Az infláció duplájával drágulnak az autópálya-matricák

  • narancs.hu
  • 2022. október 7.

Belpol

29 százalékkal. Az Mfor Sánta Kutya-díjat adott Gulyás Gergelynek, a lap szerint a személyautók tulajdonosai „szívnak nagyot”.

Jövőre az az autópálya-matrica drágul a legkevésbé, amiből sok fogy – mondta Gulyás Gergely, a Miniszterelnökséget vezető miniszter egy korábbi Kormányinfón.

Az Mfor  közérdekű adatigényléssel fordult a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt.-hez, hogy kiderítse, tényleg így van-e ez.  Megkérdezte, hogy a különféle időtartamra szóló, eltérő típusú matricákból mennyit vásároltak idén augusztus 31-ig, és ezt összevetette a jövő évre beharangozott emeléssel, amely differenciált, egyes matricák 5, mások 20, 40, illetve 70 százalékkal fognak drágulni.

A hírportál arra jutott, hogy a 2022 első nyolc hónapjában eladott 11,3 millió matricából 6,4 millió volt heti (56,7 százalék), és csaknem 2 millió volt érvényes egy hónapra (17,5 százalék). A megyei matricákból 2,3 millió fogyott, ez 20,6 százalék. Az éves matricákból kevesebb mint 580 ezer fogyott, ami 5,1 százalék.

Az is kiderült, hogy a 11,3 millió matricából majdnem 10 milliót D1 kategóriára, azaz személyautóra vásárolták. Ezekből is 5,7 millió volt heti.

Az év első nyolc hónapjában 79 milliárd forint folyt be a matricák eladásából.  Ha jövőre ugyanígy használják a sztrádákat az autósok, ez a bevétel 102 milliárd forint lesz, ami 29 százalékos emelkedés, ez az infláció duplája.

Jövőre a személyautók D1-es kategóriájában a heti matrica ára 44 százalékkal nő, a havi úthasználati jogosultság pedig 71 százalékkal.

Az Mfor az adatok alapján Sánta Kutya-díjat ad Gulyás Gergely kancelláriaminiszternek, akitől még szeptember 29-én a Kormányinfón megkérdezték, mi alapján döntötték el, hogy differenciálják a matricák árának emelését. „Megnéztük a nemzetközi gyakorlatot is, hogy hol mennyi az autópálya-matrica, és azt is, hogy ki, mennyi autópálya-matricát vásárolt, miből fogy sok, és ott emeltünk kisebb mértékben, amiből sok fogy” – nyilatkozta a miniszter. Ez azonban nem igaz, mert az összes eddig eladott matricának több mint felét a D1 kategória heti matricája teszi ki, márpedig az áremelés mértéke ott 44 százalék. A második legkelendőbb D1 megyei matrica valóban csak 5 százalékkal drágul, viszont a harmadik legkelendőbb, a D1 havi 71 százalékkal. 

Az Mfor nem forszírozza, miért tévedett a miniszter, de az adatokból arra következtet, hogy a sztrádahasználati díj emelkedése leginkább a személyautóval rendelkező családokat fogja sújtani. A pluszbevétel a koncessziós közbeszerzési eljárást megnyert, Mészáros Lőrinchez és Szíjj Lászlóhoz kötődő konzorciumé lesz.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.