A szerk.

Taxibaj

A szerk.

A fővárosi taxisrendeletet négy és fél éve azzal az indoklással vezette be a Tarlós-féle városvezetés, hogy ideje rendet vágni a „kaotikus” piacon: ki kell seprűzni a hiénákat, és véget vetni a számlaadás nélküli feketefuvaroknak.

Már ekkor sem volt teljesen világos, hogy miért baj az, ha egy szolgáltatás olcsó, és miért jó az, ha drágább lesz (tök komoly képpel ezt állította a taxislobbi, majd ezt szajkózta a főváros is: hogy ti. mindenkinek így lesz jobb), miként az is érthetetlen volt, hogy a piac kétségkívül létező anomáliáit miért épp a hatósági árral óhajtja a városvezetés megszüntetni, és miért nem mondjuk jó szabályok megalkotásával, ne adj’ isten a Btk. betartatásával. De mindegy is: le az összevissza tarifákkal, le a 170 forintos kilométerrel (vagyis fel!), le a nemzetgyilkos neoliberalizmussal! És ha a hatósági ár nem lett volna elég, a főpolgármester úr amerikai látogatása után minden autónak sárgává is kellett válnia.

A következmények nem is maradtak el: a hatósági árazás nem csupán a szabadpiaci árversenyt nyírta ki, de annyira megdrágította a budapesti taxizást, hogy annak egész Európában nincs párja. Az átlagfizetésből még Londonban is többet lehetett bérautóval furikázni, Bécsről, Pozsonyról, pláne Bukarestről már nem is beszélve.

A következő győzelmüket a taxis fuvarszervezők szűk két éve aratták, amikor rávették a hatóságokat, hogy elüldözzék az országból a piacra friss levegőt (értsd: innovációt és alacsonyabb árakat) hozó Ubert (megint csak: ahelyett, hogy az Ubert ügyesen szabályozták volna); Ferihegyre pedig még Mészáros Lőrinc sem építhet gyorsvasutat. (Itt egy kicsit összefacsarodott a szívünk.) És még ez sem volt elég. A személyfuvarozás élcsapata tavaly ősz óta újabb áremelésért lobbizott – és csupán a választásokat kellett kivárni, hogy a kormánypárttól nem túl távol álló Főtaxi vezette taxislobbi úgy hatoljon át a Fővárosi Közgyűlésen, mint kormányzati autókonvoj délután ötkor a Blahán. Európa élére törtünk (jövedelemarányosan): a 450 forintos alapdíj 700 forintra emelkedik, a 280 forintos kilométerdíj 300-ra, a percenkénti várakozási díj pedig 70-ről 75 forintra nő, miközben például a benzin literje durván 100 forinttal olcsóbb a négy évvel ezelőtti csúcsokhoz képest.

És mit kaptunk mindezért cserébe? A taxisrendelet előtti időkhöz képest talán javult valamennyire a járműpark, de ezen kívül semmit. Sőt. A szigorú szabályozások miatt mind kevesebb a sofőr, bérelt autóval vagy részmunkaidőben taxizni pedig nem lehet: utasként autót fogni egyre nehezebb. Velünk maradtak a csalások is. A józan életű magyar ember – vagyis ha az utas nem pocsolya részeg – csak 10-20 százalékkal fizet többet a hatósági árnál, a szerencsétlen turistát viszont annyival húzzák le, amennyivel nem szégyellik: a taxisok már egészen nyíltan beszélnek arról, hogy szinte minden autóban buherált taxióra van, és hogy az „okosítás” önmagában is százmilliós üzlet. A csalások elleni hatósági fellépés reménytelen, sem a főváros, sem a fejlesztési minisztérium nem siet a szabályozás szigorításával, annak híján pedig a hatósági ellenőrzések csak az igazán kezdő hiénákat tudják lekapcsolni.

Meseszép fővárosunkban a polgárok helyváltoztatása amúgy sem problémamentes, még ha az átgondolatlanul ütemezett és évekig tartó út- és metrófelújításoktól eltekintünk is. Nemcsak a taxizás, de a közösségi közlekedés is jóval drágább, mint a legtöbb európai nagyvárosban, és a kerékpáros-infrastruktúrát inkább vissza-, mint előrefelé fejlesztené a főpolgármester. Választott képviselőinktől a józan ész szerint azt várnánk el, hogy a kartellezésből fakadó indokolatlan árdrágítást inkább leverni próbálják – ezzel szemben, ha nem is ők szervezik, de minimum társtettesként működnek benne közre. Megmagyarázhatatlan, mondanánk. De persze nem az.

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.