A szerk.

Vizoviczki közleményt adott ki

A szerk.

A legutóbbi hír talán az, hogy valamelyik fideszes országgyűlési képviselő kettesével vitte szobára a művésznőket a most épp maffiavádak terhe alatt rabláncon sínylődő Vizoviczki László egyik kupoldájában. Nem nagy ügy, ugye?

Százszor mondtuk már, akkor a legnevetségesebbek, amikor megvalósítják az álmaikat. Szemernyit sem változnának tőle a közállapotok, ha megtudnánk, hogy ki volt az illető. Még ha kereszténydemokrata lenne az isten­adta. De így? Semmiség. Holnap megtudjuk, hogy ki volt, és minden marad a régiben, a kopaszok önfeledten verik tovább a Ligetvédőket vagy bárkit, akire kirendelik őket. Matolcsy valamelyik rokona még drágább lakással lepi meg Matolcsy valamelyik másik rokonát. Orbán költözik a Várba. Vizoviczki pedig leesküszi a csillagot az égről (közleményben!), hogy ő a büdös életben nem találkozott Rogán Antallal, hisz nem is találkozhatott, ha egyszer mindig máshol volt, s ezt bizonyítani is tudja fotókkal.

Az sem zavar ebben a történetben senkit, hogy nevezett különböző rendű és rangú segéderői minderről mást állítanak, hozzávetőlegesen azt, hogy raklapszám hordták a lóvét a címzetthez minden szezon elején. Mint ahogy az sem problémás, hogy a kutya nem kérdezte Vizoviczkit Rogánról. Milyen érdekes, a sameszokat sem kérdezték, ők is csak úgy mondták maguktól. Valahogy mindenkinek mindig Rogán jut eszébe azokban a körökben. Vizoviczkinek például még akkor is, amikor épp kiengednék végre – potom 250 millióért – az előzetesből; hopp, beugrik neki, hogy ja, bocs, el is felejtettem mondani, hogy „én, Rogánnal? Még véletlenül sem”.

false

 

Fotó: MTI-Szigetváry Zsolt

De tegyük inkább fel az előbbi kérdést: tényleg akkor sem történne semmi, ha kiderülne, hogy a házi őriztetését frissen elnyerni szándékozó Vizoviczki nem a teljes igazságot foglalta közleménybe, hanem inkább valami olyasmit, amiről úgy kalkulált, hogy segítségére lehet a hőn áhított lábperec elérésében?

Elcsapnának egy ilyen bukta után egy vezető fideszes politikust vagy sem? Belerendülne-e a hatalom vagy sem?

Csal, aki azt mondja, hogy tudja a választ. Mert a válasz azon múlik, hogy mennyire tartanak még ki Magyarországon a demokratikus keretek. S az elmúlt hat esztendőben ebben az országban abból, és semmi másból nem állt a kormányzás, hogy ezeket a kereteket ide-oda tologatták, ahogy az érdekeik megkívánták, vagy éppenséggel ütötték-verték, ahogy csak bírták. Demokratikus kereteink megtartó erejéről mára csak elképzeléseink lehetnek, még közelebbről illúzióink. Összeszámolta valaki, hogy hányszor hallotta azt a fordulatot, hogy „ezt úgysem merik megcsinálni”? S hányszor nem merték?
S hányszor úszták meg, hogy megcsinálták?

Ilyenformán éppoly mindegy tehát, hogy kapott-e pénzt Rogán az V. kerületi teraszok működési engedélyeiért cserébe, mint az, hogy ki ment szobára a két dolgozó lánnyal, vagy az, hogy járt-e Cecil a Török utcában. Ez az egész csak egy kis szennyes bohózat. Így élünk. Ha úgy élnénk, ahogy az megilletne mindenkit, akkor sem lenne kérdés mindez, mert akkor már e kérdések felmerülte előtt rég szégyenkezve bujdostak volna el; rögtön azután, hogy először említették őket jó okkal egy lapon gengszterekkel.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.