botrány eszkalálódása előtt – tervezték bemutatni, s úgy volt, hogy fővárosunkba látogat, s színházi műhelyt tart Wilson is, ám a fesztivál a járvány miatt akkor elmaradt. Az idén a rendező egészségi okokra hivatkozva idejekorán lemondta a személyes részvételt, az előadás napján pedig nyílt levelet tett közzé, amelyben hangsúlyos bírálattal illette a kormányt, a többi közt az egyetem beszántása miatt, s rendezői tiszteltdíjának felét a Free­szfe számára ajánlotta fel. (Vele készült interjúnk remek színházi mellékletünkben olvasható.)

Erre a súlyos gesztusra ugyancsak nyílt levélben reagált Vidnyánszky Attila, a Nemzeti Színház főigazgatója, egyszersmind a Színház- és Filmművészeti Egyetemet fenntartó alapítvány elnöke is. (Egyéb stallumainak felsorolása sajnos meghaladja terjedelmi korlátainkat.)

Episztolájában a sokoldalú direktor számot ad őszinte fájdalmáról, amelyet Wilson levelének tartalma keltett szívében: nemcsak a személyes találkozás elmaradása érintette őt mélyen, hanem Wilson állásfoglalása is az SZFE ügyében, s kormányunk szerető kezének látványos félrelökése.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.