A szerk.

Taxibaj

A szerk.

A fővárosi taxisrendeletet négy és fél éve azzal az indoklással vezette be a Tarlós-féle városvezetés, hogy ideje rendet vágni a „kaotikus” piacon: ki kell seprűzni a hiénákat, és véget vetni a számlaadás nélküli feketefuvaroknak.

Már ekkor sem volt teljesen világos, hogy miért baj az, ha egy szolgáltatás olcsó, és miért jó az, ha drágább lesz (tök komoly képpel ezt állította a taxislobbi, majd ezt szajkózta a főváros is: hogy ti. mindenkinek így lesz jobb), miként az is érthetetlen volt, hogy a piac kétségkívül létező anomáliáit miért épp a hatósági árral óhajtja a városvezetés megszüntetni, és miért nem mondjuk jó szabályok megalkotásával, ne adj’ isten a Btk. betartatásával. De mindegy is: le az összevissza tarifákkal, le a 170 forintos kilométerrel (vagyis fel!), le a nemzetgyilkos neoliberalizmussal! És ha a hatósági ár nem lett volna elég, a főpolgármester úr amerikai látogatása után minden autónak sárgává is kellett válnia.

A következmények nem is maradtak el: a hatósági árazás nem csupán a szabadpiaci árversenyt nyírta ki, de annyira megdrágította a budapesti taxizást, hogy annak egész Európában nincs párja. Az átlagfizetésből még Londonban is többet lehetett bérautóval furikázni, Bécsről, Pozsonyról, pláne Bukarestről már nem is beszélve.

A következő győzelmüket a taxis fuvarszervezők szűk két éve aratták, amikor rávették a hatóságokat, hogy elüldözzék az országból a piacra friss levegőt (értsd: innovációt és alacsonyabb árakat) hozó Ubert (megint csak: ahelyett, hogy az Ubert ügyesen szabályozták volna); Ferihegyre pedig még Mészáros Lőrinc sem építhet gyorsvasutat. (Itt egy kicsit összefacsarodott a szívünk.) És még ez sem volt elég. A személyfuvarozás élcsapata tavaly ősz óta újabb áremelésért lobbizott – és csupán a választásokat kellett kivárni, hogy a kormánypárttól nem túl távol álló Főtaxi vezette taxislobbi úgy hatoljon át a Fővárosi Közgyűlésen, mint kormányzati autókonvoj délután ötkor a Blahán. Európa élére törtünk (jövedelemarányosan): a 450 forintos alapdíj 700 forintra emelkedik, a 280 forintos kilométerdíj 300-ra, a percenkénti várakozási díj pedig 70-ről 75 forintra nő, miközben például a benzin literje durván 100 forinttal olcsóbb a négy évvel ezelőtti csúcsokhoz képest.

És mit kaptunk mindezért cserébe? A taxisrendelet előtti időkhöz képest talán javult valamennyire a járműpark, de ezen kívül semmit. Sőt. A szigorú szabályozások miatt mind kevesebb a sofőr, bérelt autóval vagy részmunkaidőben taxizni pedig nem lehet: utasként autót fogni egyre nehezebb. Velünk maradtak a csalások is. A józan életű magyar ember – vagyis ha az utas nem pocsolya részeg – csak 10-20 százalékkal fizet többet a hatósági árnál, a szerencsétlen turistát viszont annyival húzzák le, amennyivel nem szégyellik: a taxisok már egészen nyíltan beszélnek arról, hogy szinte minden autóban buherált taxióra van, és hogy az „okosítás” önmagában is százmilliós üzlet. A csalások elleni hatósági fellépés reménytelen, sem a főváros, sem a fejlesztési minisztérium nem siet a szabályozás szigorításával, annak híján pedig a hatósági ellenőrzések csak az igazán kezdő hiénákat tudják lekapcsolni.

Meseszép fővárosunkban a polgárok helyváltoztatása amúgy sem problémamentes, még ha az átgondolatlanul ütemezett és évekig tartó út- és metrófelújításoktól eltekintünk is. Nemcsak a taxizás, de a közösségi közlekedés is jóval drágább, mint a legtöbb európai nagyvárosban, és a kerékpáros-infrastruktúrát inkább vissza-, mint előrefelé fejlesztené a főpolgármester. Választott képviselőinktől a józan ész szerint azt várnánk el, hogy a kartellezésből fakadó indokolatlan árdrágítást inkább leverni próbálják – ezzel szemben, ha nem is ők szervezik, de minimum társtettesként működnek benne közre. Megmagyarázhatatlan, mondanánk. De persze nem az.

Figyelmébe ajánljuk

Nagyon balos polgármestert választhat New York, ez pedig az egész Demokrata Pártot átalakíthatja

Zohran Mamdani magát demokratikus szocialistának vallva verte meg simán a demokrata pártelit által támogatott ellenfelét az előválasztáson. Bár New York egész más, mint az Egyesült Államok többi része, az identitáskeresésben lévő demokratáknak minta is lehet a 33 éves muszlim politikus, akiben Donald Trump már most megtalálta az új főellenségét.

Gombaszezon

François Ozon új filmjében Michelle a magányos vidéki nénik eseménytelen, szomorú életét éli. Egyetlen barátnőjével jár gombászni, vagy viszi őt a börtönbe, meglátogatni annak fiát, Vincent-t. Kritika.

Világító árnyak

A klasszikus balett alapdarabját annak leghíresebb koreográfiájában, az 1877-es Marius Petipa-féle változatában vitte színre Albert Mirzojan, Ludwig Minkus zenéjére.

Milliókat érő repedések

Évekig kell még nézniük a tátongó repedéseket és leváló csempéket azoknak a lakóknak, akik 2016-ban költöztek egy budafoki új építésű társasházba. A problémák hamar felszínre kerültek, most pedig a tulaj­donosok perben állnak a beruházóval.

Egyenlőbbek

Nyilvánosan megrótta Szeged polgármestere azokat a képviselőket – köztük saját szövetségének tagjait –, akik nem szavazták meg, hogy a júliustól érvényes fizetésemelésük inkább a szociális alapba kerüljön. E képviselők viszont azt szerették volna, hogy a polgármester és az alpolgármesterek bérnövekménye is közcélra menjen.