232 milliós tárlatot küld a vadászati világkiállításra a keszthelyi kastélymúzeum

Belpol

A múzeumot vezető Pálinkás Róbert a világkiállítás egyik kurátora, egyben a Zala megyei vadászszövetség elnöke is.

A keszthelyi Helikon Kastélymúzeum sem szeretne lemaradni a több tízmilliárdos költségvetésű Egy a Természettel Vadászati és Természeti Világkiállításról; az állami fenntartású intézmény saját tárlatot rendelt a szeptemberi világkiállítás alkalmából, melyet aztán Keszthelyen is bemutatnak majd.

Az uniós közbeszerzési értesítőben megjelent dokumentum szerint a kastélymúzeum 231,8 millió forint értékben rendelt egy vadászati témájú tárlatot: a kiállítás hat elkülönített térben, több mint 2600 négyzetméteren mutatja be a vadászat hazai történetét, a honfoglalástól az újkorig, de lesz piacteret, vadasteret felidéző installáció is, helyenként műfűvel, nyomtatott padlószőnyeggel és „úthálózattal”.

A nyílt tendert egyetlen ajánlattevőként a Kiállítás Tervező, Kivitelező és Szolgáltató Kft nyerte meg, ami a kivitelezés mellett azt is vállalta, hogy a tárlatot szét- és összeszereli, elviszi a Hungexpó területén berendezett vadászati világkiállításra, majd újra felállítja azt Keszthelyen. Utóbbi azért is furcsa, mert a keszthelyi kastélymúzeum részeként működő vadászmúzeum elvileg a világkiállítás egyik kiemelt külső helyszínének számít, a tárlatot tehát eleve oda is szánhatták volna.

A Helikon Kastélymúzeum igazgatója, Pálinkás Róbert korábban Keszthely fideszes alpolgármestere volt, és ma sem titkolja kormánypárti elkötelezettségét. Pálinkás a vadászatért - ő a Zala Megyei Vadászszövetség társelnöke és a már említett világkiállítás egyik, trófeákért felelős kurátora. Számos programon vett együtt részt a szenvedélyes vadászként ismert Semjén Zsolttal; így kevéssé meglepő, hogy az állami tulajdonú keszthelyi múzeum több százmillió forintot költ a Semjén nevével fémjelzett vadászkiállítás alkalmából.

Az összeg ugyanakkor eltörpül a vadászati monstre kiállítás évek óta növekvő, mára több mint 70 milliárdos költségvetéséhez képest. A költekezés méreteire jellemző, hogy a Balázsy Gyula állami tendereken jól futó cégei – a Lounge Design és a New Land Media Kft- eddig több mint 2,5 milliárdot kaptak a rendezvénysorozat kommunikációjára 24.hu szerint.

Kedves Olvasónk!

Üdvözöljük a Magyar Narancs híroldalán.

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők. De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.