Orbán hete

A szerk.

Az árvizet övező média- és közérdeklődés megmozgatta a politikai propagandisták kreatív fantáziáját is. Míg a múlt hét elején, az árvíz első napjaiban még csak a rendszerint korán ébredő Gyurcsány töltött homokzsákot, addig csütörtökre már Bajnai és Schiffer is lapátolt.

Az árvízi homokzsáktöltés toposzának hangsúlyos felbukkanását lapunk kollektív emlékezete az 1998-2001-es tiszai árvizek idejére datálja. Ha az akkori miniszterelnöki buzgólkodást némi gyanakvás kísérte is, mára azt az egyszerű kérdést, hogy milyen gyakorlati haszna és értelme van ennek, senki nem teszi fel. A homokzsáktöltés mondhatni magasabb kognitív szintre transzponálódott, és ezért afféle kötelező gyakorlattá is vált vezetőink számára (tán attól rettegnek, hogy a nép a maga keresetlen módján megszólja őket, ha tétlenkednek).

Ugyanakkor látnunk kell azt is: Gyurcsány, Schiffer, Vona és Bajnai csak a mára már normatívvá vált paradigma keretein belül viszonyultak az árvízhez. Új utakat ismét Orbán Viktor keresett és talált. Ennek bizonyítását kezdjük az index.hu-n, illetve a bumm.sk-n fellelt pompás fotók felemlegetésével: az elsőn Orbán Mocsai Lajos, a magyar férfi kézilabda-válogatott szövetségi kapitánya társaságában igyekszik a folyóval vívott csata újabb helyszíne felé, a másodikon Nagy Lászlóval, a Veszprém és a válogatott átlövőjével diskurál egy nyúlgát mellett. Már az sem egészen világos, hogy Mocsai hogy került a képbe, és milyen feladatot lát el (talán azért van ott, mert pompásan ért a védekezéshez?), és még furcsább, hogy a magyar válogatott mezét és melegítőjét viseli. A köny-nyen átázó mackóalsó nem a legalkalmasabb viselet a vízzel folytatott küzdelemhez (a klott és az ugyancsak a válogatott mezeként megismert póló - Nagy László öltözéke - még kevésbé az), ugyanakkor azt is látnunk kell, hogy a címeres mez valamiképpen a nemzettel és a nemzeti egységgel kapcsolatos képzeteket konnotálja a szemlélőben - és ebben a magasabb értelemben igenis munkaruhának minősíthető. Lapunk információi szerint a valahol Győr környékén védekező férfi kézilabda-válogatott és a miniszterelnök egyébként véletlenül botlottak egymásba. A találkozás spontaneitását a forgatócsoport ügyesen használta ki, és ha ez a dramaturgiai szál (a kormányfő sportolókkal, celebekkel mutatkozik a gáton) végül nem is folytatódott, az sem igaz, hogy az Orbán Facebook-oldalát elárasztó mozgóképetűdök ne épp a nemzet közös, nagy erőfeszítését hangsúlyozó vonalat vitték volna tovább.

Jegyezzük meg rögtön: a kormányfő közjogi értelemben nem lépte túl felhatalmazásait. A hatályos törvények szerint vészhelyzet esetén a mentés operatív irányítása a védelmi bizottság vezetőjének (jelen esetben Bakondi Györgynek) a feladata, akit a miniszterelnök - külön kormányrendelet hiányában - nem utasíthat, legfeljebb feladatokat határozhat meg számára, azt is a belügyminiszteren keresztül. Orbán a filmecskék tanúsága szerint ebben a szellemben járt el (az egyetlen ennek ellentmondó megnyilvánulását tekintsük félreértésnek). Minek fényében akár indokoltnak tűnhetne a jelenléte valós értelmét firtató kérdés: ha e kérdés megfogalmazásához nem kéne tényleg teljesen hülyének lenni. A kormányfő nem csak azért csinálta végig ezeket a fellépéseket, hogy a márciusi hókatasztrófát elfeledtesse. Az árvíz ennél sokkal többre, magán- és politikai személyiségének megmutatására, kivetülésére, meghosszabbítására adott alkalmat. A filmecskékben a kormányfő tájékozódik, rákérdez, jóváhagy, hümmög, együttérez, kezet fog, biztat, s közben a hozzáértés nem túl meggyőző igényével lép fel. A monumentális, vad és valós díszletek a katasztrófa-, sőt háborús filmek miliőjét vetítik mögé - a gesztusai pedig egyszerre idézik meg a csapatai fölött a frontvonalon szemlét tartó hadvezért, a szerető jobbágyaihoz kilátogató, mélyen demokratikus, humanista meggyőződésű, ám kicsit hibbant főrendet, a családfőt, és legfőképpen a nemzet erőfeszítéseinek gyúpontjában tevékenykedő szervező géniuszt. Ki vitatná, hogy az ország első emberének kötelessége válságos helyzetekben példát mutatni - legfeljebb a jó ízlés és a szemérem határait kissé szigorúbban vonva meg. Merthogy erősen túl volt spilázva a dolog. Annál is inkább, mert jó okkal feltételezhetjük, hogy az árvízi védekezés Orbán egyhetes előadás-sorozata nélkül is flottul zajlott volna, miként azt is, hogy ha tizenöt centivel magasabb a víz, elmossa a fél országot. De nem vagyunk abban a helyzetben, hogy értékelnünk kéne azt, amit Orbán a rajongóinak közvetít - saját magáról. Mindez ugyanis, ha nekik szólt, ha nem, csak őket találta szíven.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.