Mit várhatnak Navracsicstól? A FESZ levele az Európai Bizottságnak

  • narancs.hu
  • 2014. október 1.

Belpol

Hamarosan kezdődik a magyar biztosjelölt meghallgatása. A Független Előadó-művészeti Szövetség Juncker bizottsági elnöknek írt levelét közöljük. A neves szakmai szervezetnek bőven akadnak kérdései.

Nyílt levél Jean-Claude Junckernek, a Bizottságok tagjainak és az Európai Parlament képviselőinek Navracsics Tibor oktatási, kulturális, ifjúsági és polgári ügyekért felelős biztosi jelölésével kapcsolatban

Tisztelt Juncker Úr, Tisztelt Bizottsági Tagok, Képviselő Hölgyek és Urak!

Kultúrával, oktatással, civil kezdeményezésekkel, állampolgári jogokkal foglalkozó érdek-képviseleti és szakmai szövetségként rendes körülmények között kifejezetten megtisztelőnek és kedvezőnek tartanánk, hogy ezt a számunkra rendkívül fontos posztot hazánk képviselője tölthetné be.

Ugyanakkor a jelenlegi magyar viszonyok miatt aggódó európai állampolgárokként és független művészekként, a bizottsági jelöltek névsorának ismeretében, a közelgő meghallgatások alkalmából, szeretnénk feltenni Önöknek néhány kérdést az Európai Unió új oktatási, kulturális, ifjúsági és polgárjogi ügyekért felelős biztosjelöltjének személyével kapcsolatban.

false

 

Fotó: Kovács Attila/MTI

1. Milyen polgárjogi politikát várnak egy olyan tagállam képviselőjétől, amelynek kormánya az elmúlt négy évben

– eltávolította a „köztársaság” szót hazánk nevéből, hogy felépíthesse illiberális demokráciáját;

– jelentős mértékben csorbította a magyar polgárok jogait: elkobozta magánnyugdíjukat, felszámolta jogbiztonságukat, eltörölte és tetszés szerint módosítható gumi alaptörvénnyel helyettesítette alkotmányukat, saját szócsövévé alakította a negyedik hatalmi ág, a közmédia javát;

– saját soraiból száműzte, képviselői között nevetséges létszámra redukálta a nőket, másodrendű polgárnak tekinti az időseket, a melegeket, de főképp a romákat, ám számos, épp polgárjogi ügyben a történelemhamisításig menően szövetségre lép a parlamentben rendszeresen antiszemita és homofób hangnemben kommunikáló, a romákat országszerte rettegésben tartó szélsőjobbal;

– részvétlenül tűri, hogy milliók éheznek vagy élnek emberhez méltatlan életet, miközben saját népszerűsítésére, politikai és magáncéljaira számolatlanul költi a milliárdokat;

– a legelesettebb, leginkább jogfosztott állampolgárok megsegítésén munkálkodó civil szervezeteket nyilvános rágalmazással, a megfélemlítést célzó, a készenléti rendőrséget bevető razziákkal és adószámuk felfüggesztésével terrorizálja, áldozatos munkájukat olykor az ellehetetlenülésig megnehezítve;

– úgy változtatja meg saját javára a választási rendszert, hogy a következő helyi választások már alig érdemlik meg ezt a nevet?

2. Milyen ifjúsági és oktatási politikát várnak egy olyan tagállam képviselőjétől, melynek kormánya az elmúlt négy évben

– államosította az oktatást, megszüntette az iskolák autonómiáját, színvonaltalan központi tankönyveket kényszerített rájuk;

– 18-ról 16 évre csökkentette az iskolaköteles kort, és drámai mértékben redukálta az ingyenes egyetemi férőhelyek számát, röghöz kötéssel nehezítve ezek elnyerését;

– az alulról építkező, hiteles szakszervezetek helyébe Mussolini autoriter korporatizmusára emlékeztető Nemzeti Pedagógus Kart állított fel, amelybe megkérdezés nélkül minden tanárt beléptet?

3. Milyen kulturális politikát várnak egy olyan tagállam képviselőjétől, amelynek kormánya az elmúlt négy évben

– felfüggesztette a magyar filmgyártást, hogy aztán egyetlen kézbe adja az e területre szánt összes pénzt és döntést;

– az elmúlt nyolc évben szinte valamennyi vidéki színház irányítását saját, kontraszelektált emberei kezébe adta, óriási pusztítást végezve a legjobb teátrumokban, majd módszerét az elmúlt négy évben kiterjesztette a budapesti színházak többségére;

– fojtogatja a teljes független színházi szférát, miközben számolatlan szórja a pénzt kedvenceinek (köztük egy neonáci elemeket tartalmazó pályázattal színházat szerző igazgatónak), és inkább támogat kolbászfesztivált, mint nemzetközileg is sikeres független csapatok munkáját;

– jogszerűtlenül felállít és alaptörvényébe foglal egy úgynevezett művészeti akadémiát, s olyan elnököt állít az élére, aki bevallottan nem a művészi minőség, hanem a nemzeti érzület és lojalitás alapján támogatja az alkotókat, s aki aztán jutalmul megkapja a teljes magyar kultúrpolitika irányításának jogát, hozzá szinte végtelen adófizetői támogatással;

– olyan új igazgatót nevez ki a kortárs művészetnek otthont adó Műcsarnok élére, akinek krédója, hogy „a művészet ne kritizáljon”, s aki a kortárs nyugat-európai képzőművészetet sommásan kipukkani készülő lufinak aposztrofálja, múzeumából pedig száműzi;

– azt az embert nevezi ki és hagyja meg mindmáig posztján „a tudatos nemzeti közjogi gondolkodás megalapozásával és ehhez kapcsolódva a magyar kulturális értékek megőrzésével és fejlesztésével összefüggő feladatok ellátásáért felelős miniszterelnöki megbízottként”, aki hozzá nem értésével, rossz ízlésével, komolytalan produktumaival, valamint sorozatos antiszemita és homofób kijelentéseivel, kirekesztő indulatával hívja fel magára a figyelmet?

Tisztelt Juncker Úr, Tisztelt Bizottsági Tagok, Tisztelt Képviselő Hölgyek és Urak!

Talán tudják, hogy a magyar parlamentben a szélsőjobboldali Jobbik képviselője lett a kulturális és oktatási bizottság elnöke. E döntés egyértelmű üzenete, hogy hazánk képviselői ezt a területet tartják a legkevésbé fontosnak.

Az Önök biztosjelöltjének személye ugyanezen a területen vajon nem ugyanezt a filozófiát tükrözi-e?

És nem ugyanezt tükrözné vajon bármilyen magyar képviselő jelölése erre a posztra Magyarország jelenlegi politikája mellett?

Kérjük, alaposan fontolják meg kérdéseinket, és ennek fényében szavazzanak az Európai Unió új oktatási, kulturális, ifjúsági és polgárjogi ügyekért felelős biztosának személyéről.

Köszönettel:

A Független Előadó-művészeti Szövetség

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van. Teátrálisnak teátrális, végül is színházban vagyunk.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.