A szerk.

Moszkva, baj van!

A szerk.

A honi politikafogyasztó közvélemény Lázár miniszter közlései nyomán mindeddig úgy hihette, semmilyen uniós vizsgálat nem zajlik a paksi atomerőmű bővítésével kapcsolatban. E nem létező eljárások hovatovább rendre a magyar álláspont megnyugtató győzelmével zárultak, ha itt-ott módosítani kellett valamin – mondjuk a fűtőanyag-szállítási szerződésen –, az is színtiszta diadalként, brüsszeli jóváhagyásként, a magyar emberek mennybemeneteleként értelmeződött az erősen hallucinogén hatású kormányzati kommunikációban.

Ehhez képest derült égből villámcsapásként, kevesebb mint egy hét leforgása alatt két komoly tockost kapott Brüsszeltől a paksi paktum. Múlt csütörtökön az Európai Bizottság belső piacért felelős igazgatósága a közbeszerzési szabályok megsértése – az orosz Rosz­atom tender nélküli helyzetbe hozása – miatt kötelezettségszegési eljárást indított Magyarország ellen, hétfőn pedig a versenyjogi biztos vonta mélyreható vizsgálat alá a projekt állami támogatását. Az első kérdésben a kormány két hónap alatt bizonyíthatja, hogy az orosz–magyar államközi szerződés valamilyen módon kivonja a beruházást a közbeszereztetési kötelezettség alól, ha ez nem sikerül, az ügy az Európai Bíróságon landol. A másik, versenyjogi vitában Orbánék várhatóan azzal fognak érvelni, hogy a paksi bővítésben nincs állami támogatás, az üzlet piaci alapon is megtérülne (a miniszterelnök szavaival: olcsó áram egyenlő Paks). Ha a Bizottság mégis talál állami támogatást, és úgy látja, hogy a dotáció torzítja a versenyt, kötelezni fogja Magyarországot a szerződések EU-konform módosítására.

Jelen pillanatban lehetetlen megelőlegezni e vizsgálatok kimenetelét. Pár hétig még a Bizottság és a kormány közti levélváltás pontos szövege sem lesz nyilvános, a Paks gazdaságosságát bizonyítani hivatott magyar számításokat pedig 30 évre titkosították (jóllehet két, bárki számára hozzáférhető szakértői anyag is kimutatta, hogy piaci alapon miért nem fog megtérülni a beruházás). Ugyanakkor borítékolhatjuk, hogy ha az EU bármelyik eljárásban elmarasztalja Magyarországot, az jó eséllyel ellehetetleníti a teljes paksi bővítést. Aligha fogja ellensúlyozni a fővállalkozó Roszatom szabálytalan kiválasztását az alvállalkozók megversenyeztetése, különösen úgy, hogy a kormány újfent nem éppen versenybarát megoldással 40 százalékos magyar beszállítói arányra törekszik.

Mindezek fényében nehezen indokolható felelőtlenségnek tűnik a kormány azon döntése, hogy a tervezett ütemben folytatja a beruházást, s az idei 28 milliárd után jövőre 113 milliárd forintot költ előkészítésre, az engedélyekre és a nyilván létfontosságú kommunikációs feladatokra. Ráadásul belátható időn belül – minden valószínűség szerint január 1. után – elkezdi lehívni a 10 milliárd eurós orosz hitelkeretet is. A makacs sietség magyarázata az lehet, hogy Paks bebukása vagy a kormány nem kellően erélyes kiállása esetén többet veszítenénk az előkészületekbe ölt tíz- és százmilliárdoknál. Ez a többlet származhat a titkosított szerződésekbe foglalt esetleges kártalanítási kötelezettségekből, de még inkább a várható – orosz viszonylatban megszokott – geo- és energiapolitikai retorziókból. Putyin elnök már májusban világossá tette, hogy ha kitáncolunk az üzletből, az „káros hatásokkal járna Magyarország nemzeti érdekeire nézve, és hátrányosan befolyásolná a két ország kapcsolatát”.

Amikor júliusban az Európai Bizottság tiltott állami támogatásra hivatkozva felfüggesztette a multinacionális üzletláncokat és dohánygyártókat szívató adónemeket, Lázár János úgy nyilatkozott: „Lehet az Európai Bizottsághoz fordulni, de akkor még többet kell fizetni.” Az egységes szabad piac elvei és szabályai iránt körülbelül ennyi tiszteletet mutathat Putyin elnök is; így vagy úgy, de ő is igyekszik majd behajtani beígért és el is várt jussát. Csak éppen most Lázárék kerültek a szívóágra. És velük az ország.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.