„A búcsú nem sikeredett a legszebbre” – mondja a Századvég kirúgott főszerkesztője, miután az utolsó lapszámot még az internetről is leszedték

  • narancs.hu
  • 2018. szeptember 26.

Belpol

Demeter Tamás nem érzi magát a kultúrharc áldozatának.

Miután a nyomokban kormánykritikus hangvétel miatt a Századvég Alapítvány kirúgta a Századvég folyóirat teljes szerkesztőségét, sőt az utolsó lapszámot még a netről is levetette, a Magyar Időknek adott interjút Demeter Tamás filozófus, volt főszerkesztő.

Kormánykritika miatt kirúgták a Századvég teljes szerkesztőségét

Mostantól teljes mértékben kormányhű folyóirat lesz. Az online és nyomtatott formában is megjelenő, konzervatív Századvég folyóirat főszerkesztőjével a múlt héten közölte a lapot kiadó, kormányközeli Századvég Alapítvány, hogy az eddigi szerkesztőségtől megválnak, és új stílusú lapot alapítanak - írja az Index. Ráadásul az utolsó lapszámot is eltávolították az internetről.

A szakítást így magyarázta: „A személyi változások fő okának azt látom, hogy a Századvég Alapítvány immár kevésbé tudományos, mint inkább politikai szerepet szán a lapnak, s joga van így dönteni. Bár a búcsú nem sikeredett a legszebbre, de nem váltunk el haraggal, s nem is érzem magam a kultúrharc áldozatának. Örülünk, hogy eddig módunk volt kizárólag szakmai szempontok szerint lapot szerkeszteni, és hogy ebben a törekvésünkben az alapítvány soha nem akadályozott bennünket.”

Az interjú további részében a kultúrharc, a CEU, a gender szak és az MTA-kutatóintézetek ügye is szóba kerül, Demeter mindegyiknél klasszikus egyrészt-másrészt érvelést vezet elő.

A stadionlázat viszont kritizálja: „Szerintem ugyancsak problematikus és a kultúra legitimációs válságának másik jele a stadionépítési program. Jobb, ha a gazdasági és a politikai elit mondjuk az Operába, nem pedig a stadionokba jár háttérbeszélgetni.”

 

 

Figyelmébe ajánljuk

A gépben feszít az erő

  • - minek -

A kanadai performer-zenész-költő jó másfél évtizede olyan szereplője az elektronikus tánczene kísérletező vonulatának, aki sosem habozott reflektálni saját közegére és a rideg, technológia-központú világra.

A bogiság és a bogizmus

  • Forgách András

bogi – így, kisbetűvel. Ez a kiállítás címe. Titokzatos cím. Kire vonatkozik? Arra, akit a képek ábrázolnak, vagy aki a képeket készítette?

Az igazi fájdalom

Reziliencia – az eredetileg a fizikában, a fémek ellenállására használt kifejezés a pszichológia egyik sűrűn használt fogalmává vált a 20. század második felében.

Ezt kellett nézni

Lehet szeretni vagy sem – mi is megtettük már mindkettőt ezeken az oldalakon –, de nem nagyon lehet elvitatni Kadarkai Endrétől, hogy elképesztő szorgalommal és kitartással építi műsorvezetői pályáját.

Sohaország

Az európai civilizáció magasrendűségéről alkotott képet végleg a lövészárkok sarába taposó I. világháború utolsó évében járunk, az olasz fronton. Az Osztrák–Magyar Monarchia hadseregének egy katonája megszökik a századától, dezertál.

Hol nem volt Amerika

A mese akkor jó, ha minél inkább az olvasóról szól, és persze mindig kell bele főgonosz, akibe az elaludni képtelen néző a lappangó félelmeit projektálhatja, hogy a hős kardját kivonva leszámolhasson vele.

Kiágyazódás az autokráciából

  • Fleck Zoltán

Királyi út nincs. A sötét és büdös autokrá­ciából szűk, bizonytalan ösvények, apró lépé­sek vezetnek ki. Bármennyire is türelmetlenek vagyunk, meg kell becsülnünk ezeket; sok kis elmozdulás adhat lendületet a demokratikus fordulathoz.