A szerk.

Taxibaj

A szerk.

A fővárosi taxisrendeletet négy és fél éve azzal az indoklással vezette be a Tarlós-féle városvezetés, hogy ideje rendet vágni a „kaotikus” piacon: ki kell seprűzni a hiénákat, és véget vetni a számlaadás nélküli feketefuvaroknak.

Már ekkor sem volt teljesen világos, hogy miért baj az, ha egy szolgáltatás olcsó, és miért jó az, ha drágább lesz (tök komoly képpel ezt állította a taxislobbi, majd ezt szajkózta a főváros is: hogy ti. mindenkinek így lesz jobb), miként az is érthetetlen volt, hogy a piac kétségkívül létező anomáliáit miért épp a hatósági árral óhajtja a városvezetés megszüntetni, és miért nem mondjuk jó szabályok megalkotásával, ne adj’ isten a Btk. betartatásával. De mindegy is: le az összevissza tarifákkal, le a 170 forintos kilométerrel (vagyis fel!), le a nemzetgyilkos neoliberalizmussal! És ha a hatósági ár nem lett volna elég, a főpolgármester úr amerikai látogatása után minden autónak sárgává is kellett válnia.

A következmények nem is maradtak el: a hatósági árazás nem csupán a szabadpiaci árversenyt nyírta ki, de annyira megdrágította a budapesti taxizást, hogy annak egész Európában nincs párja. Az átlagfizetésből még Londonban is többet lehetett bérautóval furikázni, Bécsről, Pozsonyról, pláne Bukarestről már nem is beszélve.

A következő győzelmüket a taxis fuvarszervezők szűk két éve aratták, amikor rávették a hatóságokat, hogy elüldözzék az országból a piacra friss levegőt (értsd: innovációt és alacsonyabb árakat) hozó Ubert (megint csak: ahelyett, hogy az Ubert ügyesen szabályozták volna); Ferihegyre pedig még Mészáros Lőrinc sem építhet gyorsvasutat. (Itt egy kicsit összefacsarodott a szívünk.) És még ez sem volt elég. A személyfuvarozás élcsapata tavaly ősz óta újabb áremelésért lobbizott – és csupán a választásokat kellett kivárni, hogy a kormánypárttól nem túl távol álló Főtaxi vezette taxislobbi úgy hatoljon át a Fővárosi Közgyűlésen, mint kormányzati autókonvoj délután ötkor a Blahán. Európa élére törtünk (jövedelemarányosan): a 450 forintos alapdíj 700 forintra emelkedik, a 280 forintos kilométerdíj 300-ra, a percenkénti várakozási díj pedig 70-ről 75 forintra nő, miközben például a benzin literje durván 100 forinttal olcsóbb a négy évvel ezelőtti csúcsokhoz képest.

És mit kaptunk mindezért cserébe? A taxisrendelet előtti időkhöz képest talán javult valamennyire a járműpark, de ezen kívül semmit. Sőt. A szigorú szabályozások miatt mind kevesebb a sofőr, bérelt autóval vagy részmunkaidőben taxizni pedig nem lehet: utasként autót fogni egyre nehezebb. Velünk maradtak a csalások is. A józan életű magyar ember – vagyis ha az utas nem pocsolya részeg – csak 10-20 százalékkal fizet többet a hatósági árnál, a szerencsétlen turistát viszont annyival húzzák le, amennyivel nem szégyellik: a taxisok már egészen nyíltan beszélnek arról, hogy szinte minden autóban buherált taxióra van, és hogy az „okosítás” önmagában is százmilliós üzlet. A csalások elleni hatósági fellépés reménytelen, sem a főváros, sem a fejlesztési minisztérium nem siet a szabályozás szigorításával, annak híján pedig a hatósági ellenőrzések csak az igazán kezdő hiénákat tudják lekapcsolni.

Meseszép fővárosunkban a polgárok helyváltoztatása amúgy sem problémamentes, még ha az átgondolatlanul ütemezett és évekig tartó út- és metrófelújításoktól eltekintünk is. Nemcsak a taxizás, de a közösségi közlekedés is jóval drágább, mint a legtöbb európai nagyvárosban, és a kerékpáros-infrastruktúrát inkább vissza-, mint előrefelé fejlesztené a főpolgármester. Választott képviselőinktől a józan ész szerint azt várnánk el, hogy a kartellezésből fakadó indokolatlan árdrágítást inkább leverni próbálják – ezzel szemben, ha nem is ők szervezik, de minimum társtettesként működnek benne közre. Megmagyarázhatatlan, mondanánk. De persze nem az.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.