300 pedagógus bejelentette: azonnal beszüntetik a munkát, ha újabb retorziók érik kollégáikat

  • narancs.hu
  • 2022. október 19.

Belpol

Minden budapesti tankerület igazgatójának megírta ezt a Tanárok a Tanárokért nevű szervezet.

Mi, több iskola tanárai, szolidaritást vállalunk, az eljárást elítéljük, és kiállunk megfenyegetett és elbocsátott tanártársaink mellett. Ha újabb retorzió ér kollégát, iskolát, mintegy 300 pedagógus azonnali munkabeszüntetéssel válaszol erre, így vállalva szolidaritást az összefogásban résztvevő pedagógusokkal, intézményekkel"

– írta a budapesti tankerületek vezetőinek a Tanárok a Tanárokért nevű szervezet. A levelet minden budapesti tankerület vezetője névre szólóan megkapta kedden.

A szervezet írja, "sajnálattal tapasztaltuk, hogy Ön és tankerületi igazgató társai 2022. október folyamán beosztottaik figyelemfelhívó akcióit munkaügyi-fegyelmi kérdésként kezelték, számos esetben a rendkívüli felmentés lehetőségével fenyegették meg, öt esetben pedig elbocsátották az Önök által foglalkoztatott tanárokat." A Kölcsey Ferenc Gimnázium öt tanárának elbocsátására utalnak, köztük Törley Katalinéra, aki a tanári tiltakozás egyik arca volt, a Tanítanék Mozgalom egyik vezetője.

A Tanárok a Tanárokért szerint a véleménynyilvánítás és a munkavállalói érdekek védelmében való együttes fellépés, ezen belül a munkabeszüntetés mindenkit megillető alkotmányos alapjog, amit Magyarországon a kormány törvényben korlátozott a pedagógusok kárára. Ezt a tanárok joggal való visszaélésnek tekintik, és mivel ennek hathatós jelzésére törvényes eszköz nem áll rendelkezésre, ezért a tanárok a polgári engedetlenség eszközéhez nyúltak.

A tankerületi igazgatók megfélemlítő intézkedései figyelmen kívül hagyják azt a tényt, hogy a fegyelmi intézkedésekkel sújtott pedagógusok munkabeszüntetése nem hanyagság, hanem figyelemfelhívó, szimbolikus cselekedet, melynek alapvető szándéka annak jelzése, hogy a törvényhozás által hozott egyes jogszabályok ma a jog társadalmi rendeltetésével össze nem férő célra irányulnak." 

A szervezet szerint az intézkedések ellehetetlenítik a konstruktív, előremutató tárgyalások megkezdését és csorbítják az együttműködés lehetőségét, a felelőtlen elbocsátások pedig korlátozzák a tanulók oktatáshoz való jogát, veszélyeztetik tankötelezettségük teljesítését. 

Azt remélik, hogy helyreáll a párbeszéd az oktatásban dolgozók és a rendszert irányítók között, és sikerül mindenki számára elfogadható, jövőbe mutató megoldásokat találni. A Tanárok a Tanárokért várja további tanárok jelentkezését, akik részt vennének a szolidaritási akcióban, ha még akárcsak egy tanárt is súlyos retorzió érne a tiltakozások miatt.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult.