A BKK sem ért egyet saját vezérigazgatójával, aki járvány idején szabadulna a buszsofőröktől

Belpol

Mást gondol a BKK apparátusa és a vezérigazgatója a BKV buszjáratainak kiszervezéséről. És a tulajdonos fővárosnak is megvan a maga véleménye.

Nagy vihart kavart a buszsofőrök körében, hogy a BKK vezetője a BKV által végzett buszszolgáltatások kiszervezését pendítette meg. A felvetés, illetve annak időzítése megtette hatását a tömeges munkahelyvesztést okozó pandémia idején.

Varga Ivett BKK-vezérigazgató a G7-nek nyilatkozott arról március 29-én, hogy nem tartaná rossz ötletnek a buszos szolgáltatás radikális átalakítását. "Közgazdászként pedig úgy gondolom, hogy a buszok esetében meg kell nézni, hogy minden rávetített költséggel a BKV üzemeltette és a külsős buszok költségei hogyan is alakulnak. Ennek akár az is lehet az eredménye, hogy a buszágazat további részei is kiszervezésre kerülhetnek, amit a magam részéről nem tartok ördögtől valónak" - mondta a gazdasági portálnak adott interjújában Varga Ivett.

Kirúgások jönnek járvány idején?

A kiszervezés, mint hívószó, azonnal hatott: a BKV dolgozói rögtön buszgarázs bezárásról, csoportos leépítésről, munkahelyeik elvesztéséről kezdtek el beszélni egymás közt. Jelenleg öt BKV buszgarázs üzemel, háromezer sofőrnek és további, a műszaki területen dolgozó kétezer embernek adva munkát.

A BKV buszai

A BKV buszai

Fotó: Narancs

 

A buszgarázsokban dolgozókat képviselő Budapesti Közlekedési Szakszervezetek Szövetsége (BKSZSZ) határozott tiltakozását és egyet nem értését fejezte ki. A városüzemeltetésért felelős Tüttő Kata főpolgármester-helyettesnek arról írtak, a BKV buszágazat korábbi kiszervezése a mai napig nem igazolta annak gazdaságosságát, a szolgáltatás olcsóbbá válását. Ha mégis folytatni akarják, abból arra következtetnek, annak csak egyéb, eddig nem nyilvános okai lehetnek.

A vezérigazgató buszkiszervezési tervével nem csak a munkavállalók, de maga a BKK, a Varga által vezetett cég sem ért egyet - derült ki lapunknak küldött válaszukból. "Tájékoztatjuk, hogy sem a Fővárosi Önkormányzat, sem a Budapesti Közlekedési Központ nem tervezi kiszervezni a buszágazatot a BKV alól és egyáltalán nem áll szándékában megszüntetni azoknak a fővárosi járművezetőknek a munkahelyét, akik a jelenlegi járványhelyzetben nap, mint nap bizonyítják rátermettségüket és kockáztatják saját maguk, valamint a családjuk egészségét, hogy a főváros közlekedése továbbra is zavartalan legyen."

A Vargát meg sem említő válaszlevél már reflektált a munkavállalók tiltakozására, amelyben azt a kérdést tették fel a főpolgármester-helyettesnek, a BKK-vezér bejelentésének milyen hatása lehet a járványügyi helyzetben a frontvonalban teljesítő BKV-s munkavállalók munkamoráljára? "Ahelyett, hogy köszönet érkezne, támogatás vagy döntés arról, hogy miképpen díjazzák őket, ha bármilyen okból kiesnek a munkából, a munkahelyük megszüntetéséről való gondolkodás kerül nyilvánosságra!"

Egyet nem értés

Mint megtudtuk, a BKK olyannyira nem ért egyet saját vezetőjével, hogy egy olyan tervezeten dolgozik, ami épphogy ellentéte a kiszervezésnek. "Az országban jónéhány ágazat számtalan dolgozójának munkája vált bizonytalanná vagy szűnt meg az elmúlt hetekben, a fővárosi közösségi közlekedési szolgáltatásban viszont jelenleg nem fenyeget ilyen veszély. A Fővárosi Önkormányzattal folyamatosan egyeztetve azon dolgozunk teljes erővel, hogy ebben a szektorban továbbra is megőrizzük mindenkinek a munkahelyét" – közölte a BKK megkeresésünkre.

false

Varga Ivett terveitől a főpolgármester-helyettes is elhatárolódott, válaszában biztosította a szakszervezeteket, szó sincs erről. "A napokban megjelent, a BKK vezérigazgatójával készült interjúban a buszágazat jövőjére vonatkozó kijelentések nem a Fővárosi Önkormányzat álláspontját tükrözik. Jelenleg nincs a buszágazat jövőjére vonatkozó javaslat a városvezetés előtt, így ilyenről nem tárgyalt és döntést sem hozott. A városvezetés köszöni a BKV munkavállalóinak helytállását és a jövőben is számít a munkájukra" – írta a Tüttő Kata a BKSZSZ-nek.

A BKV által üzemeltetett buszjáratok kiszervezéséről, az egyes buszgarázsok bezárásáról szóló tervek a BKK 2010 végi megalakulás óta ismétlődően napirendre kerülnek. Vitézy Dávid vezérigazgatása alatt kezdődött meg nagyobb tételben a kiszervezés. Elsősorban a gazdaságosabban üzemeltethető, nagyobb bevételeket termő csuklós járatokat szervezték ki a Széles Gábor érdekeltségébe tartozó VT Arrivának, amely még 1999-ben lett a BKV egyik alvállalkozója. A társaság legutóbb februárban nyerte el a BKK 8 évre szóló, 20 busz üzemeltetésére kiírt 9 milliárdos tenderét – írta meg a Népszava. Ráadásul először nem is a Széles-cég nyerte a tendert, de addig trükköztek, amíg ki nem hozták nyertesnek.

Legutóbb 2016-ban volt szó az egyik BKV-s buszgarázs bezárásáról. Akkor szintén a BKK erőltette a telep felszámolását, ez 600 ember munkahelyének megszüntetésével járt volna. Végül a Tarlós István vezette városháza megfúrta a BKK tervét.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."