A BKV leleplezte a metrócsalást

  • narancs.hu
  • 2020. január 21.

Belpol

A BKV menedzsmentje elszólta magát, hogy az oroszoktól vett szerelvények jórészt újak – tudta meg a Népszava.

Az új vs. felújított problematika elsőre bagatellnek tűnhet, de, ahogy azt már korábban is írtuk, azért fontos a kérdés, mert az orosz fél megbízása a régi szovjet vagonok felújításáról szólt, amelyet tényleg az oroszok tudnának legjobban elvégezni. Közben Oroszország egy új szerelvényekről szóló tenderen labdába se rúghatott volna a sokkal versenyképesebb jelöltek mellett.

Korábban V. Naszályi Márta önkormányzati képviselő (jelenleg az I. kerület polgármestere) arról beszélt, a kormány nyomást gyakorolt a fővárosra a felújítás érdekében. Ennek hátterében pedig az is állhat, hogy a raktáron lévő új orosz szerelvények mintegy 70 milliárd forintos budapesti értékesítése része lehet a paksi atomerőmű-bővítésről született magyar-orosz megállapodásnak.

Vágó István, a BKV Vasúti Járműjavító Kft. felügyelőbizottságának DK-s tagja Facebook-posztban vetette fel: ha bebizonyosodik, hogy újak a kocsik, akkor az komoly bűncselekményekra ad gyanút. Ezek a hivatali hatalommal és közpénzzel való visszaélés, a tenderkiírási szabályok megsértése, uniós előírások kijátszása, valamint a vám- és áfacsalás.

A BKV igazgatósági tanácsának renkdívüli ülésén most a BKV egyik vezetőségi tagja kénytelen volt beismerni, alig van valami a 3-as metró vonalán közlekedők metrókocsikban olyasmi, ami a régi szerelvényekből maradt. Az egyik újonnan kijelölt tanácstag ugyanis arra volt kíváncsi „ha a kocsiszekrény, a hajtás, a fékrendszer, a forgóváz, az elektromos csatlás, vagyis gyakorlatilag minden lényeges elem új, akkor mi van ezekben a kocsikban a régiekből?” – írta meg a Népszava. Kínjában a tarlósi időkből maradt kolléga nem tudott mást mondani: „A kocsik közötti átjárók ajtajai.” De még ezt a választ sem lehet készpénznek venni. Mint azt a napilap írja: „Erre az egyik IT-tag felhívta a figyelmet, hogy a régi ajtók kulccsal nyíltak, az újak pedig távirányítással.”

A jelenlegi állás szerint a Budapesten futó 37 orosz metrószerelvény 222 kocsija közül csak az első három – prototípusként visszaszállított – szerelvény 18 kocsija számít felújítottnak, a többi új jármű. De persze a helyzet továbbra is zavaros, a BKV meg hárít. A Népszava kérdésére például azt írta: „A pontos adatokat a felújítást végző vállalkozó ismeri, az ő hatásköre volt az, hogy mely elemeket cseréli ki újra, ez akár metrókocsinként is eltérő lehet.”

Figyelmébe ajánljuk

Csődközeli helyzetben billeg a BKV

28 milliárd forint hiányzik a BKV idei költségvetéséből a túléléshez. A közlekedési társaság adósságátütemezést kér, a jövő évi működéshez pedig a BKK-val 30 milliárdos hitelkeretre pályázna. Ráadásul mivel az igazgatósági és a felügyelő bizottsági tagok megbízatása lejárt, több hete törvénytelenül működik, ahogy a többi fővárosi cég is.

Fideszes nagymenőknek is feladhatja a leckét a választókerületek átvariálása

Egy miniszter, egy miniszterhelyettes, valamint a kormányszóvivő számára is új feladat lesz megnyernie a körzetét Pest megyében, amennyiben jelöltek lesznek 2026-ban is. Az pedig egyáltalán nem biztos, hogy az ellenzéket akkora csapás érheti, mint elsőre látszik. Megvizsgáltuk a fővárostól északra eső, a Fidesz által átrajzolni tervezett választókerületek helyzetét.