A BKK sem ért egyet saját vezérigazgatójával, aki járvány idején szabadulna a buszsofőröktől

Belpol

Mást gondol a BKK apparátusa és a vezérigazgatója a BKV buszjáratainak kiszervezéséről. És a tulajdonos fővárosnak is megvan a maga véleménye.

Nagy vihart kavart a buszsofőrök körében, hogy a BKK vezetője a BKV által végzett buszszolgáltatások kiszervezését pendítette meg. A felvetés, illetve annak időzítése megtette hatását a tömeges munkahelyvesztést okozó pandémia idején.

Varga Ivett BKK-vezérigazgató a G7-nek nyilatkozott arról március 29-én, hogy nem tartaná rossz ötletnek a buszos szolgáltatás radikális átalakítását. "Közgazdászként pedig úgy gondolom, hogy a buszok esetében meg kell nézni, hogy minden rávetített költséggel a BKV üzemeltette és a külsős buszok költségei hogyan is alakulnak. Ennek akár az is lehet az eredménye, hogy a buszágazat további részei is kiszervezésre kerülhetnek, amit a magam részéről nem tartok ördögtől valónak" - mondta a gazdasági portálnak adott interjújában Varga Ivett.

Kirúgások jönnek járvány idején?

A kiszervezés, mint hívószó, azonnal hatott: a BKV dolgozói rögtön buszgarázs bezárásról, csoportos leépítésről, munkahelyeik elvesztéséről kezdtek el beszélni egymás közt. Jelenleg öt BKV buszgarázs üzemel, háromezer sofőrnek és további, a műszaki területen dolgozó kétezer embernek adva munkát.

A BKV buszai

A BKV buszai

Fotó: Narancs

 

A buszgarázsokban dolgozókat képviselő Budapesti Közlekedési Szakszervezetek Szövetsége (BKSZSZ) határozott tiltakozását és egyet nem értését fejezte ki. A városüzemeltetésért felelős Tüttő Kata főpolgármester-helyettesnek arról írtak, a BKV buszágazat korábbi kiszervezése a mai napig nem igazolta annak gazdaságosságát, a szolgáltatás olcsóbbá válását. Ha mégis folytatni akarják, abból arra következtetnek, annak csak egyéb, eddig nem nyilvános okai lehetnek.

A vezérigazgató buszkiszervezési tervével nem csak a munkavállalók, de maga a BKK, a Varga által vezetett cég sem ért egyet - derült ki lapunknak küldött válaszukból. "Tájékoztatjuk, hogy sem a Fővárosi Önkormányzat, sem a Budapesti Közlekedési Központ nem tervezi kiszervezni a buszágazatot a BKV alól és egyáltalán nem áll szándékában megszüntetni azoknak a fővárosi járművezetőknek a munkahelyét, akik a jelenlegi járványhelyzetben nap, mint nap bizonyítják rátermettségüket és kockáztatják saját maguk, valamint a családjuk egészségét, hogy a főváros közlekedése továbbra is zavartalan legyen."

A Vargát meg sem említő válaszlevél már reflektált a munkavállalók tiltakozására, amelyben azt a kérdést tették fel a főpolgármester-helyettesnek, a BKK-vezér bejelentésének milyen hatása lehet a járványügyi helyzetben a frontvonalban teljesítő BKV-s munkavállalók munkamoráljára? "Ahelyett, hogy köszönet érkezne, támogatás vagy döntés arról, hogy miképpen díjazzák őket, ha bármilyen okból kiesnek a munkából, a munkahelyük megszüntetéséről való gondolkodás kerül nyilvánosságra!"

Egyet nem értés

Mint megtudtuk, a BKK olyannyira nem ért egyet saját vezetőjével, hogy egy olyan tervezeten dolgozik, ami épphogy ellentéte a kiszervezésnek. "Az országban jónéhány ágazat számtalan dolgozójának munkája vált bizonytalanná vagy szűnt meg az elmúlt hetekben, a fővárosi közösségi közlekedési szolgáltatásban viszont jelenleg nem fenyeget ilyen veszély. A Fővárosi Önkormányzattal folyamatosan egyeztetve azon dolgozunk teljes erővel, hogy ebben a szektorban továbbra is megőrizzük mindenkinek a munkahelyét" – közölte a BKK megkeresésünkre.

false

Varga Ivett terveitől a főpolgármester-helyettes is elhatárolódott, válaszában biztosította a szakszervezeteket, szó sincs erről. "A napokban megjelent, a BKK vezérigazgatójával készült interjúban a buszágazat jövőjére vonatkozó kijelentések nem a Fővárosi Önkormányzat álláspontját tükrözik. Jelenleg nincs a buszágazat jövőjére vonatkozó javaslat a városvezetés előtt, így ilyenről nem tárgyalt és döntést sem hozott. A városvezetés köszöni a BKV munkavállalóinak helytállását és a jövőben is számít a munkájukra" – írta a Tüttő Kata a BKSZSZ-nek.

A BKV által üzemeltetett buszjáratok kiszervezéséről, az egyes buszgarázsok bezárásáról szóló tervek a BKK 2010 végi megalakulás óta ismétlődően napirendre kerülnek. Vitézy Dávid vezérigazgatása alatt kezdődött meg nagyobb tételben a kiszervezés. Elsősorban a gazdaságosabban üzemeltethető, nagyobb bevételeket termő csuklós járatokat szervezték ki a Széles Gábor érdekeltségébe tartozó VT Arrivának, amely még 1999-ben lett a BKV egyik alvállalkozója. A társaság legutóbb februárban nyerte el a BKK 8 évre szóló, 20 busz üzemeltetésére kiírt 9 milliárdos tenderét – írta meg a Népszava. Ráadásul először nem is a Széles-cég nyerte a tendert, de addig trükköztek, amíg ki nem hozták nyertesnek.

Legutóbb 2016-ban volt szó az egyik BKV-s buszgarázs bezárásáról. Akkor szintén a BKK erőltette a telep felszámolását, ez 600 ember munkahelyének megszüntetésével járt volna. Végül a Tarlós István vezette városháza megfúrta a BKK tervét.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.