Paraszti bölcsességekkel tartott gazdasági évnyitót Orbán Viktor

  • narancs.hu
  • 2024. március 4.

Belpol

"Jönnek ezek a táblázatok, GDP, hókuszpókusz", de kell a gazdaságpolitika mögé a józan paraszti ész is. Orbán optimista. Szerinte adottak a stabil gazdaságpolitika feltételei.

Orbán Viktor hétfőn Budapesten, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara által szervezett gazdasági évnyitó rendezvényen tartott beszédet. A miniszterelnök optimista a következő két év gazdaságpolitikáját illetően. Na, nem azért, mert tavaly több évtizedes csúcsra emelkedett az infláció, vagy hogy a magyar gazdaság recesszióban zárt. Azt mondta,

adottak a stabil gazdaságpolitika feltételei.

a helyzetet kezelni képes pénzügyi tárca és gazdasági minisztérium, valamint a gazdaságpolitika bázisát adó, a kormánnyal jól együttműködő kamarai háttér. Kiemelte: "a gazdasági minisztereink jó állapotban vannak, egészen remek és biztató számokat mutattak nekünk". (Orbán előtt Varga Mihály és Nagy Márton szólaltak fel.)

Hangsúlyozta, az rendben van, hogy "jönnek ezek a táblázatok, GDP, hókuszpókusz", de kell a gazdaságpolitika mögé a józan paraszti ész is, kellenek a paraszti bölcsességek.

A miniszterelnök feladata pedig az, hogy a gazdaságpolitika mögül az egyszerű, józan paraszti megfontolások ne tűnjenek el.

A kormányfő négy ilyen tételt nevezett meg, ami fölött "őrködnie" kell.

  • Az első, "egyszerű paraszti bölcsességnek" azt nevezte: mindig jobb, ha nekünk tartoznak, mint ha mi tartozunk másoknak,
  • a második, hogy mindig többet kell keresni, mint amennyit elköltünk,
  • a harmadik szempont, hogy jobb dolgozni, mint tengeni-lengeni,
  • a negyedik tétel pedig az, hogy mindig jobb, ha mi keresünk másokon, mintha mások keresnek rajtunk.

Orbán mindemellett a Nyugat és a Kelet összekapcsolása mellett érvelt. Azt mondta, felgyorsult a világ gazdasági és politikai térképének átszabása, emellett a világ nyugati és nem nyugati része homlokegyenest eltérő módon ítél meg mindent, a geopolitikai rivalizálás pedig felülírja a piaci logikát is.

A miniszterelnök közölte, nem mindegy, hogy a vita hogyan zárul: az egyik lehetőség, amelynek erős szószólói vannak Nyugat-Európában, az a decoupling, vagyis hogy a Nyugat válassza le magát a világ többi részéről. Hozzátette, a másik gondolkodásmód szerint konnektivitásra, vagyis Nyugat és Kelet összekapcsolására van szükség.

A magyar gazdaságpolitika "arra fogad", hogy sikerül fenntartani a két világ közötti állapotot.

Hozzátette, világos, hogy Magyarország a Nyugat része, de nem választja le magát a világ keleti részéről sem. Az ország tagja a Türk Tanácsnak, együttműködik Kínával, és az oroszokkal való gazdasági együttműködést sem akarja feladni, csak azokban az esetekben, ahol ezt az európai szankciók kizárják – emelte ki.

Orbán háborús és világpolitikai elemzést adott. Szerint Európa nem tudja elkerülni, hogy újra felfegyverkezzen. Gyorsított hadiipari fejlesztések zajlanak mindenhol a világban, míg "mi már a háború kitörése előtt 3-4 évvel megkezdtük a magyar hadiipar történelmileg példátlan fejlesztését".

Okfejtése szerint "nem kell orosz-ukrán háborúról beszélni, ez egy olyan háború, amit Oroszország a Nyugattal szemben vív. Az oroszok nem nyerik meg a Nyugattal szemben, a Nyugat nem nyerheti meg az oroszokkal szemben". Ezért előbb-utóbb béketárgyalások lesznek, a nagy kérdés, hogy kinek az oldalán van az idő. Orbán szerint Nyugat-Európában erről vita van, "mi vagyunk az egyetlen ország, amely azt mondja, hogy az idő az oroszok oldalán van", ezért a Nyugat érdeke a mielőbbi béketárgyalás. A magyar szempont az, hogy az orosz határ közelebb jön-e vagy sem hozzánk, és az a határ az orosz katonai sikereknek köszönhetően folyamatosan közeledik. "Ez egy módon kerülhető el: ha a Nyugat összeszedi magát, és megpróbál béketárgyalásos helyzetet elérni."

És persze megint megfejtette a háború okát és lezárásának zálogát. "A háború azért tört ki, mert nem Donald Trump volt az Egyesült Államok elnöke. A béke egyetlen esélye ezért az, hogy Trump legyen újra az elnök."

Az idén júniusi EU-választásokról azt mondta, hogy az "a szuverenista és a föderációs erők küzdelme lesz". Előbbiek közé sorolta a magyar kormány mellett a szlovák kabinetet, a nem uniós tag Szerbiát, de reményét fejezte ki, hogy az idei osztrák választások után Ausztria is ebbe a táborba kerül.

Beszéde végén arról beszélt, hogy "mindenkinek van egy fixációja, az enyém ebben a körben a profitegyenleg. Hogy mennyi pénzt visznek ki és mennyi pénzt hozunk mi haza." Szerinte a profitráta problémáját meg kell oldani, mert most a külföldi beruházók évente 4-6 milliárd eurót visznek ki az országból, míg a magyarok csak 1,3-1,5 milliárdot hoznak haza. Profitkiviteli tilalmat nem lehet elrendelni, mert akkor nem lenne több új beruházás, így a megoldás az, hogy "támogassuk a nemzeti bajnokokat". Mindig csak szegényház leszünk, ha rajtunk keresnek mások és nem mi keresünk többet másokon.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.