A szerk.

A bosszúálló és az övéi

A szerk.

„Elnök Úr! Mélységes aggodalommal és felháborodással értesültem arról, hogy Ön Szőcs Géza kulturális államtitkárral és a szélsőjobboldali Jobbik elnökével, Vona Gáborral együtt részt vett azon a szertartáson, amelyet Nyirő József, a nyilasparlament egykori tagja tiszteletére rendeztek Romániában. Gyalázatosnak tartom, hogy a Magyar Országgyűlés elnöke olyan eseményen jelenik meg, amelyen a Horthy- és a Szálasi-korszak fasiszta ideológusa előtt tisztelegnek” – így kezdődött az a Kövér Lászlóhoz írott levél, ami végül oda vezetett, hogy megint lesül a bőr a képünkről.

A mienkéről. Mert a levél így végződött: „...Magyarország irányítói támogatják a magyar múlt tragikus és bűnös időszakainak – nevezetesen a háború alatti Magyarország vezetői több százezer magyar zsidó deportálásában és meggyilkolásában játszott szerepének – tisztára mosását. Nem szeretném, hogy bármiféle közöm lehessen efféle törekvésekhez, ezért ezennel visszaküldöm Önnek a Magyar Köztársasági Érdemrend Nagykeresztjét, melyet 2004. június 24-én ítélt oda számomra a Magyar Köztársaság elnöke”.

Elie Wiesel írta ezt a levelet négy éve.

Elie Wiesel 1928. szeptember 28-án született a Trianon óta Romániához tartozó Máramarosszigeten, az apja magyar volt. Ott töltötte gyerekkorát. A második bécsi döntés után ilyenformán magyar állampolgár lett, így a magyar hatóságok vitték el – családjával együtt – Auschwitzba. Ő túlélte (a családjából többen nem), de nem jött már vissza. Írói pályája Franciaországban indult, s az Egyesült Államokban teljesedett ki. Egyik korai nagy művét, A hajnalt nem mellesleg Jancsó Miklós vitte filmre széleskörű nemzetközi összefogásban.

Elie Wiesel írói és közéleti munkásságával a legnagyobb tanúságtevők sorába emelkedett. Ő a washingtoni Holokauszt Emlékmúzeum alapítója. 1986-ban Nobel Béke-díjjal ismerték el törekvéseit, 2004-ben pedig Mádl Ferenc tüntette ki az említett nagykereszttel.

S most, hogy Elie Wiesel a múlt hét végén meghalt, nekünk (megint) szégyenkeznünk kell, mert választott vezetőinktől, akiket arra választottunk, hogy minket képviseljenek, nos, még egy kurta részvétnyilvánításra sem futotta. Kussolnak, nézik a focit.

Nem is ez az első eset Orbán Viktor miniszterelnöksége alatt; legutóbb épp Jancsó Miklós halálakor kellett szinte ugyanezt a szerkesztőségi cikket megírnunk. Annyi csupán a különbség, hogy akkor végül, három nap elmúltával csak mondott valamit Magyarország egyik minisztériuma. Jóvanna, legyen a saját halottunk, s ha kell, beszállunk a temetés költségeibe, valami ilyesmit. Most semmit. Három nap után sem. Persze Jancsót nyilván nehezebb lett volna kiradírozni a magyarságból, mint Wieselt, de a két eset logikája ugyanaz. A bosszú logikája. Életében kifejezésre juttatta nemtetszését viselt dolgaim fölött, akkor nem állt módomban, bátorságomban visszaszólni, kevés voltam hozzá, s történetesen neki volt igaza is, hát most köpök a sírjára. Magyarország kormánya rendszeresen megfeledkezik arról, hogy nem önmagát, s még csak nem is Orbán Viktort képviseli, hanem Magyarországot. Magyarország pedig büszke lehet, nagyon büszke Elie Wieselre, Magyarországnak kötelezettségei vannak Elie Wiesellel szemben, még holtában is. Ezzel szemben a magyar kormány csak viccből tartja számon Elie Wieselt az amerikai magyar nagykövetség honlapján a „Világhírű magyarok” címszó alatt.

Hogy most a magyar államnak egy szava sincs, az egy nagyon egyszerűen levezethető képlet. Ilyen Orbán. De az, hogy e hallgatáshoz nincsen különösebb hozzáfűznivalója a magyar közéletnek, nos, nagyon szomorú. Nem is annyira az igazságérzetünk miatt, hanem inkább a jövőbe vetett reményeink okán. Akármit csinálnak, kussolni fogunk. De a szégyen akkor is ott lesz a batyunkban, ha nem veszünk róla tudomást.

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.