Az infláció duplájával drágulnak az autópálya-matricák

  • narancs.hu
  • 2022. október 7.

Belpol

29 százalékkal. Az Mfor Sánta Kutya-díjat adott Gulyás Gergelynek, a lap szerint a személyautók tulajdonosai „szívnak nagyot”.

Jövőre az az autópálya-matrica drágul a legkevésbé, amiből sok fogy – mondta Gulyás Gergely, a Miniszterelnökséget vezető miniszter egy korábbi Kormányinfón.

Az Mfor  közérdekű adatigényléssel fordult a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt.-hez, hogy kiderítse, tényleg így van-e ez.  Megkérdezte, hogy a különféle időtartamra szóló, eltérő típusú matricákból mennyit vásároltak idén augusztus 31-ig, és ezt összevetette a jövő évre beharangozott emeléssel, amely differenciált, egyes matricák 5, mások 20, 40, illetve 70 százalékkal fognak drágulni.

A hírportál arra jutott, hogy a 2022 első nyolc hónapjában eladott 11,3 millió matricából 6,4 millió volt heti (56,7 százalék), és csaknem 2 millió volt érvényes egy hónapra (17,5 százalék). A megyei matricákból 2,3 millió fogyott, ez 20,6 százalék. Az éves matricákból kevesebb mint 580 ezer fogyott, ami 5,1 százalék.

Az is kiderült, hogy a 11,3 millió matricából majdnem 10 milliót D1 kategóriára, azaz személyautóra vásárolták. Ezekből is 5,7 millió volt heti.

Az év első nyolc hónapjában 79 milliárd forint folyt be a matricák eladásából.  Ha jövőre ugyanígy használják a sztrádákat az autósok, ez a bevétel 102 milliárd forint lesz, ami 29 százalékos emelkedés, ez az infláció duplája.

Jövőre a személyautók D1-es kategóriájában a heti matrica ára 44 százalékkal nő, a havi úthasználati jogosultság pedig 71 százalékkal.

Az Mfor az adatok alapján Sánta Kutya-díjat ad Gulyás Gergely kancelláriaminiszternek, akitől még szeptember 29-én a Kormányinfón megkérdezték, mi alapján döntötték el, hogy differenciálják a matricák árának emelését. „Megnéztük a nemzetközi gyakorlatot is, hogy hol mennyi az autópálya-matrica, és azt is, hogy ki, mennyi autópálya-matricát vásárolt, miből fogy sok, és ott emeltünk kisebb mértékben, amiből sok fogy” – nyilatkozta a miniszter. Ez azonban nem igaz, mert az összes eddig eladott matricának több mint felét a D1 kategória heti matricája teszi ki, márpedig az áremelés mértéke ott 44 százalék. A második legkelendőbb D1 megyei matrica valóban csak 5 százalékkal drágul, viszont a harmadik legkelendőbb, a D1 havi 71 százalékkal. 

Az Mfor nem forszírozza, miért tévedett a miniszter, de az adatokból arra következtet, hogy a sztrádahasználati díj emelkedése leginkább a személyautóval rendelkező családokat fogja sújtani. A pluszbevétel a koncessziós közbeszerzési eljárást megnyert, Mészáros Lőrinchez és Szíjj Lászlóhoz kötődő konzorciumé lesz.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Majdnem Magyarországon találták fel a hormonális fogamzásgátlást

A magyar gyógyszeriparban már az 1930-as években eljutottak a hormonális fogamzásgátlás lehetőségéhez, a korabeli magyar társadalom azonban nem volt fogékony az ötletre. Ennek ellenére magyaroknak is köszönhető a tabletta feltalálása. Két magyar cég és két magyar ember három története a huszadik század sűrű és komor eseményeinek desztillátuma.