A BKV leleplezte a metrócsalást

  • narancs.hu
  • 2020. január 21.

Belpol

A BKV menedzsmentje elszólta magát, hogy az oroszoktól vett szerelvények jórészt újak – tudta meg a Népszava.

Az új vs. felújított problematika elsőre bagatellnek tűnhet, de, ahogy azt már korábban is írtuk, azért fontos a kérdés, mert az orosz fél megbízása a régi szovjet vagonok felújításáról szólt, amelyet tényleg az oroszok tudnának legjobban elvégezni. Közben Oroszország egy új szerelvényekről szóló tenderen labdába se rúghatott volna a sokkal versenyképesebb jelöltek mellett.

Korábban V. Naszályi Márta önkormányzati képviselő (jelenleg az I. kerület polgármestere) arról beszélt, a kormány nyomást gyakorolt a fővárosra a felújítás érdekében. Ennek hátterében pedig az is állhat, hogy a raktáron lévő új orosz szerelvények mintegy 70 milliárd forintos budapesti értékesítése része lehet a paksi atomerőmű-bővítésről született magyar-orosz megállapodásnak.

Vágó István, a BKV Vasúti Járműjavító Kft. felügyelőbizottságának DK-s tagja Facebook-posztban vetette fel: ha bebizonyosodik, hogy újak a kocsik, akkor az komoly bűncselekményekra ad gyanút. Ezek a hivatali hatalommal és közpénzzel való visszaélés, a tenderkiírási szabályok megsértése, uniós előírások kijátszása, valamint a vám- és áfacsalás.

A BKV igazgatósági tanácsának renkdívüli ülésén most a BKV egyik vezetőségi tagja kénytelen volt beismerni, alig van valami a 3-as metró vonalán közlekedők metrókocsikban olyasmi, ami a régi szerelvényekből maradt. Az egyik újonnan kijelölt tanácstag ugyanis arra volt kíváncsi „ha a kocsiszekrény, a hajtás, a fékrendszer, a forgóváz, az elektromos csatlás, vagyis gyakorlatilag minden lényeges elem új, akkor mi van ezekben a kocsikban a régiekből?” – írta meg a Népszava. Kínjában a tarlósi időkből maradt kolléga nem tudott mást mondani: „A kocsik közötti átjárók ajtajai.” De még ezt a választ sem lehet készpénznek venni. Mint azt a napilap írja: „Erre az egyik IT-tag felhívta a figyelmet, hogy a régi ajtók kulccsal nyíltak, az újak pedig távirányítással.”

A jelenlegi állás szerint a Budapesten futó 37 orosz metrószerelvény 222 kocsija közül csak az első három – prototípusként visszaszállított – szerelvény 18 kocsija számít felújítottnak, a többi új jármű. De persze a helyzet továbbra is zavaros, a BKV meg hárít. A Népszava kérdésére például azt írta: „A pontos adatokat a felújítást végző vállalkozó ismeri, az ő hatásköre volt az, hogy mely elemeket cseréli ki újra, ez akár metrókocsinként is eltérő lehet.”

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.