Seggfejek a havason

A szerk.

A történet egyenes vonalú, fordulatoktól mentes: Bajnai Gordon elment Erdélybe, találkozott ezzel-azzal, s kapott egy T-shirtöt Sorbán Attila Örstől, az Erdélyi Magyar Ifjak nevezetű egyesület elnökétől, azzal a felirattal, hogy "turista vagyok, nem magyar".

Jaj, dehogy érezte Bajnai ezt sérelmesnek, isten ments, annál sokkal emelkedettebb szellem ő. Inkább azt mondta, hogy az ilyen eszközök abszolút megengedettek a modern politikában, esze ágában sincs ezen megsértődni, hiszen "úgy kívánok politizálni, hogy mindenki lássa, az itt élő magyarokért is kellő felelősséggel járok el, és segítem őket abban, hogy magyarok lehessenek, és boldoguljanak a szülőföldjükön".

Megsértődni? Megengedett eszközök? Miről beszél ez az ember?

A történetnek Magyarországon is kerekedett némi folytatása. Hoppál Péter, a kormányzó Fidesz szóvivője úgy érezte, hogy neki is feltétlenül hozzá kell szólnia ehhez az épületes eszmecseréhez, ekképpen: a külhoni magyaroknak mélységesen igazuk van. S amikor külhoni magyarokat említ, feltehetően Sorbán Attila Buda Örsre gondol, s viszonylag csekély számú kísérőjére, mert a többi megjelent némi vigyorgáson túl nem reagált érdemben erre a modern politikában úgyszólván bevett gesztusra.

Nos, nem csak a történet napnál világosabb, a konklúziói sem bonyolultabbak egy árnyalatnyival sem. Csurka István szellemét a tűz (tudniillik a pokolé) nem égeté meg.

Mert mi is történt? Bajnai elérvén Édes Erdélyt, számos lóerőkön erőst közeledett Kincses Kolozsvár felé, amikor a Kis-Aranyos partján fölérzött Sorban Attila Csaba Emese Püspökfalat Küküllő és mind a többiek, hah, nesz hallik, valaki neszez, közelg, mi több, sompolyg is Erdélyország szent bércein. Elő, nosza, lófő a hungarométert, oszt' mérjük be hirtelen a magyarságteljesítményét! Te, ez meg sem mozdul, ki se leng, inkább araszolna a negatív tartomány felé, uccu, cselekedjünk! S fogta magát Sorbán Attila Kund és Kend és Sajtosroló, s sereglettek nagy hévvel a betolakodó elejbe a T-shirttel, attól majd visszaszáll a Merdzsójába és zúgva száll hazáig, noha nincs hazája az ilyennek.

Ne tévedjünk, Sorbán Attila Örs nem hirtelen felindulásból adott egy trikót az épp arra haknizgató Bajnainak. A Jobbik helyi lerakatának ifivezére felkészülten érkezett, felkereste a trikotázst, leadta a megrendelést és felírandó szöveget, s a többi. Mert Sorbán Attila Örsöt - Magyarországról, nem máshonnan - arra trenírozták, hogy megmondhatja, ki a magyar. Vagyis legfőképpen azt, hogy ki a nem magyar. Nyilván számíthat Sorbán Attila Örs ezért némi előmenetelre valahol, mint anno a Medgyessynek bátran hazaárulót kiáltó diák vagy a Bokros-csomag ellen tüntető diákvezetők.

Hát nem a csurkizmus diadala ez? Amikor valami huszadrangú, de legyen másodvonalbeli szervezetecske aktivistái felhatalmazva érzik magukat arra, hogy kiosszák vagy bevonják a magyarságot. Jön, és azt mondja, te nem vagy magyar, te - egyelőre, míg szépen vagyok - turista vagy. Mire föl? Kicsoda egyáltalán Sorbán Attila Örs Vattacukor?

Bajnai Gordonnak rohadtul nem "a modern politikában bevett eszközökről" kellett volna beszélnie, hanem arról, hogy merre húzzál el üstöllést szép öcsém, melegebb éghajlatra, majd utána rögtön arról, hogy hova is vezet a jelenlegi kormányzat ez irányú sunyi és felbujtó politikája. Hova vezet a szélsőjobb domesztikálására - kétségbeesett szavazatszerzési furorból - elkövetett valamennyi kísérlet. Mert Sorbán Attila azért mondja meg, hogy ki nem magyar, mert ezt a gesztust a karrierépítés egy biztos lépésének tartja. Mert a Jobbik azt mondja neki, hogy mondjad, a Fidesz meg a hülye szóvivőjével ráütteti a pecsétet, hogy rendben van. "A külhoni magyaroknak mélységesen igazuk van."

És ha csak arról lenne szó, hogy ki milyen és mekkora lovat ad mindenféle idióta ülepe alá. De ez a rendszerint öblögetésre használt árvalányhajas nagymagyarság épp azokat hagyja nyakig a sárban, akiknek a dicsét zengi feszt. Az örök alávetettség, az örök provincializmus záloga ez a praxis, mert az ugyan lehet, hogy Sorbán Attila Örs e remek csínyéért kap valami stallumot valahol, és vesz egy kocsit a fizetségből, de a többi így gondolkodó, eszerint működő kis szerencsétlen marad, aki volt, reménytelen, keserű bunkó, akit néha használnak, de sűrűbben eldobnak. Marad bús magyarnak.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.