A szerk.

Moszkva, baj van!

A szerk.

A honi politikafogyasztó közvélemény Lázár miniszter közlései nyomán mindeddig úgy hihette, semmilyen uniós vizsgálat nem zajlik a paksi atomerőmű bővítésével kapcsolatban. E nem létező eljárások hovatovább rendre a magyar álláspont megnyugtató győzelmével zárultak, ha itt-ott módosítani kellett valamin – mondjuk a fűtőanyag-szállítási szerződésen –, az is színtiszta diadalként, brüsszeli jóváhagyásként, a magyar emberek mennybemeneteleként értelmeződött az erősen hallucinogén hatású kormányzati kommunikációban.

Ehhez képest derült égből villámcsapásként, kevesebb mint egy hét leforgása alatt két komoly tockost kapott Brüsszeltől a paksi paktum. Múlt csütörtökön az Európai Bizottság belső piacért felelős igazgatósága a közbeszerzési szabályok megsértése – az orosz Rosz­atom tender nélküli helyzetbe hozása – miatt kötelezettségszegési eljárást indított Magyarország ellen, hétfőn pedig a versenyjogi biztos vonta mélyreható vizsgálat alá a projekt állami támogatását. Az első kérdésben a kormány két hónap alatt bizonyíthatja, hogy az orosz–magyar államközi szerződés valamilyen módon kivonja a beruházást a közbeszereztetési kötelezettség alól, ha ez nem sikerül, az ügy az Európai Bíróságon landol. A másik, versenyjogi vitában Orbánék várhatóan azzal fognak érvelni, hogy a paksi bővítésben nincs állami támogatás, az üzlet piaci alapon is megtérülne (a miniszterelnök szavaival: olcsó áram egyenlő Paks). Ha a Bizottság mégis talál állami támogatást, és úgy látja, hogy a dotáció torzítja a versenyt, kötelezni fogja Magyarországot a szerződések EU-konform módosítására.

Jelen pillanatban lehetetlen megelőlegezni e vizsgálatok kimenetelét. Pár hétig még a Bizottság és a kormány közti levélváltás pontos szövege sem lesz nyilvános, a Paks gazdaságosságát bizonyítani hivatott magyar számításokat pedig 30 évre titkosították (jóllehet két, bárki számára hozzáférhető szakértői anyag is kimutatta, hogy piaci alapon miért nem fog megtérülni a beruházás). Ugyanakkor borítékolhatjuk, hogy ha az EU bármelyik eljárásban elmarasztalja Magyarországot, az jó eséllyel ellehetetleníti a teljes paksi bővítést. Aligha fogja ellensúlyozni a fővállalkozó Roszatom szabálytalan kiválasztását az alvállalkozók megversenyeztetése, különösen úgy, hogy a kormány újfent nem éppen versenybarát megoldással 40 százalékos magyar beszállítói arányra törekszik.

Mindezek fényében nehezen indokolható felelőtlenségnek tűnik a kormány azon döntése, hogy a tervezett ütemben folytatja a beruházást, s az idei 28 milliárd után jövőre 113 milliárd forintot költ előkészítésre, az engedélyekre és a nyilván létfontosságú kommunikációs feladatokra. Ráadásul belátható időn belül – minden valószínűség szerint január 1. után – elkezdi lehívni a 10 milliárd eurós orosz hitelkeretet is. A makacs sietség magyarázata az lehet, hogy Paks bebukása vagy a kormány nem kellően erélyes kiállása esetén többet veszítenénk az előkészületekbe ölt tíz- és százmilliárdoknál. Ez a többlet származhat a titkosított szerződésekbe foglalt esetleges kártalanítási kötelezettségekből, de még inkább a várható – orosz viszonylatban megszokott – geo- és energiapolitikai retorziókból. Putyin elnök már májusban világossá tette, hogy ha kitáncolunk az üzletből, az „káros hatásokkal járna Magyarország nemzeti érdekeire nézve, és hátrányosan befolyásolná a két ország kapcsolatát”.

Amikor júliusban az Európai Bizottság tiltott állami támogatásra hivatkozva felfüggesztette a multinacionális üzletláncokat és dohánygyártókat szívató adónemeket, Lázár János úgy nyilatkozott: „Lehet az Európai Bizottsághoz fordulni, de akkor még többet kell fizetni.” Az egységes szabad piac elvei és szabályai iránt körülbelül ennyi tiszteletet mutathat Putyin elnök is; így vagy úgy, de ő is igyekszik majd behajtani beígért és el is várt jussát. Csak éppen most Lázárék kerültek a szívóágra. És velük az ország.

Figyelmébe ajánljuk

Jancsics Dávid korrupciókutató: Az Orbán család vagy a Matolcsy-klán működése új jelenség

Jancsics Dávid a Leukémia zenekar gitárosaként a hazai underground zenetörténethez is hozzátette a magáét, majd szociológusként az Egyesült Államokba ment, azóta a San Diego-i egyetem professzora. A magyarországi korrupcióról szóló doktori disszertációját átdolgozva idén magyarul is kiadták A korrupció szociológiája címmel. Erről beszélgettünk.

Újabb mérföldkő

  • Harci Andor

Mi lett volna, ha 1969-ben, az amougies-i fesztiválon Frank Zappa épp másfelé bolyong, s nem jelentkezik be fellépőnek a színpadon tartózkodó Pink Floyd tagjai mellé?

Vándormozi

  • - turcsányi -

John Maclean nem kapkodja el, az előző filmje, a Slow West (A nyugat útján) 2015-ben jött ki.

Mi, angyalok

Egyesével bukkannak elő a lelátó hátsó részét határoló cserjésből a zenekar tagjai (Tara Khozein – ének, Bartek Zsolt klarinét, szaxofon, Darázs Ádám – gitár, Kertész Endre – cselló) és a táncos pár (Juhász Kata és Déri András).

Új válaszok

A művészet nem verseny, de mégiscsak biennálék, pályázatok, díjak és elismerések rendezik a sorokat. Minden országnak van egy-egy rangos, referenciaként szolgáló díja.

Mintha a földön állva…

Összegyűjtött és új verseket tartalmazó kötete, a 2018-ban megjelent A Vak Remény a költő teljes életművét átfogó könyv volt, ám az új versek jelenlétét is kiemelő alcím a lírai opus folyamatosan „történő” állapotára mutat, arra, hogy még korántsem egy megállapodott vagy kevésbé dinamikus költői nyelvről van szó.

Vegetál, bezárt, költözik

Az elmúlt másfél évtizedben szétfeslett a magyar múzeumi rendszer szövete. Bizonyára vannak olyan intézmények, amelyek érintetlenek maradtak a 2010 óta zajló átalakulásoktól: vidéken egy-egy helytörténeti gyűjtemény, vagy Budapesten a Bélyegmúzeum – de a rendszer a politikai, s ezzel összefüggő gazdasági szándékokból, érdekekből kifolyólag jelentősen átrajzolódott.