A szerk.

Kövér nem alhatik

A szerk.

Baráti tévések derűs karéjában folyik a haza építésének fáradságos, ám vidám perceket sem nélkülöző munkája az ország házában. A folyosón sietős léptekkel érkezik az elnök és kísérete, amott egy bizottság tagjai dugják össze dolgos magyar fejüket, a sarokban valaki épp az interpellációjára készül, a mezővárosok képviselője amott ebédje romjai fölül vezényli a betakarítás pattogó ütemét, mindezen idő alatt forog a kamera, meg nem áll, dokumentálván: jó kezekben a hon.

Egy szemüveges fiatalember mikrofonnal a kezében épp hátralép, enyhén hajlott a hát, illendő a testtartás, amikor az elnök áthalad.

A rendre közben vigyázó szemmel ügyel a házfelügyelet gárdája, ha kell, hát útbaigazít, hisz’ a rendet már nem is kell óvnia, tudja azt mindenki rég. Nincs sarkosság, se túlzott pedantéria, csak alkotó fegyelem, amerre a szem ellát, így épül a haza, buzog sok nemes ügy. Nem zavarja semmi nesz, sehol egy torz akkord ebben az isteni szimfóniában. Ám még a munka halk duruzsolása is menten elhal, amikor az elnök elfoglalja helyét, nyúlna a kalapácsáért, de a mozdulat félúton benn­szakad, nincsen szükség arra, már rajtam minden tekintet.

Ja, az nem különösebb újság, hogy Kövér László, a magyar Országgyűlés elnöke valahogy így képzeli el a hivatal ügymenetét, s önszerepét a történelemkönyvekben. A jó atya. Így tehát, vagy még ígyebben, még bukolikusabban, mint egy szép Szabolcska Mihály-versben. Ezért is akart magának oly vehemensen saját gárdát, dehogy azért, mert már Orbánnak is volt egy sk. fegyveres testülete, csak azért inkább, hogy rendszeres időközönként szép őrségváltás legyen, csattogjanak azok a bokák, s míg tart ez a szerencsétlen köztes állapot, olykor kivezessenek egy-két izgágább alakot, aki nem tanult a pénzbírságból, s szégyentelenségében például holmi táblákkal hadonászik, vagy akkor szól, amikor nem kérdezik.

Hála istennek, az utóbbi időkben a hon­atyákkal már nincsenek sűrűn ilyen bajok, kevesen vannak úgymond ellenzékiek, s ők is betörtek vagy belefásultak, mindegy ez is. Már csak a sajtót kell a házon belül méretre szabni, mert néhányan közülük még most is úgy bírnak viselkedni, mintha egy amerikai filmből szalasztották volna őket, nem pedig Kövér uram szállásának valamelyik takaros falvédőjéről.

A legutolsó esetet ismeri mindenki, épp egy hete kezdődött azzal, hogy a parlamentben sajtótájékoztatót tartott Magyarország miniszterelnöke a NATO főtitkárával. A sajtótájékoztató nem volt sajtónyilvános, azt állítólag csupán Orbán Viktor játék-televíziója, a némi ­eufemizmussal köztévének nevezett izé számára celebrálták. Az RTL Klub valamiért mégis be akart számolni e – kétségkívül hungarikumgyanús – rendezvényről. Ám a parlament éber őrei úgy kihajították őket, hogy a lábuk sem érte a földet.

A dolog természetesen nem maradt következmények nélkül, a túlbuzgó házőrzőket fegyelmi bizottság elé állították, s megbüntették. Helyreigazítás: a fenti mondatban valótlanságot állítottunk, a valóság ezzel szemben az, hogy Kövér László házelnök erreföl kitiltotta az RTL-t a picsába. Mondván, nem ez volt az első eset, amikor tudósítani akartak, hanem ez már a „többedszeri”. El vannak hát pimaszodva! De annyira, hogy e kitiltás óta még egyszer megpróbáltak bejutni a házba, természetesen sikertelenül. Az őrök visszaverték őket! (Ha így folytatja az RTL, meglehet, a békemenetet is rájuk kell hívni.)

A történet lapzártánk napjára odáig jutott, hogy a Párbeszéd Magyarországért feljelentette a házelnököt, mert szerintük Kövér László gesztusa nemcsak a sajtó- és szólásszabadságot „tiporja lábbal, de alapjaiban rengeti meg a jogállamiságot” is – nyilván igaza van a PM-nek, ám ezzel együtt magát a lehetetlen küldetést ajánljuk kedves olvasóink figyelmébe.

Próbálják meg pár önfeledt percre elképzelni, hogy Magyarországon minden úgy megy, mint egy rendes helyen, s a független bíróság elmeszeli a házelnököt. Hoz valami ítéletet, mely szerint Kövér László helytelenül cselekedett valóban, eztán be kell engednie a sajtó neki nem annyira tetsző részét is a parlamentbe. Történik valami? Oh, igen, Kövér akkor esetleg beengedi majd az RTL-t, de a fejében nem változik meg semmi. Továbbra is ugyanazt fogja gondolni az általa vezetett ház működéséről, funkciójáról, helyéről a világban. A saját helyéről is ugyanazt. Ez a folyamat ugyanis visszafordíthatatlan, s a demokrácia tudatos felszámolásának nevezik.

Már amikor nem tébolynak, vagy megengedőbben a hatalom tébolyának. Hiszen ez tipikusan az az eset, amiről az öreg költő írt pár századdal korábban, tudják, amikor megy haza a csávó a lován valahonnan vidékről, totál ki van bukva, mert neki nem tetsző dalokkal léptek fel az énekesek az RTL Klub egy korai tehetségkutatóján. S ez annyira felbaszta, hogy föl akarja köttetni a lordmajort, mert bosszantja valami neszezés, az egyik házból szól a tévéhíradó vagy valami hasonló…

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.

Akinek nem bűne…

Tatabányán a Bűn és bűnhődéssel kezdik az októbert, és ez a tematika határozza majd meg az egész évadukat, amelyben a súlyosabb műfajok mellett krimi és komédia is színpadra kerül.

A műfaj legnagyobbjaival

Tegye fel a kezét, akinek Bayreuth hallatán először nem Wagner jut eszébe. Nem csoda, hiszen 1876, Wagner Festspielhausának, a kizárólag Wagner-operák előadására épített operaháznak a megnyitása óta a két név elválaszthatatlanul összefonódott. De a városnak van egy másik elsőrangú fesztiválja is.

Furcsa kézfogás

A program az idén másodszor egészült ki a színiiskolák találkozójával. A Szemle Off keretében hét színiiskola nyolc előadása mutatkozott be szeptember 8. és 10. között a margitszigeti Kristály Színtérben.