A szerk.

Te is, fiam, Trianon!

A szerk.

Hétfőn kelt hír szerint az Országgyűlés minimális különbséggel, de elutasította Simicskó és Németh képviselők törvényjavaslatát, amely június 4-ét a nemzeti összetartozás napjává nyilvánította volna. Hogy miért éppen idén vetődött fel e nemes ötlet, s nem az utóbbi tizenhét évben bármikor, az rejtély - pedig eddig úgy tudtuk, hogy a rendszerváltás óta eltelt szűk két évtized alatt a jobboldal feladata lett volna a nemzeti emlékezet megőrzése (legalábbis retorikai szinten e feladatra mindenki mást alkalmatlannak nyilvánított), mire véljük hát e bűnös hanyagságot?

Indoklásuk szerint az emléknapra azért van szükség, hogy a polgárság rendszeres tájékoztatást kapjon - természetesen a magyar nemzetrészek közötti szolidaritás erősítése érdekében - az 1920. június 4-i trianoni békeszerződésről, valamint a szomszédos országokban élő magyarság életéről, történelméről, kulturális, tudományos és gazdasági teljesítményéről - és sportsikereiről, tesszük hozzá mi, mivel ez meg nem bocsáthatóan lemaradt a végéről. A rendszeres, a Trianon-infó formája körüli találgatás (sima és emelt díjas sms-ben is megtudhatják az érdeklődők, miként csonkították meg hazánkat az antanthatalmak a velük szövetkezett Lenin-fiúk és szabadkőművesek) immár okafogyottá vált, mivel az országpusztító koalíció (némi rájuk jellemző sunyi célozgatás után) persze nem szavazta meg. Szili Katalin például nem átallotta azt állítani: az egész előterjesztésnek csupán pártpolitikai oka volt, s mindez tipikus példája annak, hogyan lehet egy ünnepet tönkretenni. Pedig ez a megközelítés több okból is téves. Először is többről van szó, mint holmi pártpolitikai haszonkeresésről - persze elismerjük, az is van benne egy evőkanálnyi. Ez a nemz.-rad.-konz. jobboldal szokásos igénybejelentése: vannak témák, amelyekről csak mi szólhatunk, a többieknek meg ilyenkor kuss a neve. Igen ám, de akkor meg a hirtelen feltámadt csöndben az ember kénytelen odafigyelni arra, mit is bírnak mondani, avagy leírni a jobboldal notabilitásai és tollforgatói, s máris örömmel fedezheti fel a két világháború között uralkodó tónust, az ébredő fajvédő sajtó kissé már szalaghibásan nyávogó, de még érces hangját, a régi bevált butaságokat. A jobboldalnak a nyilvánosságban dominánsan szélsőséges fele az önreflexió, a történeti szembenézés minimális szándéka és készsége nélkül nyúl a témához, s rendre meg is találja a felelőst a szabadkőművesekkel és Károlyival szövetkezett vörös népbiztosokban, akik hátba döfték (Dolchstoss - mert ez volt a leánykori neve) a harcoló nemzetet - s ugyanily lelkesen, egyszerű iterációval találja meg nevezettek ideológiai és "genetikai" örököseit, akik elődeik példáját követve árulják a hont. A jobboldal örök jelszava (Igazságot Trianonról!) már nem a revíziót szolgálja (erről azért, legalábbis a nyilvánosság előtt, mintha letettek volna - még a legradikálisabbak is "csak" területi autonómiát követelnek, lehetőleg mindenhová, meg a közönyös országlakosok által egyszer már szűkkeblűen megtagadott kettős állampolgárságot), hanem saját mitológiájuk megerősítését. Amúgy pedig szó sincs itt semmiféle közös ünnepről, ezért nem is volt mit tönkretenni: a környező államokban élő magyaroknak, márpedig a nyolcvanhét éves Trianon-történet elsősorban róluk szól, nincs mit ünnepelniük. És nekik, némely belmagyar nemzettársaiktól eltérően, még hasznuk sem származik a dologból.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.