A BKV leleplezte a metrócsalást

  • narancs.hu
  • 2020. január 21.

Belpol

A BKV menedzsmentje elszólta magát, hogy az oroszoktól vett szerelvények jórészt újak – tudta meg a Népszava.

Az új vs. felújított problematika elsőre bagatellnek tűnhet, de, ahogy azt már korábban is írtuk, azért fontos a kérdés, mert az orosz fél megbízása a régi szovjet vagonok felújításáról szólt, amelyet tényleg az oroszok tudnának legjobban elvégezni. Közben Oroszország egy új szerelvényekről szóló tenderen labdába se rúghatott volna a sokkal versenyképesebb jelöltek mellett.

Korábban V. Naszályi Márta önkormányzati képviselő (jelenleg az I. kerület polgármestere) arról beszélt, a kormány nyomást gyakorolt a fővárosra a felújítás érdekében. Ennek hátterében pedig az is állhat, hogy a raktáron lévő új orosz szerelvények mintegy 70 milliárd forintos budapesti értékesítése része lehet a paksi atomerőmű-bővítésről született magyar-orosz megállapodásnak.

Vágó István, a BKV Vasúti Járműjavító Kft. felügyelőbizottságának DK-s tagja Facebook-posztban vetette fel: ha bebizonyosodik, hogy újak a kocsik, akkor az komoly bűncselekményekra ad gyanút. Ezek a hivatali hatalommal és közpénzzel való visszaélés, a tenderkiírási szabályok megsértése, uniós előírások kijátszása, valamint a vám- és áfacsalás.

A BKV igazgatósági tanácsának renkdívüli ülésén most a BKV egyik vezetőségi tagja kénytelen volt beismerni, alig van valami a 3-as metró vonalán közlekedők metrókocsikban olyasmi, ami a régi szerelvényekből maradt. Az egyik újonnan kijelölt tanácstag ugyanis arra volt kíváncsi „ha a kocsiszekrény, a hajtás, a fékrendszer, a forgóváz, az elektromos csatlás, vagyis gyakorlatilag minden lényeges elem új, akkor mi van ezekben a kocsikban a régiekből?” – írta meg a Népszava. Kínjában a tarlósi időkből maradt kolléga nem tudott mást mondani: „A kocsik közötti átjárók ajtajai.” De még ezt a választ sem lehet készpénznek venni. Mint azt a napilap írja: „Erre az egyik IT-tag felhívta a figyelmet, hogy a régi ajtók kulccsal nyíltak, az újak pedig távirányítással.”

A jelenlegi állás szerint a Budapesten futó 37 orosz metrószerelvény 222 kocsija közül csak az első három – prototípusként visszaszállított – szerelvény 18 kocsija számít felújítottnak, a többi új jármű. De persze a helyzet továbbra is zavaros, a BKV meg hárít. A Népszava kérdésére például azt írta: „A pontos adatokat a felújítást végző vállalkozó ismeri, az ő hatásköre volt az, hogy mely elemeket cseréli ki újra, ez akár metrókocsinként is eltérő lehet.”

Figyelmébe ajánljuk

Praktikus és kényelmes megoldások otthonra – stílus és relaxáció egy helyen

Az otthonunk berendezése és kialakítása nem csupán esztétikai kérdés, hanem a mindennapi kényelem és funkcionalitás szempontjából is kiemelkedő jelentőségű. Akár egy új lakásba költözünk, akár a meglévő otthonunkat szeretnénk felújítani, a megfelelő elemek kiválasztása hosszú távon javíthatja életminőségünket. Ebben a cikkben két olyan praktikus megoldást mutatunk be, amelyek nemcsak hasznosak, de hozzájárulnak az otthon kényelmének és stílusának növeléséhez is: ezek az előtető és az elektromos masszázsfotel.

Váratlanul

Az ír szerző negyedik, sakkal erősen átitatott regényének szervező motívumai a szereplők éle­tébe érkező nem várt elemek.

A távolság

Az író-rendező-vágó nem lacafacázik: már az első jelenetben ott vonaglik egy tucat eszkortlány a sztriptízbár kanosabb (és pénzesebb) vendégeinek ölében, üvölt a zene, pukkan a pezsgő.

Hagytuk, hogy így legyen

  • - turcsányi -

Nagyon közel megyünk. Talán túl közel is. A komfortérzetünk szempontjából biztosan túl közel, bár a dokumentumfilm műfaja nem a komfortérzetünk karbantartására lett kitalálva, hanem azért, hogy felrázzon. Ez játékszabály, ám mégis kérdéses, hogy mennyiben kárhoztatható bárki is, aki nem rendel felrázást.

Egymás közt

Első ízben rendez olyan tárlatot a Ludwig Múzeum, amelyen kizárólag női alkotóknak a nőiség témáját feldolgozó munkái szerepelnek. A válogatás ezen első része a női szerepek és a nők megjelenítése körüli anomáliákra fókuszál a múzeum gyűjteményében őrzött műveken keresztül.

Semmi se drága

„Itt fekszünk, Vándor, vidd hírül a spártaiaknak: / Megcselekedtük, amit megkövetelt a haza” – üzeni háromszáz idióta a lidérces múltból, csókol anyád, Szimónidész aláírással. Oh, persze, ezek csak a hülye görögök voltak, könnyű volt nekik hülyének lenni. Mi magyarok, már okultunk 1956 tapasztalatából, s sosem követnénk el efféle balgaságot.

Úgy lezáródott

Napok óta tartja izgalomban a magyar hazát az a kérdés, hogy október 9-én ki záratta le azt a kiskőrösi vasúti átkelőt, amelynél Szijjártó Péter külügyminiszter és Mészáros Lőrinc nagyberuházó & nagyvállalkozó & a szeretett vezető körüli mindenes megtekinthette a Budapest–Belgrád vasútvonal adott szakaszát és felavathatta az utolsó sínszál lerakását és összecsavarozását, vagy mit.

Sokan, mint az oroszok

Oroszország a hatalmas veszteségek dacára sem szenved emberhiányban az ukrán frontokon. Putyinék mostanra megtanulták, hogyan vegyék meg állampolgáraikat a családjuktól. A politikailag kockázatos mozgósítás elrendelésére semmi szükség – az üzlet működik. De hogyan?

Ellenzékellenzés

  • Ripp Zoltán

A Magyar Péter-jelenség a magyar társa­dalom betegségének tünete. Ugyanannak az immunhiányos állapotnak, amely a liberális demokrata jogállam bukását és Orbán hatalomban tartását előidézte. Ez az állítás persze magyarázatra szorul.