A szerk.

A bosszúálló és az övéi

A szerk.

„Elnök Úr! Mélységes aggodalommal és felháborodással értesültem arról, hogy Ön Szőcs Géza kulturális államtitkárral és a szélsőjobboldali Jobbik elnökével, Vona Gáborral együtt részt vett azon a szertartáson, amelyet Nyirő József, a nyilasparlament egykori tagja tiszteletére rendeztek Romániában. Gyalázatosnak tartom, hogy a Magyar Országgyűlés elnöke olyan eseményen jelenik meg, amelyen a Horthy- és a Szálasi-korszak fasiszta ideológusa előtt tisztelegnek” – így kezdődött az a Kövér Lászlóhoz írott levél, ami végül oda vezetett, hogy megint lesül a bőr a képünkről.

A mienkéről. Mert a levél így végződött: „...Magyarország irányítói támogatják a magyar múlt tragikus és bűnös időszakainak – nevezetesen a háború alatti Magyarország vezetői több százezer magyar zsidó deportálásában és meggyilkolásában játszott szerepének – tisztára mosását. Nem szeretném, hogy bármiféle közöm lehessen efféle törekvésekhez, ezért ezennel visszaküldöm Önnek a Magyar Köztársasági Érdemrend Nagykeresztjét, melyet 2004. június 24-én ítélt oda számomra a Magyar Köztársaság elnöke”.

Elie Wiesel írta ezt a levelet négy éve.

Elie Wiesel 1928. szeptember 28-án született a Trianon óta Romániához tartozó Máramarosszigeten, az apja magyar volt. Ott töltötte gyerekkorát. A második bécsi döntés után ilyenformán magyar állampolgár lett, így a magyar hatóságok vitték el – családjával együtt – Auschwitzba. Ő túlélte (a családjából többen nem), de nem jött már vissza. Írói pályája Franciaországban indult, s az Egyesült Államokban teljesedett ki. Egyik korai nagy művét, A hajnalt nem mellesleg Jancsó Miklós vitte filmre széleskörű nemzetközi összefogásban.

Elie Wiesel írói és közéleti munkásságával a legnagyobb tanúságtevők sorába emelkedett. Ő a washingtoni Holokauszt Emlékmúzeum alapítója. 1986-ban Nobel Béke-díjjal ismerték el törekvéseit, 2004-ben pedig Mádl Ferenc tüntette ki az említett nagykereszttel.

S most, hogy Elie Wiesel a múlt hét végén meghalt, nekünk (megint) szégyenkeznünk kell, mert választott vezetőinktől, akiket arra választottunk, hogy minket képviseljenek, nos, még egy kurta részvétnyilvánításra sem futotta. Kussolnak, nézik a focit.

Nem is ez az első eset Orbán Viktor miniszterelnöksége alatt; legutóbb épp Jancsó Miklós halálakor kellett szinte ugyanezt a szerkesztőségi cikket megírnunk. Annyi csupán a különbség, hogy akkor végül, három nap elmúltával csak mondott valamit Magyarország egyik minisztériuma. Jóvanna, legyen a saját halottunk, s ha kell, beszállunk a temetés költségeibe, valami ilyesmit. Most semmit. Három nap után sem. Persze Jancsót nyilván nehezebb lett volna kiradírozni a magyarságból, mint Wieselt, de a két eset logikája ugyanaz. A bosszú logikája. Életében kifejezésre juttatta nemtetszését viselt dolgaim fölött, akkor nem állt módomban, bátorságomban visszaszólni, kevés voltam hozzá, s történetesen neki volt igaza is, hát most köpök a sírjára. Magyarország kormánya rendszeresen megfeledkezik arról, hogy nem önmagát, s még csak nem is Orbán Viktort képviseli, hanem Magyarországot. Magyarország pedig büszke lehet, nagyon büszke Elie Wieselre, Magyarországnak kötelezettségei vannak Elie Wiesellel szemben, még holtában is. Ezzel szemben a magyar kormány csak viccből tartja számon Elie Wieselt az amerikai magyar nagykövetség honlapján a „Világhírű magyarok” címszó alatt.

Hogy most a magyar államnak egy szava sincs, az egy nagyon egyszerűen levezethető képlet. Ilyen Orbán. De az, hogy e hallgatáshoz nincsen különösebb hozzáfűznivalója a magyar közéletnek, nos, nagyon szomorú. Nem is annyira az igazságérzetünk miatt, hanem inkább a jövőbe vetett reményeink okán. Akármit csinálnak, kussolni fogunk. De a szégyen akkor is ott lesz a batyunkban, ha nem veszünk róla tudomást.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.