A BKV leleplezte a metrócsalást

  • narancs.hu
  • 2020. január 21.

Belpol

A BKV menedzsmentje elszólta magát, hogy az oroszoktól vett szerelvények jórészt újak – tudta meg a Népszava.

Az új vs. felújított problematika elsőre bagatellnek tűnhet, de, ahogy azt már korábban is írtuk, azért fontos a kérdés, mert az orosz fél megbízása a régi szovjet vagonok felújításáról szólt, amelyet tényleg az oroszok tudnának legjobban elvégezni. Közben Oroszország egy új szerelvényekről szóló tenderen labdába se rúghatott volna a sokkal versenyképesebb jelöltek mellett.

Korábban V. Naszályi Márta önkormányzati képviselő (jelenleg az I. kerület polgármestere) arról beszélt, a kormány nyomást gyakorolt a fővárosra a felújítás érdekében. Ennek hátterében pedig az is állhat, hogy a raktáron lévő új orosz szerelvények mintegy 70 milliárd forintos budapesti értékesítése része lehet a paksi atomerőmű-bővítésről született magyar-orosz megállapodásnak.

Vágó István, a BKV Vasúti Járműjavító Kft. felügyelőbizottságának DK-s tagja Facebook-posztban vetette fel: ha bebizonyosodik, hogy újak a kocsik, akkor az komoly bűncselekményekra ad gyanút. Ezek a hivatali hatalommal és közpénzzel való visszaélés, a tenderkiírási szabályok megsértése, uniós előírások kijátszása, valamint a vám- és áfacsalás.

A BKV igazgatósági tanácsának renkdívüli ülésén most a BKV egyik vezetőségi tagja kénytelen volt beismerni, alig van valami a 3-as metró vonalán közlekedők metrókocsikban olyasmi, ami a régi szerelvényekből maradt. Az egyik újonnan kijelölt tanácstag ugyanis arra volt kíváncsi „ha a kocsiszekrény, a hajtás, a fékrendszer, a forgóváz, az elektromos csatlás, vagyis gyakorlatilag minden lényeges elem új, akkor mi van ezekben a kocsikban a régiekből?” – írta meg a Népszava. Kínjában a tarlósi időkből maradt kolléga nem tudott mást mondani: „A kocsik közötti átjárók ajtajai.” De még ezt a választ sem lehet készpénznek venni. Mint azt a napilap írja: „Erre az egyik IT-tag felhívta a figyelmet, hogy a régi ajtók kulccsal nyíltak, az újak pedig távirányítással.”

A jelenlegi állás szerint a Budapesten futó 37 orosz metrószerelvény 222 kocsija közül csak az első három – prototípusként visszaszállított – szerelvény 18 kocsija számít felújítottnak, a többi új jármű. De persze a helyzet továbbra is zavaros, a BKV meg hárít. A Népszava kérdésére például azt írta: „A pontos adatokat a felújítást végző vállalkozó ismeri, az ő hatásköre volt az, hogy mely elemeket cseréli ki újra, ez akár metrókocsinként is eltérő lehet.”

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."