Jövőre az az autópálya-matrica drágul a legkevésbé, amiből sok fogy – mondta Gulyás Gergely, a Miniszterelnökséget vezető miniszter egy korábbi Kormányinfón.
Az Mfor közérdekű adatigényléssel fordult a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt.-hez, hogy kiderítse, tényleg így van-e ez. Megkérdezte, hogy a különféle időtartamra szóló, eltérő típusú matricákból mennyit vásároltak idén augusztus 31-ig, és ezt összevetette a jövő évre beharangozott emeléssel, amely differenciált, egyes matricák 5, mások 20, 40, illetve 70 százalékkal fognak drágulni.
A hírportál arra jutott, hogy a 2022 első nyolc hónapjában eladott 11,3 millió matricából 6,4 millió volt heti (56,7 százalék), és csaknem 2 millió volt érvényes egy hónapra (17,5 százalék). A megyei matricákból 2,3 millió fogyott, ez 20,6 százalék. Az éves matricákból kevesebb mint 580 ezer fogyott, ami 5,1 százalék.
Az is kiderült, hogy a 11,3 millió matricából majdnem 10 milliót D1 kategóriára, azaz személyautóra vásárolták. Ezekből is 5,7 millió volt heti.
Az év első nyolc hónapjában 79 milliárd forint folyt be a matricák eladásából. Ha jövőre ugyanígy használják a sztrádákat az autósok, ez a bevétel 102 milliárd forint lesz, ami 29 százalékos emelkedés, ez az infláció duplája.
Jövőre a személyautók D1-es kategóriájában a heti matrica ára 44 százalékkal nő, a havi úthasználati jogosultság pedig 71 százalékkal.
Az Mfor az adatok alapján Sánta Kutya-díjat ad Gulyás Gergely kancelláriaminiszternek, akitől még szeptember 29-én a Kormányinfón megkérdezték, mi alapján döntötték el, hogy differenciálják a matricák árának emelését. „Megnéztük a nemzetközi gyakorlatot is, hogy hol mennyi az autópálya-matrica, és azt is, hogy ki, mennyi autópálya-matricát vásárolt, miből fogy sok, és ott emeltünk kisebb mértékben, amiből sok fogy” – nyilatkozta a miniszter. Ez azonban nem igaz, mert az összes eddig eladott matricának több mint felét a D1 kategória heti matricája teszi ki, márpedig az áremelés mértéke ott 44 százalék. A második legkelendőbb D1 megyei matrica valóban csak 5 százalékkal drágul, viszont a harmadik legkelendőbb, a D1 havi 71 százalékkal.
Az Mfor nem forszírozza, miért tévedett a miniszter, de az adatokból arra következtet, hogy a sztrádahasználati díj emelkedése leginkább a személyautóval rendelkező családokat fogja sújtani. A pluszbevétel a koncessziós közbeszerzési eljárást megnyert, Mészáros Lőrinchez és Szíjj Lászlóhoz kötődő konzorciumé lesz.