4-es metró: Mindenki okos

  • Bogár Zsolt
  • 2007. március 22.

Belpol

A minap a főpolgármester hivatalosan is elismerte, hogy a projekt befejezése újabb évet csúszik, az újrakalkulált bekerülési költség pedig 220 milliárddal haladja meg a 2004-es metrótörvény idején előirányzottat.
A minap a főpolgármester hivatalosan is elismerte, hogy a projekt befejezése újabb évet csúszik, az újrakalkulált bekerülési költség pedig 220 milliárddal haladja meg a 2004-es metrótörvény idején előirányzottat.

Tavaly nyáron kereste meg a Pénzügyminisztérium (PM) a Fővárosi Önkormányzatot a javaslattal, hogy a metróberuházást a továbbiakban ne az EU fejlesztési bankja (EIB) hiteléből, hanem minél nagyobb részben a vissza nem térítendő EU-támogatásból finanszírozzák. A metró eredetileg nem volt rajta a Kohéziós Alap pénzeit becsatornázó közlekedési operatív program (közop) indikatív projektlistáján, bekerüléséről a fővárossal kötött egyezséget követően idén januárban döntött a kabinet. A finanszírozás átalakítását a kormány avval magyarázta - mi mással tehette volna -, hogy a központi költségvetés terheit csökkenteni kell; a 4-es metró ennek megfelelően tavaly nyáron kimaradt a konvergenciaprogramban nevesített állami kötelezettségvállalások közül. A fővárosnak kora ősszel még egyáltalán nem volt ínyére ez a megoldás, hiszen tavaly márciusban, a választások előtt a közgyűlés jóváhagyta azoknak a projekteknek a sorát, melyeket 2007-2013 között a Kohéziós Alappal (11 projekt) és az Európai Regionális Fejlesztési Alappal (ERFA, 12 projekt) kívántak finanszíroztatni. Ezek gyakorlatilag megegyeztek a főváros középtávú fejlesztési programjában, a Podmaniczky-programban szereplő kulcsprojektekkel, amelyek megépítését a főváros és a kormány a választások előtt kötött "Budapest-szerződésben" harangozta be. A kormány azt is belengette, hogy a felszíni beruházások és általában a túlköltés összegét (melyet egyébként a metrótörvény értelmében Budapestnek kéne állnia) a főváros (részben) rálőcsölheti az EU-ra - már ha az a projektet annak aktuális paramétereivel befogadja.

Csakhogy a források és az igények nehezen hozhatók közös nevezőre.

A Kohéziós Alapból közlekedési beruházásokra a közopon keresztül lehet lehívni pénzeket, amely a városi és elővárosi közösségi közlekedés fejlesztésére mintegy 480 milliárdot állított be országos szinten. Az operatív programoknál mélyebb szintű akcióterveken jelenleg is dolgoznak (így a számok még messze nincsenek kőbe vésve), de ha a listáról a vidéki villamoshálózat-fejlesztési beruházásokat és az elővárosi vasút fejlesztéseit lebontjuk, akkor a főváros területén közel 300 milliárd hasznosulhat. A közopban fővárosi projektként a 4-es metró mellett csak a szentendrei, a csepeli és a ráckevei HÉV-et a belváros alatt összekötő 5-ös metró előkészítése, a Békásmegyer-Szentendre szakasz rekonstrukciója és az 1-es, valamint a 3-as villamos vonalhosszabbítása szerepel. Hiányzik viszont a Podmaniczky-programban meghirdetett több álomberuházás, például a Bajcsy-Zsilinszky útra és a budai rakpartra tervezett, meglévő hálózati elemeket összekötő két villamosvonal, vagy az 5-ös metró déli I. ütemének (Csepel/Pesterzsébet-Astoria) megvalósítása.

A közép-magyarországi régió - viszonylagos fejlettsége miatt - az ERFA-ból (Európai Regionális Fejlesztési Alap) a többinél eleve kevesebbet markolhat egy főre vetítve. Ráadásul "lelépcsőző" támogatásról van szó, vagyis az első két évben jóval magasabb összeget lehet igénybe venni, mint 2009-2011-ben; a ciklus végére (2013) a források a közép-magyarországi régióban gyakorlatilag lenullázódnak. Ezért itt mindenképp olyan projektekre van szükség, amelyek megfelelően előkészítettek, vagy gyorsan előkészíthetők. A Közép-magyarországi Operatív Programon belül közlekedésre mintegy 115 milliárdot állítottak be, de főként a régión belüli közlekedési kapcsolatok és környezetkímélő, alternatív közlekedési módok fejlesztésére. A "települési területek megújítása" című prioritás alatt azonban talán el lehet sütni néhány, a metróhoz kapcsolódó földfelszíni beruházást (például az állomások körüli közterek rendbehozatalát). Igaz, ez olyan projekteket ütne ki, mint a városvezetői körben is egyre népszerűbb "Budapest Szíve", de jelentősen csökkenne a városrehabilitációs és a közlekedési keret is, amelyek lekötésére pedig már sorban állnak.

Mennyi a vége?

A közop az év végén még csak közelítőleg, az azt követő tárgyalásokon viszont már egyre határozottabban mintegy 360-370 milliárdra becsülte a 4-es vonal összköltségét. A kormány és a főváros ebből - 70 százalékos támogatással számolva - legalább 260 milliárdot az EU-val szeretett volna megfizettetni. Már ez az összeg is magasabb volt a 2004-es metrótörvény idején kalkulált, majd inflációval korrigált tervezett bekerülési értéknél. Aztán a metróprojekt év eleji átvilágítása kiderítette, hogy a költségeket így is jóval alábecsülték. Míg a metrót 2004-ben a felszíni munkák nélkül kihozták volna 264 milliárdból, a felszíni fejlesztésekkel és az EU megkövetelte 10 százalékos pénzügyi tartalékkal együtt ma 485 milliárdnál tart a teljes beruházási költség, holott el sem indult a fúrópajzs. A többletköltés minden eleme egyelőre a Kelenföld-Keleti pályaudvar közötti első szakaszhoz köthető, miután a Keleti és a Bosnyák tér közötti szakasz az engedélyeztetési eljárás legelején tart. A pénzügyi megcsúszás leglátványosabb oka, hogy a tervezetthez képest két-háromszor többe kerülnek az állomásszerkezetek (a 40,6 milliárdos túlköltésből, mely mögött már csupa aláírt szerződés van, 34,5 milliárd itt jelentkezik). De általánosságban is elmondható, hogy a mérnökárak szinte kivétel nélkül elmaradtak a közbeszerzési eljárás során kialakult szerződéses áraktól; ennek oka részint az, hogy hiányoztak a kivitelezési szintű tervek, s emiatt a piaci szereplők kénytelenek voltak biztonsági árréssel dolgozni.

Ugyancsak a többletköltségeket gyarapítják azok a felszíni beruházások, melyeket 49,7 milliárdra áraztak be. Ilyen az Etele tér és a Keleti pu. intermodális csomóponttá alakítása, az előbbi összekötése az M1/M7-es autópálya bevezető szakaszával, P+R parkolók építése. Ezek jóformán kötelezően kapcsolódnak az alapberuházáshoz - érthetetlen, hogy eddig megfeledkeztek róluk. Akadt persze előre nem látható vis maior is: az Etele téren az utolsó pillanatban egy másik telket kellett kisajátítani a kiszemelthez képest, a Gellért téren pedig rátaláltak a fürdő térképen nem jelölt "túlfolyó aknájára".

Noha 2003 (a vasúthatósági engedély és a metrótörvény meghozatala) óta lett volna elég idő a tenderek megfelelő szintű előkészítésére, mintha minden az utolsó pillanatban, rohamtempóban történt volna. Egyetlen esettől eltekintve nem írtak ki újra egyetlen tendert sem, hanem zokszó nélkül elfogadták a borsos "piaci árakat".

Elbírálás alatt

Az EU nem összegszerű, hanem proporcionális támogatást szokott megszavazni. A beruházó elemekre bontva adja meg, hogy mire kér támogatást (ennek első komoly változatát a főváros decemberben vitte Brüsszelbe), az Európai Bizottság pedig elméletileg azt mondja, hogy valamire a maximális, nyolcvanöt százalékos támogatást adja, míg valamire egyáltalán nem ad; és persze átmeneti szintek is elképzelhetők. Brüsszel alaposan megvizsgálja a beruházás megtérülését. Ellenőriz minden jövedelemtermelő elemet (például a piaci alapon is működőképes fizetőparkoló és a metró becsülhető jegybevételei is ide számítanak). Számszerűsíti az elérhető megtakarításokat is, például azt, hogy mennyi utazási időt lehet a metróval megspórolni, és mit jelent ez forintosítva; vagy hogy a 4-es metró milyen mértékben segíti a környezeti terhek (gépjárműforgalom, zaj, légszennyezettség) csökkenését. Az EU kíváncsi arra is, hogy településfejlesztési, -üzemeltetési és -működtetési szempontból milyen a beruházás hozadéka: megvalósíthatósági tanulmányokat, költség-haszon elemzéseket, tervszámokat kérnek a fenntarthatóságról; biztosítékokat akarnak arra, hogy a projekt ne veszítsen időt az engedélyezési eljáráson vagy a közbeszerzéseken.

A jelenlegi polémiákat a megtérülésről vagy annak hiányáról épp az okozza, hogy a metró eredeti megvalósíthatósági tanulmánya, amely alapján a beruházás megkezdődött, 1996-ban született. Az EU által kért új költség-haszon elemzés feltételei már szigorúbbak a tizenegy évvel ezelőtt készültnél, és az eredménye nem feltétlenül hízelgő a projekt egészére nézve. A 4-es metró első szakaszának tervszintű előkészítettsége ugyan jól áll, hiszen lassan már a műtárgyak építése folyik. De a tervezett napi felszállások nagysága negyedével kisebb a korábban kalkuláltnál (421 ezer utas/nap), és a realizálható időmegtakarítás is alacsonyabb a vártnál (4 perc 6 helyett). (Ennek a 4-es metró szempontjából kedvező elemzését lásd: Könyörgöm, akasszuk meg! Magyar Narancs, 2007. március 8.) Demszky Gábor múlt heti sajtótájékoztatóján azt mondta, hogy a műszaki tartalom nem tárgya az Európai Bizottsággal folytatott tárgyalásoknak, azok csak pénzügyi kérdésekre vonatkoznak. Vagyis nyomvonalváltozatokról, az állomások ritkításáról (mint ahogy azt korábban az Index a problémafelvető cikkében írta) nincs szó.

Hogy az unió megadja a főváros által áhított hetvenszázalékos (±5 százalék) támogatást, ahhoz az kell, hogy ne válogasson a projekt egyes elemei között. Ehhez képest a főváros elsőre csupán 100-120 milliárd értékű, az első szakaszhoz kapcsolódó beruházások (alagútfúrás, biztosítóberendezés- és járműbeszerzés) befogadásáról kapott ajánlatot: a végösszeg valahol e között és az áhított 260 milliárd forint között lehet. Ám kérdés, ha minden optimálisan is alakul, a hiányzó minimum 220 milliárdot ki teszi bele a projektbe? Az állam ugyanis nem szeretne a négyes metróra költeni. Ha a beruházás lehorgonyoz a Keletinél, akkor az első szakasz belefér 350 milliárdba; de fővárosi forrás akkor sincs a különbözetre. És ennél csak rosszabb történhet, ha az EU nem adja oda az "optimumot". Megkerestük az Európai Bizottság regionális ügyek igazgatóságának (DG Regio) tárgyalópartnerül kijelölt eurokratáját, de lapzártáig Jacob-Lothar Zeller nem reagált a levelünkre.

A négyes metró koncepciója a kezdetek óta semmit sem változott, annak ellenére, hogy az idők során hét nyomvonalváltozat és több vonalhosszabbítás is felmerült. És annak ellenére sem, hogy a városi környezet az előrehaladott szuburbanizáció és a gépjárművek robbanásszerű gyarapodása következtében gyökeresen átrendeződött. Az újpalotai lakótelepet és a dél-budai kerületeket is kiszolgáló városi gyorsvasútból két "belső" pont közötti összeköttetést biztosító vonal született, melynek fő érdemét, hogy kiváltja a meglévő buszokat és villamosokat, ma már sokan megkérdőjelezik. Mi több, közlekedési szakemberek szerint a villamoshálózat megszüntetése a metrófelszínen idegen a fenntartható város- és közlekedésfejlesztésre törekvő európai nagyvárosoktól. Alternatívaként többek szerint nemcsak más nyomvonalak jöhetnek számításba - ha már a metróberuházás politikailag régen eldöntött ügy -, hanem olyan megoldások is, amelyek jobban kihasználnák az adott vonalban rejlő lehetőségeket. Az M4+ (Ács Balázs és István György közlekedésmérnökök 2003-as javaslata) a tervezett nyomvonalból kiindulva vázolt fel egy nagyvasútra kijáró, az elővárosokból az utasokat közvetlenül a belvárosba juttató gyorsvasúti rendszert, ami "megfoghatná" az autós forgalmat. A terv kevesebb megállóval és jóval hosszabb, 100-120 méteres vasúti szerelvényekkel kalkulált. Miután a DBR Iroda kisebb fúrópajzsot rendelt, és a sűrű megállókiosztás is inkább egy föld alatti villamosvonalra emlékeztet, az M4+ nem valósítható meg, legalábbis a jelenlegi tervek és a szemlélet gyökeres megváltoztatása nélkül.

Nincs kiszállás

A Városházán ugyanakkor azt mondják: aki alternatív javaslatokat dob a köztudatba, annak azzal is számolnia kell, hogy akár a legkisebb műszaki módosítás is az engedélyezési eljárás újrakezdésével jár. Mivel százötvennél több szerződés már megköttetett a kivitelezésre, akár nyomvonal-hosszabbításról van szó a budaörsi virágpiac irányában, akár az állomások számának a csökkentéséről, minden egyes nap csúszás milliókba, a tartalmi változtatás pedig százmilliókba kerülhet. A főváros azzal is érvel, hogy a 4-es metró az egyedüli a fővárosi projektek közül, amely olyan szintű tervdokumentációval rendelkezik, amire gyorsan lehívhatók, elkölthetők az EU-s pénzek. Ha hirtelen más projekttel pályáznának, megnőne a pénzek bennragadásának a kockázata. Az országos elbírálású Kohéziós Alapnál azonban nincs ez a rohamszerű pénzköltési kényszer - a pénzek később is leköthetők, és ezt a közoptárgyalás során érvényesíteni lehetne. Viszont egy rossz koncepciójú metróberuházás (valósuljon meg bármilyen magas technikai színvonalon) akadálya lehet a dél-budai agglomerációs régiót a belső kerületekkel közvetlenül összekötő kapcsolat lehetőségének, és kíméletlenül felélheti az elkövetkező évtized közösségi közlekedési forrásait is.

Már sokan akarták

A 4-es metró (Dél-Buda-Rákospalota [DBR] vonal) 1972-ben került a főváros közlekedésfejlesztési tervébe. Négy évvel később minisztertanácsi rendelet született a megépítéséről, hogy aztán a kérdést 1979-ben a források szűkössége miatt levegyék a napirendről. A terv az expórendezés miatt a rendszerváltás után került megint elő: az állam és a főváros olyan kivitelezőt keresett, amely hozza magával a finanszírozási módot, a hiteltörlesztést pedig felesben vállalták volna. A projekt az expó közvetlen kiszolgálására, az Etele tér-Kálvin tér közötti (első) szakaszra korlátozódott, de sem az Antall-kormány preferálta francia Matra konzorciummal - amely első ajánlati árát váratlanul hetven százalékkal megemelte -, sem a beugró Siemens csoporttal nem sikerült megegyezni.

A főváros először 1992-ben vette fel a kapcsolatot az EIB-vel, miután az önkormányzati bevételek megnyirbálását követően olyannyira nem volt hitelképes, hogy máshonnan esélye sem lett volna nagy összegű, kedvező kamatozású kölcsön felvételére. Az EIB hozta magával a nemzetközi tender kiírásának a kötelezettségét - ami sikertelenül zárult. 1994-ben az expó elvetésével megszűnt az építési kényszer. A Horn-kormány hatalomra kerülése után egyes szocialista körök azt ösztönözték, hogy az orosz államadósság fejében az oroszok építsenek metrót. Ám miután a főváros nem kapott megfelelő pénzügyi garanciákat, a javaslatot elvetették.

1996 novemberében fogadta el a Fővárosi Közgyűlés a DBR-metró jelenlegi útvonalát a Keleti pályaudvarig, hozzátéve, hogy a Bosnyák térig tartó szakaszra a pénzügyi helyzet kedvezőbbé válásával még visszatérnek. Az első nemzetközi kételyek is ekkor hangzottak el: a Világbank megkérdőjelezte a 4-es metró rentabilitását, és fenntartásokkal fogadta a tervezett nyomvonalat. A civilek is ekkor kezdték a hangjukat hallatni. A fővárost azonban egyik érv sem tartotta vissza: miután dűlőre jutott az EIB-vel, a BKV hitelt vett fel kormánygaranciával, a terheket pedig a választások idején aláírt háttérmegállapodásnak megfelelően 40-60 százalékos arányban megosztotta az állammal. Az Orbán-kormány az önkormányzati választások után kitáncolt a megállapodás mögül, ami miatt a főváros perre ment: az első- és másodfokon aratott győzelem után a Legfelsőbb Bíróság azonban kimondta, hogy az állam teljesítése csak a költségvetés által jóváhagyott mértékig terjed.

A 4-es metrót a Medgyessy-kormány tűzte újra napirendre. László Csaba pénzügyminiszter és Atkári János főpolgármester-helyettes tárgyalt az EIB-vel, a hitelmegállapodást 2002 decemberében kötötték meg. 2003-ban született meg az első metrótörvény, amely a terheket 79-21 arányban osztotta meg az állam és a főváros között; egy évvel később a törvényt kibővítették a második, Bosnyák térig tartó szakaszszal. Bár ekkor még tisztán önerős (hitelfelvétellel futó) projektről volt szó, 2001-ben Josef Beckenwegner, az EIB kapcsolattartója felhívta a főváros figyelmét az uniós fejlesztési alapok igénybevételének későbbi lehetőségére.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.