A család az család, de mennyit költ rá az állam?

Belpol

A költségvetés családpolitikával foglalkozó fejezete pont olyan, mint a büdzsé maga: átláthatatlan katyvasz, amiből semmilyen következtetést nem lehet levonni, de azt a látszatot kelti, hogy alapos és gondos munka.

A nemrég benyújtott költségvetést módosító törvényjavaslatban – amelyet megelőzött egy rendeletileg összetákolt verzió is december 30-án – kitüntetett kifejezés a család. Összesen ötvennégy alkalommal említi a szöveg valamilyen összetételben. A több mint 160 oldalas dokumentumban külön fejezetet kapott a családbarát intézkedések bemutatása. Ezek szerint mindösszesen 3357 milliárd forintot szán a kormány az idén családtámogatásra, kedvezményre és mindenféle és fajta juttatásra. Elképesztő összeg. Vagyis elképesztő összeg?

Fogalmam sincs. Ilyen kimutatás ugyanis korábban nem szerepelt a költségvetési törvényekben, vagyis egyszerűen nincs mivel összehasonlítani. Csak a nagyságrendek kedvéért: oktatásra 2500, egészségügyre 2600 milliárd forintot szán az idén a kormány, öregségi nyugdíjakra pedig nagyjából 4600 milliárd forintot. Tehát mondhatjuk, hogy sok pénz ez a 3357.

Hogy jött ki?

Érdekes azonban szétbontani, miből is áll. Ide tartoznak a járadékok, juttatások, mint a családi pótlék (aminek az összegét 2008 óta nem emelte a kormány), a gyes, a gyed, a csed vagy az anyasági támogatás. Ezek együtt 870 milliárd forintot tesznek ki. Emellett családpolitikai intézkedések közé sorolja a kormány a nők 40 programot is, ami valójában korengedményes nyugdíj, nem sok köze van a gyerekneveléshez – persze a központi kommunikáció szerint igen. Ez így már 1310 milliárd forint. Családpolitikai intézkedésnek számolja a költségvetés az önkormányzatok számára óvodai, bölcsődei és gyermekétkeztetési feladatellátásra kifizetett összegeket. Ezekkel együtt már 1700 milliárd forintnál járunk.

A családpolitikai fejezetben helyet kapott néhány olyan tétel, ami eddig is megvolt, csak épp nem volt megcímkézve. Ilyen a szociális célú nem állami humánszolgáltatások támogatása, ebből a családpolitikával összefüggő terület kiadása 36 milliárd forint a szöveg szerint, a teljes összeg 229 milliárd. Ez a sor a december 30-án benyújtott költségvetési rendeletben még nem volt külön szedve, de most fontos volt ezt is megtenni, de nehéz mit kezdeni azzal, hogy ebből most hirtelen 36 milliárd forint nevesítve lett. Hasonló a helyezt a köznevelési célú humánszolgálattal, ami december végén még csak egyszerűen 363 milliárd forint volt, most meg hirtelen ki lett belőle szedve az óvodai ellátás 36 milliárddal. A járási szociális feladatok ellátása előirányzatból is a családpolitikai fejezetbe lett csoportosítva 68 milliárd forint. És a táppénz fizetésre elkülönített összegből is lecsípett a kormány 10,2 milliárdot, ezek szerint pont ennyi a családpolitikai indíttatású rész belőle.

Az egy dolog, hogy ennek így nem sok értelme van, az meg a másik, hogy ez a nagyjából 1700 milliárd forint mind olyan kiadás, ami kötelező feladatokhoz kapcsolódik.

Ezeket a tételeket olyan összefüggésben említeni, hogy bezzeg mi mennyit költünk a gyerekekre, félrevezető lehet. Főleg olyan érvelésben, hogy sokkal többet költünk a családok védelmére, mint a baloldali kormányok – Zsigó Róbert családokért felelős államtitkár tett ilyen nyilatkozatot tavaly augusztusban. Természetesen többet költ a kormány most, mint tíz éve, hiszen a juttatások egy része – gyes, gyed, csed – a minimálbérhez, átlagbérhez kötődik, vagyis szükségszerűen évről évre emelkedik az összege. Egyébiránt pedig a családi pótlék kifizetésében semmi védelmi attitűd nincs, ez jogszabályi előírás.

Kedvezmények porlasztva

A kormány a családpolitikai fejezetbe sorolta a kedvezményeket is, itt a legnagyobb tétel a családi adóalapkedvezmény. Ez az idén 323 milliárd forint lesz, plusz 52 milliárd forint járulékkedvezmény, hiszen akinek nincs elég jövedelemadója, az a fennmaradó részt az egyéni járulékokból is igénybe veheti. Jól látszik egyébként, hogy ha csak az adóból lehetne érvényesíteni a kedvezményt, jelentős összeg ragadna benn. Ide tartozik még a 25 év alattiak adómentessége, a 30 alatti anyák részbeni adómentessége, a négygyerekes anyák adómentessége és az illetékkedvezmények, mentességek. Mindösszesen 658 milliárd forint.

Ebből a körből a több mint tíz éve bevezetett kedvezmény mellett a négygyerekes anyák és a 30 év alatti anyák kedvezménye számít valamennyire újdonságnak. Előbbi 35, utóbbi 5 milliárd forintot jelent 2023-ban.

A 25 év alattiak jövedelemadó-mentessége semmiképp nem tekinthető családpolitikai intézkedésnek, hiszen ez annak a 25 év alattinak is jár, aki egyedül él és ezen nem is kíván változtatni. Semmilyen családalapítást, gyermekvállalást ösztönző hatása nincs, ehhez képest 170 milliárd forintot jelent 2023-ban.

A családi adókedvezmény alaposan elinflálódott az utóbbi években, hiszen ez fix összegű és nem százalékos kedvezmény. 2011-ben a 99 ezer forint kedvezmény három gyerek után jelentősnek számított, hiszen akkor 159 ezer forint volt a bruttó medián bér. Ki se lehetett kihasználni a teljes kedvezményt – a járulékokra évekkel később lett kiterjesztve. A medián bér 2021-ben viszont már 350 ezer forint volt, vagyis a 99 ezer forint adókedvezmény feleannyit sem ér már, mint annak bevezetésekor. Az egy gyerek után járó tízezer forint fel sem tűnik, a két gyerek után járó negyvenezer forint pedig nem oszt nem szoroz átlagos jövedelem mellett.

 Sok megy, kevés jön

Az egész fejezetből az a tétel, ami nem tíz éve lett kitalálva, és valóban a gyerekeseket támogatja (most mindegy, hogy miként és hogy van-e hatása), mindösszesen 580 milliárd forint.

Ide tartozik a lakástámogatás, a babaváró hitel és néhány sallang. A babaváró az idén még biztosan megmarad, az 178 milliárd forintot szán erre a kormány.

A lakástámogatási programok keretét azonban alaposan megvágják. Tavaly 635 milliárd forintot tett ki a program, az idén viszont már csak 382 milliárd forintra tervezte a kormány. Ez azonban még nem a vége, hiszen a következő években is egyre karcsúbb lesz a támogatás: jövőre 254, majd 238 milliárd, 2025-ben pedig már csak 233 milliárd forint szerepel ezen a soron – vagyis nem elinflálja a támogatást a kormány, hanem nominálisan is csökkenti. Vagyis kedvezmények fognak megszűnni. Hogy mi mindent vezet még ki a kormány az otthonfelújítási program mellett, egyelőre nem tudni, de az biztos, hogy a választási osztogatás után pár évvel már 400 milliárd forinttal lesz karcsúbb a program.

Ebben az a kellemetlen, hogy a lakástámogatási rendszer a kormány számára mindig is családpolitikai kérdés és nem szociálpolitikai probléma volt, és az a kormány, amelyik családbarátként hirdeti magát, most hallgat arról, hogy milyen lakástámogatási programokat tervez megszüntetni. Helyette azt reklámozza inkább, hogy a 30 alatti nők adókedvezményére ötmilliárd forintot különít el.

Vannak még hasonló nagyságrendű tételek – e tekintetben a 220 millió forint anyatejprogram viszi a prímet, mert ez külön sort kapott, miközben a csok és falusi csok be lett szórva a lakástámogatási sorba és kész. Néhány milliárd forintot kitevő programokat nevesített a kormány, talán mert ezt jól lehet kommunikálni. Így tudjuk, hogy tízmilliárd forint jut diákhitel-támogatásra – itt is felmerül, hogy miért került ez a családpolitika fejezetbe, hiszen a családi pótlék nem a diplomáig jár. A nagycsaládosok hétszemélyesautó-vásárlásánál legalább ilyen kérdés nem merül fel, erre az idén még jut kétmilliárd forint. Ugyanennyit szán a kormány a fiatalok jogosítványszerzésére is, de a nyelvvizsga megszerzését is támogatja mindösszesen egymilliárd forinttal. Ha nem törölte volna el a kormány a diplomához a kötelező nyelvvizsgát, ez a gesztus még talán érthető is lenne.

Összességében valamennyit költ a családokra a kormány 2023-ban is. Hogy ez sok vagy kevés, nem lehet megmondani. Az világos, hogy nagyot szerettek volna gurítani, így minden fillért becsatornáztak ebbe a fejezetbe – ami csak marketingfogás, mert magában a törvényben nincs ilyen rész, nincs ilyen cím és nem is volt. Így nem is ellenőrizhető. Sem az, hogy tényleg ennyit költenek és pont ezekre a célokra, sem pedig az, hogy ez több vagy kevesebb, mint amit tavaly költöttek.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Gombaszezon

François Ozon új filmjében Michelle a magányos vidéki nénik eseménytelen, szomorú életét éli. Egyetlen barátnőjével jár gombászni, vagy viszi őt a börtönbe, meglátogatni annak fiát, Vincent-t. Kritika.

Világító árnyak

A klasszikus balett alapdarabját annak leghíresebb koreográfiájában, az 1877-es Marius Petipa-féle változatában vitte színre Albert Mirzojan, Ludwig Minkus zenéjére.

„A lehetőségek léteznek”

Úgy tűnik, hogy az emberi történelem és politika soha nem fog megváltozni. Kőbalta, máglyán égő „eretnekek”, százéves háborúk, gulágok… Vagy­is mi sohasem fogunk megváltozni. Reménytelen.

Taxival Auschwitzba

Idén áprilistól a francia közszolgálati televízió közel kilenc­órányi dokumentumfilm-folyamban mutatta be azt a három történelmi pert, amelyek során 1987 és 1998 között a náci kollaboráns Vichy-rezsim egykori kiszolgálóinak kellett számot adniuk bűneikről. A három film mindegyike más-más oldalról mutatja be a megszállás időszakát. A YouTube-on is hozzáférhető harmadiknak van talán a leginkább megszívlelendő tanulsága.

Lábujjhegyen

A hízelgéseknek, a geopolitikai realitásoknak és a szerencsének köszönhetően jól zárult a hágai NATO-csúcs. Azonban az, hogy a tagállamok vezetői jól tudják kezelni az Egyesült Államok elnökének egóját, nem a transzatlanti kapcsolatok legszilárdabb alapja.

Milliókat érő repedések

Évekig kell még nézniük a tátongó repedéseket és leváló csempéket azoknak a lakóknak, akik 2016-ban költöztek egy budafoki új építésű társasházba. A problémák hamar felszínre kerültek, most pedig a tulaj­donosok perben állnak a beruházóval.

Egyenlőbbek

Nyilvánosan megrótta Szeged polgármestere azokat a képviselőket – köztük saját szövetségének tagjait –, akik nem szavazták meg, hogy a júliustól érvényes fizetésemelésük inkább a szociális alapba kerüljön. E képviselők viszont azt szerették volna, hogy a polgármester és az alpolgármesterek bérnövekménye is közcélra menjen.

Pillanatnyi nehézségek

Gyors viták, vetélkedő erős emberek, ügynöközés és fele-fele arányban megosztott tagság: megpróbáltuk összerakni a szép reményekkel indult, de a 2026-os választáson a távolmaradás mellett döntő liberális párt történetét.