Orbán hete

A szerk.

Az árvizet övező média- és közérdeklődés megmozgatta a politikai propagandisták kreatív fantáziáját is. Míg a múlt hét elején, az árvíz első napjaiban még csak a rendszerint korán ébredő Gyurcsány töltött homokzsákot, addig csütörtökre már Bajnai és Schiffer is lapátolt.

Az árvízi homokzsáktöltés toposzának hangsúlyos felbukkanását lapunk kollektív emlékezete az 1998-2001-es tiszai árvizek idejére datálja. Ha az akkori miniszterelnöki buzgólkodást némi gyanakvás kísérte is, mára azt az egyszerű kérdést, hogy milyen gyakorlati haszna és értelme van ennek, senki nem teszi fel. A homokzsáktöltés mondhatni magasabb kognitív szintre transzponálódott, és ezért afféle kötelező gyakorlattá is vált vezetőink számára (tán attól rettegnek, hogy a nép a maga keresetlen módján megszólja őket, ha tétlenkednek).

Ugyanakkor látnunk kell azt is: Gyurcsány, Schiffer, Vona és Bajnai csak a mára már normatívvá vált paradigma keretein belül viszonyultak az árvízhez. Új utakat ismét Orbán Viktor keresett és talált. Ennek bizonyítását kezdjük az index.hu-n, illetve a bumm.sk-n fellelt pompás fotók felemlegetésével: az elsőn Orbán Mocsai Lajos, a magyar férfi kézilabda-válogatott szövetségi kapitánya társaságában igyekszik a folyóval vívott csata újabb helyszíne felé, a másodikon Nagy Lászlóval, a Veszprém és a válogatott átlövőjével diskurál egy nyúlgát mellett. Már az sem egészen világos, hogy Mocsai hogy került a képbe, és milyen feladatot lát el (talán azért van ott, mert pompásan ért a védekezéshez?), és még furcsább, hogy a magyar válogatott mezét és melegítőjét viseli. A köny-nyen átázó mackóalsó nem a legalkalmasabb viselet a vízzel folytatott küzdelemhez (a klott és az ugyancsak a válogatott mezeként megismert póló - Nagy László öltözéke - még kevésbé az), ugyanakkor azt is látnunk kell, hogy a címeres mez valamiképpen a nemzettel és a nemzeti egységgel kapcsolatos képzeteket konnotálja a szemlélőben - és ebben a magasabb értelemben igenis munkaruhának minősíthető. Lapunk információi szerint a valahol Győr környékén védekező férfi kézilabda-válogatott és a miniszterelnök egyébként véletlenül botlottak egymásba. A találkozás spontaneitását a forgatócsoport ügyesen használta ki, és ha ez a dramaturgiai szál (a kormányfő sportolókkal, celebekkel mutatkozik a gáton) végül nem is folytatódott, az sem igaz, hogy az Orbán Facebook-oldalát elárasztó mozgóképetűdök ne épp a nemzet közös, nagy erőfeszítését hangsúlyozó vonalat vitték volna tovább.

Jegyezzük meg rögtön: a kormányfő közjogi értelemben nem lépte túl felhatalmazásait. A hatályos törvények szerint vészhelyzet esetén a mentés operatív irányítása a védelmi bizottság vezetőjének (jelen esetben Bakondi Györgynek) a feladata, akit a miniszterelnök - külön kormányrendelet hiányában - nem utasíthat, legfeljebb feladatokat határozhat meg számára, azt is a belügyminiszteren keresztül. Orbán a filmecskék tanúsága szerint ebben a szellemben járt el (az egyetlen ennek ellentmondó megnyilvánulását tekintsük félreértésnek). Minek fényében akár indokoltnak tűnhetne a jelenléte valós értelmét firtató kérdés: ha e kérdés megfogalmazásához nem kéne tényleg teljesen hülyének lenni. A kormányfő nem csak azért csinálta végig ezeket a fellépéseket, hogy a márciusi hókatasztrófát elfeledtesse. Az árvíz ennél sokkal többre, magán- és politikai személyiségének megmutatására, kivetülésére, meghosszabbítására adott alkalmat. A filmecskékben a kormányfő tájékozódik, rákérdez, jóváhagy, hümmög, együttérez, kezet fog, biztat, s közben a hozzáértés nem túl meggyőző igényével lép fel. A monumentális, vad és valós díszletek a katasztrófa-, sőt háborús filmek miliőjét vetítik mögé - a gesztusai pedig egyszerre idézik meg a csapatai fölött a frontvonalon szemlét tartó hadvezért, a szerető jobbágyaihoz kilátogató, mélyen demokratikus, humanista meggyőződésű, ám kicsit hibbant főrendet, a családfőt, és legfőképpen a nemzet erőfeszítéseinek gyúpontjában tevékenykedő szervező géniuszt. Ki vitatná, hogy az ország első emberének kötelessége válságos helyzetekben példát mutatni - legfeljebb a jó ízlés és a szemérem határait kissé szigorúbban vonva meg. Merthogy erősen túl volt spilázva a dolog. Annál is inkább, mert jó okkal feltételezhetjük, hogy az árvízi védekezés Orbán egyhetes előadás-sorozata nélkül is flottul zajlott volna, miként azt is, hogy ha tizenöt centivel magasabb a víz, elmossa a fél országot. De nem vagyunk abban a helyzetben, hogy értékelnünk kéne azt, amit Orbán a rajongóinak közvetít - saját magáról. Mindez ugyanis, ha nekik szólt, ha nem, csak őket találta szíven.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.