A szerk.

Választás nélkül

A szerk.

Politika- és kultúrtörténeti szempontból egyaránt érdemes megemlékezni a hétfői AB-döntésről, amely részlegesen hatályon kívül helyezte a fővárosi önkormányzati választás elcsalásának törvényi biztosítékait.

Az ellenzéki pártok beadványa 3+1 pontban támadta meg a választási szabályozást.

Alkotmányellenesnek vélték a fővárosi közgyűlés közvetlen választásának eltörlését, s ehelyett a kerületi polgármesterek közgyűlésbe delegálását, valamint a vesztes polgármester-jelöltekre adott szavazatok hasznosulását a kompenzációs listán.

Alkotmányellenesnek gondolták, hogy a kerületek eltérő lakosságaránya miatt a választókerületek között komoly eltérések alakulnak ki, és hogy a jogalkotó ezt a kompenzációs listára érkező szavazatok felülsúlyozásával oldaná meg.

Alkotmányellenesnek gondolták azt is, hogy a Fővárosi Közgyűlés számára a parlament előírja a kettős többség elvét, vagyis azt, hogy egy javaslat elfogadásához nem elég a sima közgyűlési többség, ha az igennel szavazó képviselő-polgármesterek nem a fővárosi lakosság többségét jelenítik meg. (A plusz egy most kevésbé érdekes: az AB lényegében elküldte a francba Péterfalvi Attilát, aki a választási kampány idején kiadott állásfoglalásában nem tartotta fontosnak megóvni jogunkat a személyes adataink védelméhez. Azt, hogy a választási bizottságok csak a jelöltállítás jogerős lezárásáig kötelesek minket tájékoztatni arról, hány ajánlóíven szerepel a nevünk, az AB most kihajította a törvényből.)

A három pont a választójog egyenlőségét és a választás közvetlenségét, meg a képviselői mandátumok egyenlőségének elvét érinti. Nos, az AB-döntés egyik pontja védte a szavazatok egyenlőségének elvét (a súlyozás eltörlése), a másik nem (minden kerületből egy-egy polgármester-delegált a közgyűlésbe). A bírák többsége nem talált kivetnivalót abban sem, hogy ezentúl közvetlenül senki sem szavazhat a Fővárosi Közgyűlés tagjaira - szerintük az is választás, ha a polgármesterekre leadott szavazatokból képviselők lesznek egy kompenzációs lista segítségével. Pedig ezzel megszűnt Budapesten a választás lehetősége: nem Budapestnek vannak kerületei (pedig még az alaptörvény is ezt írja!), hanem a kerületeknek Budapestje, amelyek mellesleg összedobnak egy fővárosi közgyűlésfélét is maguknak. És életben maradt a kettős többség elve is; ráadásul többet ér majd a polgármesteri igen szavazat, mint a listás képviselőé, hiszen előbbi súlya a kettős többség elve miatt meghatározóbb a végső döntés szempontjából. Így viszont a mandátumok nem egyenlő értékűek, ami ugyancsak alkotmányos probléma. Arról nem is beszélve, amit Paczolay Péter ír különvéleményében: mit keres a választási törvényben a képviselő-testület döntéshozatalára vonatkozó szabály?

Noha a 8:7-es döntéstől teljesen független és kiszámíthatatlan, hogy mit lép a Fidesz-többség, két bírói állásfoglalásra azért felhívnánk a figyelmet. Az egyik Kovács Péter különvéleménye, aki finoman helyrerakta a többségi döntést jegyző Pokol Bélát, mondván, nem igaz azon állítás, miszerint a parlamentnek csak az alaptörvény szab határt választójogi kérdésekben; a választásokat és a választójogot (még) védik az EU- és az Európa Tanács-tagságunkból adódó nemzetközi kötelezettségeink. Jó tudni, hogy van, aki ezt fontosnak tartja. Stumpf István ennél is tovább ment, és jelezte kollégáinak: bár az indítványozók erre nem tértek ki, de hát micsoda piszokság négy hónappal a választások előtt belepiszkálni a törvénybe? Nem kellett volna (Stumpf szerint igen) akár csak emiatt az egyetlen ok miatt is lekotorni az egész módosítást azt asztalról? (Félreértések elkerülése végett: Stumpf a nyolc igennel szavazó között van.)

Fura módon az AB döntése egyúttal annak a deklarálása, hogy a jogalkotó alapjogunkat korlátozó módon csalni készül. A néhány napja megjelent, az áprilisi választásról szóló EBESZ-jelentésből pedig azt is tudjuk, hogy nincs az a nemzetközi környezet, alkotmánybírósági döntés vagy lelkiismeret, ami a kormánypártokat ebben megakadályozná.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.