A BKK sem ért egyet saját vezérigazgatójával, aki járvány idején szabadulna a buszsofőröktől

Belpol

Mást gondol a BKK apparátusa és a vezérigazgatója a BKV buszjáratainak kiszervezéséről. És a tulajdonos fővárosnak is megvan a maga véleménye.

Nagy vihart kavart a buszsofőrök körében, hogy a BKK vezetője a BKV által végzett buszszolgáltatások kiszervezését pendítette meg. A felvetés, illetve annak időzítése megtette hatását a tömeges munkahelyvesztést okozó pandémia idején.

Varga Ivett BKK-vezérigazgató a G7-nek nyilatkozott arról március 29-én, hogy nem tartaná rossz ötletnek a buszos szolgáltatás radikális átalakítását. "Közgazdászként pedig úgy gondolom, hogy a buszok esetében meg kell nézni, hogy minden rávetített költséggel a BKV üzemeltette és a külsős buszok költségei hogyan is alakulnak. Ennek akár az is lehet az eredménye, hogy a buszágazat további részei is kiszervezésre kerülhetnek, amit a magam részéről nem tartok ördögtől valónak" - mondta a gazdasági portálnak adott interjújában Varga Ivett.

Kirúgások jönnek járvány idején?

A kiszervezés, mint hívószó, azonnal hatott: a BKV dolgozói rögtön buszgarázs bezárásról, csoportos leépítésről, munkahelyeik elvesztéséről kezdtek el beszélni egymás közt. Jelenleg öt BKV buszgarázs üzemel, háromezer sofőrnek és további, a műszaki területen dolgozó kétezer embernek adva munkát.

A BKV buszai

A BKV buszai

Fotó: Narancs

 

A buszgarázsokban dolgozókat képviselő Budapesti Közlekedési Szakszervezetek Szövetsége (BKSZSZ) határozott tiltakozását és egyet nem értését fejezte ki. A városüzemeltetésért felelős Tüttő Kata főpolgármester-helyettesnek arról írtak, a BKV buszágazat korábbi kiszervezése a mai napig nem igazolta annak gazdaságosságát, a szolgáltatás olcsóbbá válását. Ha mégis folytatni akarják, abból arra következtetnek, annak csak egyéb, eddig nem nyilvános okai lehetnek.

A vezérigazgató buszkiszervezési tervével nem csak a munkavállalók, de maga a BKK, a Varga által vezetett cég sem ért egyet - derült ki lapunknak küldött válaszukból. "Tájékoztatjuk, hogy sem a Fővárosi Önkormányzat, sem a Budapesti Közlekedési Központ nem tervezi kiszervezni a buszágazatot a BKV alól és egyáltalán nem áll szándékában megszüntetni azoknak a fővárosi járművezetőknek a munkahelyét, akik a jelenlegi járványhelyzetben nap, mint nap bizonyítják rátermettségüket és kockáztatják saját maguk, valamint a családjuk egészségét, hogy a főváros közlekedése továbbra is zavartalan legyen."

A Vargát meg sem említő válaszlevél már reflektált a munkavállalók tiltakozására, amelyben azt a kérdést tették fel a főpolgármester-helyettesnek, a BKK-vezér bejelentésének milyen hatása lehet a járványügyi helyzetben a frontvonalban teljesítő BKV-s munkavállalók munkamoráljára? "Ahelyett, hogy köszönet érkezne, támogatás vagy döntés arról, hogy miképpen díjazzák őket, ha bármilyen okból kiesnek a munkából, a munkahelyük megszüntetéséről való gondolkodás kerül nyilvánosságra!"

Egyet nem értés

Mint megtudtuk, a BKK olyannyira nem ért egyet saját vezetőjével, hogy egy olyan tervezeten dolgozik, ami épphogy ellentéte a kiszervezésnek. "Az országban jónéhány ágazat számtalan dolgozójának munkája vált bizonytalanná vagy szűnt meg az elmúlt hetekben, a fővárosi közösségi közlekedési szolgáltatásban viszont jelenleg nem fenyeget ilyen veszély. A Fővárosi Önkormányzattal folyamatosan egyeztetve azon dolgozunk teljes erővel, hogy ebben a szektorban továbbra is megőrizzük mindenkinek a munkahelyét" – közölte a BKK megkeresésünkre.

false

Varga Ivett terveitől a főpolgármester-helyettes is elhatárolódott, válaszában biztosította a szakszervezeteket, szó sincs erről. "A napokban megjelent, a BKK vezérigazgatójával készült interjúban a buszágazat jövőjére vonatkozó kijelentések nem a Fővárosi Önkormányzat álláspontját tükrözik. Jelenleg nincs a buszágazat jövőjére vonatkozó javaslat a városvezetés előtt, így ilyenről nem tárgyalt és döntést sem hozott. A városvezetés köszöni a BKV munkavállalóinak helytállását és a jövőben is számít a munkájukra" – írta a Tüttő Kata a BKSZSZ-nek.

A BKV által üzemeltetett buszjáratok kiszervezéséről, az egyes buszgarázsok bezárásáról szóló tervek a BKK 2010 végi megalakulás óta ismétlődően napirendre kerülnek. Vitézy Dávid vezérigazgatása alatt kezdődött meg nagyobb tételben a kiszervezés. Elsősorban a gazdaságosabban üzemeltethető, nagyobb bevételeket termő csuklós járatokat szervezték ki a Széles Gábor érdekeltségébe tartozó VT Arrivának, amely még 1999-ben lett a BKV egyik alvállalkozója. A társaság legutóbb februárban nyerte el a BKK 8 évre szóló, 20 busz üzemeltetésére kiírt 9 milliárdos tenderét – írta meg a Népszava. Ráadásul először nem is a Széles-cég nyerte a tendert, de addig trükköztek, amíg ki nem hozták nyertesnek.

Legutóbb 2016-ban volt szó az egyik BKV-s buszgarázs bezárásáról. Akkor szintén a BKK erőltette a telep felszámolását, ez 600 ember munkahelyének megszüntetésével járt volna. Végül a Tarlós István vezette városháza megfúrta a BKK tervét.

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter szupersztár

Napok alatt tökéletesen összeállt a Tisza Párt által koordinált zarándokút, Magyar Péter speciális országjárás keretében gyalogol el Budapestről Nagyváradra. De miért nem a sajtószabadsággal foglalkozik? Elmondta.

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.