A közoktatás igazgatási szervezeteinek átszabása

A Balog Zoltán Alapkezelő

  • Becker András
  • 2012. szeptember 9.

Belpol

Augusztus 16-i hatállyal megszűnik a közoktatás modernizációjának egyik legfontosabb intézményi szereplője, az uniós források "kipályáztatásáért" felelős Wekerle Sándor Alapkezelő. Illetve nem szűnik meg, hanem részben beolvad egy másik intézménybe, ami viszont megszűnik, hogy aztán a Balog Zoltán vezette minisztérium háttérintézményeként keljen új életre. A bonyolult történet magyarázata egyszerű, a következményei súlyosak.

"November 27-étől a korábban az Oktatási és Kulturális Minisztériumhoz tartozó Oktatási és Kulturális Minisztérium Támogatáskezelő Igazgatósága Wekerle Sándor Alapkezelő néven folytatja működését" - adta hírül 2010 végén a vonatkozó kormányrendelet. A meglevő szervezeti struktúra átalakításának célja "egy hatékony pályázati rendszer működtetése, amely a nemzeti együttműködés elveinek megfelelően biztosítja a hazai költségvetési források értékelvű, átlátható, gyors és hatékony felhasználását és a lehető legjobb projektek megvalósulását" - máig olvasható a nehézkes magyarsággal írt indoklás az alapkezelő honlapján. Vagy a célok nem teljesültek az elvárt mértékben - erről semmiféle dokumentum vagy vizsgálat nincs, így az sem tudható, mik lettek volna a sikerkritériumok -, vagy az alapkezelő működésének a körülményei változtak meg: egy július 27-i kormányrendelet ugyanis néhány odavetett mondattal megszünteti az alig másfél évet megért intézményt. Meg néhány másikat, például a kormányzati hatásvizsgálati központot, az Ecostatot is.

Intézménykeringő

A megszűnő intézmények egy részének tevékenységei átkerülnek egy még vadonatújabb szervezethez, a Közigazgatási és Igazságügyi Hivatalhoz, másik részük pedig némileg bonyolultabb stációkat bejárva kel új életre az Emberi Erőforrások Minisztériuma támogatáskezelőjeként.

A Wekerlénél egy jelentős körülmény megváltozásáról biztosan tudunk: Balog Zoltán vezeti a soha nem látott méretűre hizlalt humán csúcsminisztériumot, ahová vele együtt megérkezett a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztériumról (KIM) leváló alapkezelőn kívül a roma ügyekért felelős kormányzati szerv, a társadalmi felzárkózásért felelős államtitkárság is. (Hogy a többi roma ügyekkel foglalkozó kormányzati és ágazatközi, koordinációs szervezet mit csinált eddig, és mit fog csinálni az új struktúrában, arról nincs információ; de eddig sem zavartak sok vizet, mint ahogy háttértanulmányok nélkül is át lehetett szervezni például a közoktatást.)

Az átszervezés indoklása a jól bevált szempontokkal operál: gazdaságos és hatékony működést várnak tőle, a pályázati rendszert hatékonyan menedzselő tárcaközi szervezetet - legalábbis ezt írta a KIM az átszervezés okait firtató kérdésünkre. Forrásaink szerint a semmitmondó, tényekkel alá nem támasztott magyarázatoknál van egy egyszerűbb is: a miniszterelnök értékelése szerint Balog Zoltán államtitkárként eddig sikeresen politizált, és sikeresen menedzselte a rá bízott területet. E narratíva szerint neki kell most gatyába ráznia az eddig kevés kommunikálható sikert felmutató humán ágazatokat, és ehhez lényegében szabad kezet kapott.

Az átszervezés a magyar bürokrácia hagyományai szerint költözködéssel jár, így a Wekerle-utódoknál egy hete pakolnak, és - a terv szerint - a héten minden részleg átköltözik új helyére, ahol aztán elkezdődik a kipakolás, íróasztal-keresés. Azaz forrásaink szerint hetekre leáll vagy jelentősen lelassul az eddig is nehézkes ügyintézés.

Korántsem rapid az átalakítás - írja a sietősség okát firtató kérdésünkre a KIM illetékese: "(...) több hónapos szakmai egyeztetés és közigazgatási döntéshozatal eredményeként született a kormány döntése." Ehhez képest a rendelet egy hetet ad a két tárcának, hogy egyezségre jussanak a hatás- és feladatkörökben - lehet, hogy túlzottan is az elvi kérdésekre összpontosítottak, így éppen a bürokratikus szervezetek számára legfontosabb kérdésre, a hatáskörök elosztására nem terjedt ki a döntést előkészítő felső vezetők figyelme a hónapokig tartó egyeztetés során. Arra még nehezebb magyarázatot találni, hogy az oktatási államtitkárság miképp maradhatott ki oly mértékig a döntés-előkészítésből, hogy még csak nem is tudott róla.

Épp a kormányrendelet megjelenésének napján, július 27-én írta alá ugyanis Hoffmann Rózsa az államtitkárság legfontosabb háttérintézménye, az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet (OFI) új szervezeti és működési szabályzatát (szmsz). Ennek 25. oldalán a következőket olvashatjuk: "[a Nemzeti Tehetség Programiroda] ellátja a Nemzeti Tehetség Program céljainak megvalósítását szolgáló szakmai feladatokat a Wekerle Sándor Alapkezelővel együttműködve." Ezután hosszan sorolja, mi mindent csinál majd a Nemzeti Tehetség Programiroda az augusztus közepétől már nem létező Wekerle Sándor Alapkezelővel együtt. A cinikus nyilatkozatokkal palástolni kívánt káosz nyilván számos problémát okoz. (A Wekerle dolgozói például úgy értesültek a kormánydöntés után egy héttel a munkahelyük megszűnéséről, hogy kaptak egy levelet Hidas János főigazgatótól az alábbi felütéssel: "Tisztelt Kollégák! Mint tudják Intézményünket érintő rendeleteket fogadott el a Kormány, melynek értelmében 2012. augusztus 15-ével létrejön a Közigazgatási és Igazságügyi Hivatal."

Egy területről már most biztosan tudható, hogy ott a kapkodó átszervezés súlyos károkat okoz: "[a Nemzeti Tehetség Programiroda] ellátja a Hátrányos Helyzetű Tanulók Arany János Tehetséggondozó Programmal, az Arany János Szakiskolai Programmal és a Hátrányos Helyzetű Tanulók Arany János Kollégiumi Programmal kapcsolatos feladatokat" - írja az OFI most hatályba lépett szmsz-e. A lakonikus mondat az egyetlen hátrányos helyzetű gyerekeket célzó ösztöndíjrendszer sorsát köti egy megszűnő szervezethez - de nem is ez a legnagyobb baj, hanem az, hogy ugyanezzel a mozdulattal meg is szünteti az Arany János Programirodát.

Az Arany János-ösztöndíjat az első Orbán-kormány indította el: a program azóta is évente 4500 hátrányos helyzetű gyereknek jelenti a tanulás lehetőségét. Nem valamiféle többlettámogatást, hanem magának a tanulás útján való felemelkedésnek a lehetőségét. Ha nincs az Arany János-ösztöndíjprogram, ezeknek a gyerekeknek a jelentős része újra ki lesz zárva a társadalmi mobilitásból. Persze lehet azt mondani, hogy az új szervezeti struktúrában is lesz majd gazdája a programnak - de az szakmai nonszensz, a legabszurdabb pazarlás, hogy egy évi négymilliárd forintból gazdálkodó közoktatási program önálló projektmenedzsment nélkül működjön, miközben a programiroda megszüntetése a gazdaságosság és hatékonyság jegyében történik. (Az már csak ráadás, hogy az új szmsz az eddigiekhez képest több tucat eddig nem létezett felső- és középvezetői állást hoz létre.)

Ugyanazt másodszor

Az új kormány hivatalba lépése után hosszú ideig csak félgőzzel működött a közoktatás modernizálásának egyedüli forrását biztosító pályázati rendszer - egyértelműen a vonatkozó politikai döntések hiánya miatt. A közoktatás számos szereplője sínylette meg, hogy bő egy évbe telt, mire az új kormányzat el tudta dönteni, mit akar kezdeni az esélyegyenlőségi célokkal, a közoktatás deszegregációjával, milyen szervezeti struktúrában, milyen szereplőkkel és milyen eszközöket akar igénybe venni - bár attól, hogy nyilvánvalóvá váltak az addig jól-rosszul leplezett politikai prioritások, tudatos közpolitika-alkotásról még nem lehet beszélni. A 2010-11-re jellemző tehetetlenség egyik fő felelőse az a Balog Zoltán - akkor államtitkár, ma miniszter -, akinek az elvi bizonytalanságai és hozzá nem értése álltak e döntésképtelenség hátterében. Ma - miközben állandó a nyomás a szakapparátusokon, hogy növeljék az uniós források lehívásának hatékonyságát - újra bizonytalanná válik a közoktatás modernizációjára szánt források sorsa. Balog Zoltán felívelő politikai karrierje - és a nyomában burjánzó újabb és újabb nagyszerű ötletek sora - két éven belül immár másodszor bénítja meg a magyar közoktatás-fejlesztés infrastruktúráját. Életműnek is elég ennyi.


Figyelmébe ajánljuk

Dr. Archipelago

  • - turcsányi -

Az 1976-os svédországi választások kampányidőszakában Olof Palme miniszterelnök ismét 1973-as kihívójával, Thornbjörn Fälldinnel vitázott.

Magától nem jutott eszébe

A francia irodalom fenegyereke vagy punkja a regényeiben kritikusan és saját tapasztalatai alapján ábrá­zol­ja a társadalom peremére szorult emberek életét. Szegény és diszfunkcionális családban élt, de tizenévesen megszökött, hogy a groupie-k életét élje. Csoportos nemi erőszak áldozata lett, majd prostituáltnak állt és függőségekkel küzdött. 1994 óta az írásból él. Új regényének fő motívuma a #metoo.

Mint a talajvíz

Hetvenes évek vége, isten tudja, milyen fejtágító, polgazd, gazdaságföldrajz, valami. Az előadó föláll a katedrára, kezében krétával a táblához lép, és felrajzol egy csinos grafikont, két égnek meredő egyenessel: a vízszintes tengelyen az évszámok, a függőlegesen valami baromság, népboldogság, országsiker, világmegváltás, ilyesmi.

49 117

Itt valaki belülről bomlaszt. Vagy csak simán hülye. Bármelyik is, nem volt jó ötlet Orbán Viktor kampánycsapata részéről „exkluzív részletekkel” bemutatni, milyen hősies munkát végzett a kormány a koronavírus-járvány idején.

A vesztes győztes

Izrael a tűzszünettel súlyos árat fizet a túszok kiszabadításáért. De valójában az október 7-i katasztrófát előidéző vétkeiért büntetik: a gázai határ elhanyagolásáért, a figyelmeztető jelek semmibe vételéért, a hibás katonai döntésekért, a Hamász alulértékeléséért. A hübriszért.

Búcsú az egyezménytől

  • Jávor Benedek

Hivatalba lépését követő egyik első intézkedéseként Donald Trump valóra váltotta azt, amit sokan – támogatói és ellenfelei közül egyaránt – vártak tőle. Látványos gesztussal bejelentette az Egyesült Államok kilépését az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentését célzó párizsi egyezményből.

A pokol kapui

Milyen kormányzati, helyhatósági és közigazgatási intézkedések segítették Magyarországon a zsidók elűzését és haláltáborokba küldését? Milyen volt az élet a gettókban? Az akkori békési megyeszékhely, Gyula mindennapjain keresztül idézzük föl a hétköznapok borzalmát.

Itt a szabály, hol a szabály

Bár Csák János tavaly júniusi lemondásával úgy tűnt, süllyesztőbe kerül a miniszter fő művének tartott kulturálistörvény-tervezet, utóda, Hankó Balázs felügyeletével a botrányos szöveg több eleme is átszivárgott egy salátatörvénybe rejtve. Mit mutat a kulturális szféra körüli újabb kormányzati barkácsolás?

Budapest bejelentkezett

Élve elővásárlási jogával, a főváros elhappolná az arab befektetők elől a rákosrendezői fejlesztési területet, a kormány pedig próbálja leszerelni Karácsonyékat. A helyzet jogilag is igen zavaros.

Nincs az a pénz

Első pillantásra drasztikus az ösztöndíjas férőhelyek számának csökkenése, a minisztérium viszont felsőoktatási „hozzáférési fordulatról” beszél. Ám alaposabb vizsgálat után sem lehetünk nyugodtak, miután a diplomások arányát tekintve csaknem sereghajtók vagyunk az unióban.