10-13 milliárd lehet Lázárék tarifareformjának éves többletköltsége

  • narancs.hu
  • 2024. március 4.

Belpol

Az Építési és Közlekedési Minisztérium látványosan fals számot közölt. Pedig jól hangzott az az 1 milliárd.

Március 1-gyel elindult a tarifareform, melyről a Lázár János vezette Építési és Közlekedési Minisztérium azt állította, hogy csak évi 1 milliárd forint többletköltséget jelent a költségvetésnek.

G7 számításai szerint viszont akár több mint tízszeresébe is kerülhet a nagy ötlet.

És bár a tarifareform kedvezményeit az utasok már igénybe vehetik is a MÁV vagy a Volánbusz járatain, viszont a módosításokat tartalmazó törvénytervezetek továbbra is csak tervezetek, nem hirdették még ki őket – ezek szociálpolitikai menetdíjkedvezményekről, utazási kedvezményekről és a határon túli magyarok hazai utazási kedvezményeiről szólnak.

A minisztérium a G7 szerint elég véleményesen számolta ki az intézkedések anyagi terheit. A határon túliak eddigi 90 százalékos kedvezménye 100 százalékosra nő. A legutóbbi népszámlás alapján az 1,8 milliónyi, a szomszédos országokban élő magyar honfitársunk körülbelül fele élne a kedvezménnyel. Lázárék szerint a 900 ezer határon túli magyarnak ingyenessé tett közlekedési kedvezménynek semmilyen költségvetési hatása nem lesz.

A szociálpolitikai és üzletpolitikai kedvezményeknél a Építési és Közlekedési Minisztérium azzal számol, hogy 2,3 millió embernek teszik ingyenessé vagy olcsóbbá az utazását. Szerintük ez csak évi 1 milliárd forintjába kerül majd a költségvetésnek.

A lap emlékeztet jelenleg hatályos kormányrendelet szerint az ingyenes utazások után úgy kompenzálja az állam a helyközi szolgáltatókat, hogy a teljes bruttó menetdíjbevételük egy meghatározott százalékát adja át nekik. A buszos közlekedésnél az eddig teljes bevétel 20 százalékáról 53,5 százalékra nő, a vonatos közlekedésnél pedig az eddig teljes bevétel 30 százalékáról 53,5 százalékra. A MÁV-START és a Volánbusz így 25 milliárd helyett 54 milliárd forintot kapna. Így elég egyszerű belátni, hogy sehogy sem jö ki a Lázárék-féle matek. 

A G7 becslése szerint összességében

az új tarifareform kiterjesztett ingyenes kedvezményei valójában 10-13 milliárd forint többletköltséget jelentenek majd a kormányzatnak évente.

A kedvezmények körülbelül fele többlet szocpol támogatást jelent, a másik fele pedig a szolgáltatók bevételkiesése lesz. A lap szerint a minisztérium a csupán 1 milliárdos többletköltséggel látványosan fals számot közölt.

Maradjanak velünk!


Mi a Magyar Narancsnál nem mondunk le az igazságról, nem mondunk le a tájékozódásról és a tájékoztatás jogáról. Nem mondunk le a szórakoztatásról és a szórakozásról sem. A szeretet helyét nem engedjük át a gyűlöletnek – a Narancs ezután is a jó emberek lapja lesz. Mi pedig még többet fogunk dolgozni azért, hogy ne vesszen el végleg a magyar igazság. S közben még szórakozzunk is egy kicsit.

Ön se mondjon le ezekről! Ne mondjon le a Magyar Narancsról!

Vásárolja, olvassa, terjessze, támogassa a lapot!

Figyelmébe ajánljuk

Csődközeli helyzetben billeg a BKV

28 milliárd forint hiányzik a BKV idei költségvetéséből a túléléshez. A közlekedési társaság adósságátütemezést kér, a jövő évi működéshez pedig a BKK-val 30 milliárdos hitelkeretre pályázna. Ráadásul mivel az igazgatósági és a felügyelő bizottsági tagok megbízatása lejárt, több hete törvénytelenül működik, ahogy a többi fővárosi cég is.

Fideszes nagymenőknek is feladhatja a leckét a választókerületek átvariálása

Egy miniszter, egy miniszterhelyettes, valamint a kormányszóvivő számára is új feladat lesz megnyernie a körzetét Pest megyében, amennyiben jelöltek lesznek 2026-ban is. Az pedig egyáltalán nem biztos, hogy az ellenzéket akkora csapás érheti, mint elsőre látszik. Megvizsgáltuk a fővárostól északra eső, a Fidesz által átrajzolni tervezett választókerületek helyzetét.