Dobrev Klára: A kormány munkáját a kapkodás jellemzi

  • BSK
  • 2020. április 8.

Belpol

A miniszterelnököt kicsinyes bosszú vezérli, amikor megpróbálja ellehetetleníteni az önkormányzatokat – véli Dobrev Klára a Demokratikus Koalíció európai parlamenti képviselője, akivel ellenzéki együttműködésről, uniós válaszlépésekről és pártja válságkezelési javaslatairól beszéltünk. Részletek a friss Magyar Narancsból.

Magyar Narancs: Hogyan kezeli a magyar kormány a járványt?

DK: Én azt látom, hogy a kormány munkáját végig a kapkodás és a sodródás jellemezte. Orbán pár nappal a felhatalmazási törvény benyújtása előtt a rádióban még azt hangoztatta, hogy a koronavírus távolról sem olyan veszélyes Magyarországra, mint a migráció. A veszélyhelyzetet is félszívvel hirdette ki, hiszen utána kétszer is elment egészen lényegtelen külföldi utakra. Eleinte a kormány nem akart adatot szolgáltatni arról, hány tesztet végeznek az országban, de a nyomásnak engedve mégis megtette. És a kapkodásra vezethető vissza az is, hogy leült végül tárgyalni az ellenzéki pártokkal az iskolabezárásokról – annak ellenére, hogy még aznap reggel is kizárta ennek lehetőségét.

MN: Mit tehet ilyen helyzetben az ellenzék?

DK: Egy ellenzéki pártnak kötelessége támogatni minden olyan kormányzati intézkedést, amely ténylegesen segíti a vírus elleni fellépést.

false

 

Fotó: Sióréti Gábor

 

Támogatjuk például az iskolabezárásokat vagy a hitelmoratórium bevezetését. De minden olyan alkalommal fel fogunk szólalni, amikor rossz vagy kifejezetten káros döntést hoz a kormány – például amikor elveszi az önkormányzatok forrásait, vagy amikor Európában egyedül a magyar kormány az, amely nem hajlandó széles körben bérpótló támogatást adni, csupán csökkenteni a munkaidőt, miközben pontosan látjuk, hogy itt dolgozók százezrei kerülnek az utcára és olyan helyzetbe, hogy nem tudják már a napi bevásárlásaikat sem elintézni.

A teljes interjúból kiderül az is, mi a helyzet a budapesti városházán, hogy továbbra is jó ötletnek tartja-e, hogy az ellenzék nem szavazta meg a felhatalmazási törvényt, és hogy miféle retorziók várhatók az EU-ban. A lapot csütörtöktől keresse az újságárusoknál, élelmiszerboltokban, mindenhol, ahol eddig is megtalálta. De az a legjobb, ha előfizet! Vagy vásárolja meg a Narancsot online!

Magyar Narancs

Kedves Olvasóink, köszönjük kérdésüket, a körülményekhez képest jól vagyunk, és reméljük, Önök is. Miközben hazánk a demokrácia érett, sőt túlérett szakaszába lép, dolgozunk. Cikkeket írunk otthon és nem otthon, laptopon, PC-n és vasalódeszkán, belföldön, külföldön és másutt, és igyekszünk okosnak és szépnek maradni. De mit hoz a jövő?

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.