Szemrebbenés nélkül

A szerk.

Ez van: az állam többségi tulajdont szerez a Takarékbank Zrt.-ben. Illetve ez nincs, ezt is ellopt... magukhoz vonták. Kicserélik valaminek a tulajdonosát! Magukra. Beleírhatták volna a lopást szentesítő törvénybe azt is, hogy a Takarékbank közgyűlésén a tagszervezetek, azaz a Takarékbank számos kisebbségi tulajdonosának képviselőit az ajtónál kétszer pofán fogják törölni, egyszer strandpapuccsal, másodszor pedig a hitelintézeti törvény bőrbe kötött kiadásával, és ha nem mondják azt, hogy juj, ez nagyon finom volt, köszönöm szépen, akkor azon nyomban ki vannak rúgva, és elveszik nemhogy az üzletrészüket meg a pénzintézeti engedélyüket, de az öntöltő tollukat meg a doboz gyufájukat is. De nem írták bele, és ez dicséretes önmérsékletről tanúskodik.

A lop..., oppardon, a nem önkéntes tulajdonoscsere jogtechnikai részleteivel nem untatnánk önöket. Elég legyen annyi, hogy a Takarékbank Zrt.-ben mindeddig a Magyar Fejlesztési Bank 39 százalékot birtokolt, a többit a százvalahány takarékszövetkezet - a legtöbbjük nem egészen 1 százalék erejéig. (A Takarékbank egyébként ezeknek a szövetkezeteknek volt az integrációs szerve: a takarékszövetkezetek önállóan, helyben gazdálkodtak, önállóan hiteleztek és kezelték a betéteket, a Takarékbank pedig informatikai, logisztikai, technikai, szakmai segítséget nyújtott nekik.) A múlt csütörtökön elfogadott törvény szerint viszont a Takarékbankban az állam - a Magyar Fejlesztési Bankon és a Magyar Postán keresztül - többségi tulajdont szerez: még csak nem is tőkeemeléssel, hanem úgy, hogy a részvényeseket a részvényeik eladására, illetve helyettük olyan részvények elfogadására kötelezik, amelyekhez valódi tulajdonosi jogok nem kapcsolódnak. A takarékszövetkezetek tagsága - azaz a takarékszövetkezetek kistulajdonosai, akiket a hagyományos, nem forradalmi értelmezés szerint a Takarékbank-részvények ún. "tulajdonosának" is kellene tekintenünk -, az üzlethez hozzá sem szagolhatnak. Illetve ha mégsem adnák a részvényeiket, nem lehetnek része az "integrációnak", ám az "integrációban" kötelező a részvétel. Vagyis nem kötelező, dehogy kötelező, a kötelező az egy csúnya szó, de január 1-jétől takarékszövetkezet csak akkor folytathat pénzintézeti tevékenységet, ha része az "integrációnak". Az utcai rablásban sem kötelező a részvétel, ha nem adod a brifkód, hasba szúrnak, de kötelezőnek semmi nem kötelező. Az "integráció" egyébként azt jelenti, hogy a takarékszövetkezetek ezentúl nem önállóan viszik az üzletet: a banki tevékenység érdemi részéről ezentúl nem helyben, hanem valahol, valamilyen központban születnek majd a döntések.

A takarékszövetkezetek (összesen 136 darab) a magyar bankrendszerben megforduló pénzek pár százalékát forgatják, saját tőkéjük összesen alig több mint százhúsz milliárd forint; piaci részesedésük az utóbbi évtizedben ráadásul inkább csökkent, mint nőtt. Azt sem mondhatnánk, hogy a szövetkezeti tagok valami hatalmas elánnal vetették magukat saját bankjuk ügyeinek az intézésébe, sokszor a közgyűléseket is csak vérrel és verejtékkel lehetett összehozni. Ugyanakkor az is igaz, hogy csak van úgy egymillió betétesük, és ott vannak azokon a kistelepüléseken is, ahol a külföldi tulajdonú nagybankoknak, de még az OTP-nek sem éri meg fiókot fenntartani. Közösségi tulajdon (nagyjából), kis pénz, kis haszon, családias hangulat - innét biztosan lett volna hová felfelé törni, Nyugat-Európában a szövetkezeti tulajdonú bankok, illetve ezek együttműködése a piac váratlanul nagy szeleteit bírja kiszolgálni. Hogy ez a fajta terjeszkedés Magyarországon valóban lehetséges lett volna-e, már sosem fogjuk megtudni: de minthogy a magyar nem az a nyakra-főre szövetkezős fajta, és pénze sincs túl sok, növekedési potenciált, de még a "megszerzett piaci pozíciók" őrzésének képességét is csak erős fantáziával és önszuggesztióval lehetett beléjük látni. Azt meg, hogy az állam a banki szolgáltatások piacának ezt a szegmensét külön segítse, például tőkejuttatással vagy kedvező adózási szabályokkal, lapunk - a szabad versenyes kapitalizmus és az egyenlő pályák, egyenlő esélyek elvének híve - akkor sem pártolta volna, ha mindezt jóhiszeműen teszi. Miért kéne torzítani a piacot - és mesterségesen, az adófizetők pénzén életben tartani olyan termékeket, amiket a verseny, a valódi verseny olcsóbban is elő tud állítani?

Ehhez képest most az egész boltot át-, illetőleg elveszi a kormány: és innentől kezdve szinte bármerre lódulhat a képzeletünk. Valami gigantikus állami, költségvetési eredetű feltőkésítés elébe nézünk, azért, hogy minden vállalkozó szellemű vidéki honfitársunk megvalósíthassa álmai üzletét. Ennek némiképp ellentmond az a tény, hogy a takarékszövetkezetek hitelt éppenséggel most is adnának (egyik vezetőjük szerint úsznak a pénzben), csak nincs mire és nincs kinek; és főként az, hogy a feltőkésítésre nincs pénz. (Hogy az összes takarékszövetkezet együttvéve pariba kerüljön a magyarországi nagybankokkal, több ezer milliárd forintra lenne szükség). Aztán lehet az is, hogy az állami tulajdonba vett takarékszövetkezetek konglomerátuma arra lesz majd használva, hogy baráti vállalkozásoknak, értsd: szélhámosoknak, bukott, ám politikailag megbízható "üzletembereknek" nyakló és a visszafizetés legcsekélyebb reménye nélkül hitelezzen. És végül lehet az is, hogy a takarékszövetkezetek csak ideiglenesen állomásoznak majd az állam, illetve az állami MFB és a Magyar Posta érdekeltségi körében, amennyiben előbb-utóbb, a feltőkésítés előtt, közben vagy után a Magyarországot lassan szőröstül-bőröstül birtokba vevő szűk család, az Orbán-kormány oligarcháinak magántulajdonába vándorolnak. Nem akarunk ötleteket adni, de például úgy, hogy a management buyouthoz, a kivásárlásukhoz maga a bank nyújt a szerencsés nyertesnek hitelt.

Valamint előfordulhat mindezek tetszőleges kombinációja - és akkor máris az Orbán-rezsim nagyralátó társadalompolitikai céljainál vagyunk, a "magyar gazdaság" "magyar tulajdonba" vételénél, a "magyar nagytőkés" kitenyésztésénél, meg a "vidék felemelésénél". És függetlenül attól, hogy a jobboldalon hány tekintet kerekedik el a csodálattól e vállalkozás borzongató nagyszerűsége és a hosszú távú célok magasztossága láttán - ez akkor is csak a jogtalan szerzés, a gátlástalan mohóság rafinált PR-szövege marad. A múlt csütörtökön elfogadott törvény első áldozatai a takarékszövetkezetek menedzsmentjének a tagjai lesznek, akik alól kiszervezik a nemritkán általuk gründolt, és többnyire gondosan és sikeresen üzemeltetett kisbankokat; aztán e kisbankok tulajdonosai, akiknek le kell mondaniuk, ha nem is a vagyonukról, de az ahhoz kapcsolódó jogok nagy részéről mindenképp - és még csak alkudni sem fognak tudni. Csupa jó magyar, vidéki ember, akit a szemünk láttára fosztanak ki kevésbé jó és kevésbé vidéki, de kétségtelenül magyar emberek.

De ők a veszteséglistának csak a kisebb és jól behatárolható, konkrét tételei lennének. Ennek a tranzakciónak ugyanis nincs olyan eleme, amely ne lenne éles ellentétben az alkotmánynak a magántulajdon sérthetetlenségére, a vállalkozás és a verseny szabadságára vonatkozó passzusaival; és ha a megmoccantott összegek nagyságát tekintve nem is, de a jogsértés súlyosságát tekintve jócskán übereli a magánnyugdíjpénztárak lenyúlását. Mostanra alig maradt valaki, aki szóljon - a Bankszövetségnek a szeme se rebben, a köztársasági elnökön meg az Alkotmánybíróságon ez a törvény mint a híg fos fog átmenni (ne legyen igazunk). És bár megvan annak a szépsége, hogy az Orbán-rezsimet évek óta aktív csöndestársként támogató Demján Sándor hogy ki bír akadni, ha kis protézséje az ő levesébe köp bele - de ez a törvény akkor is a padlássöprés törvénye. Padlása pedig mindenkinek van.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.