A szerk.

Teljes körű és higgadt

A szerk.

A szikár tények a következők: a NATO-tagállam Törökország egyik vadászgépe egy közel-keleti háborús zónában lelőtt egy orosz bombázót. A helyzet súlyosságára jellemző, hogy az eset után sürgősséggel összeült a NATO (ez lapzártánk idején is tart), Erdoğan török államfő rendkívüli biztonságpolitikai ülésre hívta a miniszterelnököt, a vezető tábornokokat, a hírszerzés irányítóit. Putyin elnök pedig sajtótájékoztatót tartott, amelyen a terrorizmus ellen – ergo a jó ügyért – harcoló Oroszország hátba döféséről beszélt, és az Iszlám Állammal (IÁ) való illegális együttműködéssel vádolta meg a törököket.

Az oroszok és a törökök álláspontja eddig csupán abban egyezik, hogy a török légierő

F–16-osa levegő-levegő rakétával kilőtte az orosz légierő egyik Szu–24-es bombázóját a török–szíriai határon. Semmi mást nem tekinthetünk egyelőre ténynek; így azt sem, hogy az orosz gépet Szíria (mint azt az oroszok állítják) vagy Törökország fölött semmisítették meg. Ha utóbbi történt (török verzió), Ankara okkal hivatkozhat a légtérsértés miatti fellépés jogosságára, főleg, hogy közleményük szerint öt perc alatt tízszer is figyelmeztették a Szu–24-est. A gond ezzel csak az, hogy a bizonyítékként bemutatott radarképek alapján az orosz gép bajosan tartózkodhatott ennyi ideig török légtérben. A törökök dokumentáltan többször is tiltakoztak az elmúlt időszakban orosz gépek berepülései miatt, míg az oroszok szerint a bevetések koordinálása az Egyesült Államok vezette koalícióval mind ez ideig kifogástalanul működött. Az állítások-cáfolatok sora még hosszan folytatható (például azzal, hogy azon terület hovatartozása, melynek a légterében az incidens történt, vita tárgya Szíria és Törökország között).

Az IÁ elleni háborúban közvetlenül is részt vesz két nagyhatalom; bár a végső, deklarált cél azonos (a térség status quóját felrobbantó és a közelmúltbeli terrorcselekményeket büszkén vállaló IÁ fölszámolása), az odáig vezető útról és az azutáni rendezésről némileg másképp gondolkodnak a felek. Ám voltak (vannak) arra utaló jelek, hogy nem eleve kizárt a közös megegyezésen alapuló közel-keleti rendezés. S ez, hogy mást ne mondjunk, alapvető fontosságú volna az Európát nyomasztó menekültáradat enyhítéséhez is.

Aligha lehet véletlen, hogy a harcias nyilatkozatok ellenére sem akarják a felek egymásra csapni az ajtót; az első orosz nyilatkozatok, de maga Putyin is az eset „teljes körű és higgadt feltárásának” szükségességét hangsúlyozták bárminemű ítéletalkotás előtt. Az oroszok szíriai föllépésükkel esélyt kaptak arra, hogy az ukrajnai háború és a Krím annektálása után az Egyesült Államok és az EU ismét magyarázkodások nélkül vonhassa be őket a nagyhatalmi politikába, az Oroszország számára (például a saját radikalizálódó muszlimjai miatt) fontos majdani közel-keleti rendezésbe; vagyis ez a szalonképesség az atlanti világnak is lényeges szempont. Innen nézve logikus feltevés, hogy az EU és Amerika miatt a törököknek sem áll érdekükben a kelleténél jobban feszíteni a húrt.

Amit viszont senki nem tud, hogy valójában ki milyen pályán játszik. Például a térséget keresztül-kasul szabdaló vallási és etnikai ellentéteket hogyan tervezik kezelni? Saját geopolitikai érdekeik miatt jobban akarnak-e az oroszok egy önálló kurd államot, mint amennyire a törökök ezt ellenzik? Mit gondolnak erről az amerikaiak? Ezekben és más hasonlóan éles kérdésekben kellene dűlőre jutni ahhoz, hogy a Szu–24-es lelövése maradjon a legnagyobb bajuk egymással a jövőben is.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.