A digitális távoktatáshoz való egyenlő hozzáférést kérik a döntéshozóktól a civilek

  • narancs.hu
  • 2020. október 13.

Belpol

Hogy mire van szükség? Internet, eszközök, digitális kompetenciák és a jövedelemkiesés kompenzálása.

Nyílt levelet írt Maruzsa Zoltán államtitkárnak, Novák Katalin miniszternek és Vecsei Miklós miniszterelnöki biztosnak a Láncreakció projekt oktatási csoportja azt kérve, hogy teremtsék meg a digitális távoktatásban való részvétel feltételeit minden tanuló számára.

A csoport olyan szervezetekből áll, amelyek az oktatás területén dolgoznak, főként, de nem kizárólag hátrányos helyzetű gyerekekkel; és a karanténoktatás során felmerült számos, súlyos rendszerszintű probléma közül jelenleg a digitális távoktatásban való részvétel akadályoztatottságára kívánnak koncentrálni.

"Levelünk elsődleges célja azt a határozott elvárásunkat tolmácsolni Önöknek, hogy teremtsék meg a digitális távoktatásban való részvétel feltételeit minden tanuló számára. Ez az alábbi megkerülhetetlen részterületeket jelenti:

  • stabil, megfelelően szélessávú internet-elérhetőség úgy az iskolákban, mint otthon;
  • a tanuláshoz-tanításhoz megfelelő eszközök (PC, laptop, mikrofon stb.) rendelkezésre állása úgy az iskolában, mint otthon;
  • azon szereplők digitális kompetenciáinak alapszintre történő fejlesztése (a Digitális Oktatási Stratégiában is meghatározottak szerint), akik a gyermekek tanítási-tanulási folyamataiban részt vesznek, őt támogatni tudják: a pedagógusok, a szülők, a diákok és a segítő szakemberek (családsegítő, szociális munkás stb.);
  • a szülők mint munkavállalók számára olyan szabályozás kialakítása, amely lehetővé teszi szükség esetén a gyermekkel való otthonmaradást anélkül, hogy ez egzisztenciális kockázatot, jövedelemkiesést jelentene."

Majd megjegyzik, hogy már a karanténoktatás során és azt követően is figyelemmel kísérték és összegyűjtötték, elemezték az érintettek tapasztalatait és javaslatait, így felajánlják a tapasztalataikat, szakmai javaslataikat és együttműködésüket a döntéshozóknak. "Közös célnak tekintjük, hogy a jelenlegi helyzetben megakadályozzuk a hátrányos helyzetű tanulók lemaradásának további növekedését, és hosszú távon is biztosítsuk számukra a mostaninál jobban ellátott tanulási környezetet" - írják.

A nyílt levelet a következő szervezetek jegyzik: Civil Közoktatási Platform, Digi Tanoda, Élmény Tár Tanoda, Láthatatlan Tanoda-Rosa Parks Alapítvány, Lépjünk, hogy léphessenek! Közhasznú Egyesület, Motiváció Műhely.

Figyelmébe ajánljuk

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.