Jön az előzetes regisztráció

Hulljon a mérgese

Belpol

Orbán Viktor immár kész tényként tálalta korábbi ötletüket: csak az vehet részt a 2014-es parlamenti választásokon, aki előzetesen regisztrálja magát. A Fidesz nagyon biztosra akar menni.

"Annyit igazán megtehet" az, aki ilyen fontos ügyben részt kíván venni - magyarázta a közrádióban az előzetes regisztráció szükségességét a miniszterelnök-pártvezér.

A tavalyi választójogi törvénnyel egyidejűleg nem született meg a szavazási eljárásról szóló szabályozás. Aligha véletlenül: Orbán választási törvényt sem az örökkévalóságnak készít - az is csupán addig lesz érvényes, amíg a vágyott új győzelmet segíti. Ezt szolgálja az egyéni választási körzetek fideszes szájíz szerint átrajzolása éppúgy, mint az előzetes regisztráció immár ténynek tekinthető bevezetése. (Erről lásd: Szavazz, ha bírsz!, Magyar Narancs, 2012. június 28.) A korábbi,

velejéig hazug érvelés

szerint "mi ezzel a baj, ha az Egyesült Államokban is van ilyen"? Akkor az sem demokrácia? - jött rögtön az adu ász is. Csakhogy ott nincs országos népesség-nyilvántartás, sőt személyi igazolvány sem, továbbá elegendő egy választás alkalmával regisztrálni, hacsak más államba nem költözik az illető. Hivatkoznak Franciaországra is, de ott is csak a 18. életév betöltésekor kell regisztrálni, vagy ha az illető elköltözik. "Szó sincs arról, hogy választásról választásra regisztrálni kellene. Sőt, a trend a miénkkel ellentétes: egyre inkább arra törekszenek a franciák, hogy a meglévő gátakat is eltakarítsák a választási hajlandóság elől. Úgy is mondhatnám: a franciák haladnak a korszerű és praktikus magyar rendszer felé, amit mi épp sutba dobni készülünk" - világítja meg a helyzetet László Róbert, a Political Capital (PC) választási szakértője.

Idővel a Fideszben is érezhették, hogy valami nem stimmel az indoklási szakasszal. Kósa Lajos a Magyar Nemzetben utóbb azt fejtegette, hogy nem is regisztrációról, hanem feliratkozásról volna szó: az egyrészt nem idegen szó, másrészt meg az egyik passzív, a másik aktív dolog.

A Fidesz nem pihent eddig sem: a mandátumarányosság szempontját háttérbe szorítva az úgynevezett többségi irányba tolta el a választójogi rendszert tavalyi, 2014-től hatályos törvényében. Amit a stabil kormányzás érdekében addig is tartalmazott a törvény: hogy mást ne mondjunk, a jelenlegi koalíció a szavazatok 53 százalékával jutott az országgyűlési mandátumok több mint kétharmadához (amit rendszeresen a támogatottság mértékével azonosít). A tavalyi változtatások azonban nagyon eltorzíthatják a végeredményt: például a parlamenti többséghez elég lehet, ha a győztes párt csak nagyon kevéssel erősebb fő ellenfelénél. Kompenzáció lesz ugyan továbbra is, de kisebb mértékű, ráadásul ezentúl a győztesek töredékszavazatait is figyelembe veszik. S bár kétélű fegyver, az ellenzék totális szétesettsége miatt egyelőre a koalíciónak kedvez az egyfordulós szisztéma is.

De mi a baj a "feliratkozással"? Feliratkozás esetén például nem a választópolgárok összlétszáma a száz százalék, hanem az előzetesen regisztráltaké. Ráadásul nincs érvényességi küszöb sem már, mivel a Fidesz-KDNP tavaly ezt is megszüntette. Ergo: relatív többséggel lehet mandátumot szerezni az egyéni körzetekben. Mindent összevetve a regisztráció a hatalom megtartásának egyik eszköze lehet: koncentrálható a vélt vagy valós többség, hiszen a saját elkötelezett, mozgósítható bázisához igazítja a rendszert. Ezzel párhuzamosan pedig azzal számol, hogy minél távolabb tartsa az urnáktól azokat, akiknek ugyan elegük van Orbán Viktorból és az ő nemzeti együttműködéséből, de világos pártpreferenciájuk nincs. Aki csak dühöng, legyint a Fideszre, az nem fut neki kétszer, márpedig az új szisztéma szerint azon a bizonyos vasárnapon nem választhat az, aki nem regisztrált hónapokkal azelőtt. Az orbáni szavalat az állampolgári felelősségről szokás szerint csak duma - a Fidesz éppen a szavazópolgárok többségének a közönyében bízik. A Fidesz választójogi változtatásaiból világosan látszik: szerintük mostanság a szavazói fásultság a legfőbb szövetségesük.

Nem biztos azonban, hogy bejön az elképzelés. "A választójogi törvény változtatásaival eddig is az volt a cél, hogy a Fidesz csökkenő népszerűsége ellenére jó eséllyel nyerhessen. Ehhez az kell, hogy ő maradjon a relatíve legnagyobb politikai erő, és hogy ezt az előnyt minél több egyéni kerületi mandátumra tudja váltani. A regisztráció terve ezt még hangsúlyosabbá teszi. Ám ha 2014-ig csak annyit változik a helyzet, hogy az MSZP vagy az általa vezetett balközép együttműködés néhány százalékponttal meg tudja előzni, már akkor is fordul a kocka" - mondja László Róbert. A közvélemény-kutatások eredménye is erősen befolyásolhatja a Fidesz terveit: még mindig vezeti a népszerűségi versenyt, de folyamatosan csökken a támogatottsága. László Róbert szerint az adatok világosan mutatják: "Soha ilyen sokan nem gondolták, hogy Magyarországon rossz irányba mennek a dolgok. 2013-ban sem várható gazdasági fellendülés, a munkahelyek száma érdemben nem növekszik, aligha fogják tömegek a bőrükön érezni, hogy jobban élnek, mint négy éve.

A protestszavazatoktól fél

a Fidesz legjobban. A célja egyértelműen az, hogy minél jobban beszűkítse az ellenzék mozgásterét - az ellenzéki pártok önállóan indulva esélytelenek a parlamenti többség megszerzésére, és felmerült a költségvetési támogatásuk megvonása is -, illetve hogy a bizonytalan, kiábrándult, a politikával nem foglalkozó tömegeket minél hatékonyabban távol tartsák a választásoktól. A Fidesz még mindig nagyon jól tud mozgósítani, kiváló adatbázisokkal rendelkezik. A többi pártnál ebben erősebbek - bár a Jobbik már felzárkózni látszik."

Nagy kérdés, hogy milyen feltételekkel lehet majd regisztrálni a választásokra. Erről ugyanis egyelőre nincs semmi konkrétum. A PC szakértője szerint a regisztráció "jelenthetné a nagy semmit is: ha hosszú hónapokon keresztül lehetne feliratkozni minden sarkon, levélben, interneten, és még a választás napján is a szavazókörben, akkor nem okozna különösebb gondot a választónak. De a Fidesz nem ebben gondolkodik. A másik véglet, hogy csak néhány hétig tart a regisztrációs időszak, akkor is csak mondjuk a járási központokban, aztán soha többet. Ez esetben milliók volnának kizárhatók a választásból. Valószínűleg a két véglet között fognak valahol megállapodni." (Eddigi megnyilatkozások alapján a teljes parlamenti periódusban, a választás évének februárjáig lehet majd regisztrálni. A jelenlegi ciklus fele mindenesetre már odavan.)

Ötletnek eddig sem volt híján a koalíció: ilyen volt a javaslatnak is röhejes családi szavazás, a KDNP dobta be; vagy hogy akinek adótartozása van, azt kizárják a választásból. (Előzetes regisztráció - speciális esetekben - most is létezik: akik nemzetiségi listákra akarnak szavazni, azoknak erről nyilatkozniuk kell. A külföldön élő magyar állampolgárokról sem készült természetesen nyilvántartás; ahhoz, hogy őket lajstromba vegyék, előzetesen nekik is jelentkezniük kell.)

Felmerült, hogy aki regisztrál, annak legyen kötelező szavaznia is. Hasonlót javasolt (nehogy elmaradjon hülyeségben) az MSZP is: legyen kötelező a választáson való részvétel! Tény, hogy van ilyen, több helyütt, néhol szankcionálják is a távol maradást. (Van, ahol az életkor is számít: például hatvan vagy hetven év felett nem kötelező voksolni.) Európában is több helyütt akad erre példa: Görögországban, Olaszországban, Belgiumban, Svájcban. De Magyarországon mi értelme volna ennek, amikor évtizedekig kellett attól tartani, hogy hátrányok érik a "választást" kihagyó polgárt?

"A nemzetközi példákra való üres hivatkozással tele a padlás. Pusztán az, hogy valaki rámutat egy távoli országra, még nem legitimálja a hazai bevezetést. Nem lehet ugyanis a jogi-társadalmi közegből kiemelni csak úgy egy-egy elemet. Arról nem is beszélve, hogy bármire és annak ellenkezőjére is lehet példát találni - mondja László Róbert. - Jogvesztő regisztráció pedig egyáltalán nincs olyan demokratikus országban, ahol jól működik a népesség-nyilvántartás."


Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.