A Fideszt még a saját alaptörvénye sem érdekli, ha titkolózni kell

  • Magyar Krisztián
  • 2016. október 5.

Belpol

A Transparency International jogi igazgatója szerint alaptörvény-ellenes lehet az a pénteki rendelet, amellyel a kormány gyakorlatilag „megadóztatná az átláthatóságot”.

A menekültellenes kampány hajrájában, pénteken jelent meg a Magyar Közlönyben az a kormányrendelet, amellyel a Fidesz ismét szűkíteni próbálja az átláthatóságot. Mint arról írtunk a napokban, ezzel a rendelettel meghatározták, hogy pénzt követelhetnek a közhivatalok egy-egy adatigénylés teljesítéséért. Az Orbán Viktor által aláírt új szabályozás lényege: ha az adatkezelő úgy ítéli meg, hogy túl sok munkájába és idejébe kerül a válaszok összeállítása, óránként akár 4400 (!) forintot is felszámolhat, amit előre kell kifizetni. Ezt akkor kérhetik, ha az „adatigénylés teljesítésével összefüggő munkaerő-ráfordítás” ideje meghaladja a négy munkaórát. Ezenfelül a fénymásolásért, a postaköltségért és az adathordozóért is fizethetünk majd, ha meg szeretnénk tudni, hogy mire költik az adóforintjainkat.

Képünk illusztráció

Képünk illusztráció

Fotó: MTI

 

Ahogy azt elsőre látni lehetett, a rendeletben nincs semmilyen garancia arra, hogy ne élnének vissza az új szabályokkal azok az intézmények, amelyeknek eszük ágában sincs kiadni a közérdekű adatokat. Láthattunk már hasonlót a közelmúltból, amikor a Magyar Posta és az egyik cége úgy akart kérni 70 millió forintnál is többet az MSZP-s Tóth Bertalan adatigényléseinek teljesítésére, hogy ehhez akkor semmi jogalapja nem volt. Ligeti Miklós, a számos közhivatallal szembeni adatigénylési perben közreműködő Transparency International jogi igazgatója is azt magyarázta lapunknak, hogy ez a rendelet gyakorlatilag az „átláthatóság megadóztatása”. Az, hogy ez egy öncélú, a Fidesz és a kormány érdekeit szolgáló rendelkezés, abból is látható, hogy a most megjelent szabályozást senki sem véleményezhette, a tervezett szöveget nem tették közzé, így gyakorlatilag fű alatt hozták be a nyilvánosságot különösen visszataszító módon korlátozó újdonságot.

Az sem világos, hogy az egy évvel ezelőtti tervezethez képest, amelyet még nyilvánosságra hoztak a kormany.hu-n, miért négyszereződtek meg az adatok feldolgozásáért kért óradíjak, és azt sem lehet tudni, hogy a 4400 forintot mi alapján állapították meg – hangsúlyozta Ligeti Miklós, aki kiemelte: gyakorlatilag bármennyit elkérhetnek majd a közhivatalok, mivel a kormány nem maximalizálta a felszámítható költségek és munkaórák felső összeghatárát, csupán annyit szabtak meg, hogy akkor kérhetnek pénzt, ha négy óránál tovább tart összeszedni a válaszokhoz szükséges információkat. A TI munkatársa szerint a maximum hiánya azt is jelentheti, hogy a közadatkezelőket semmi sem motiválja arra, hogy minél gyorsabban és hatékonyabban teljesítsék a kéréseket, így ennek minden bizonnyal „felhúzó-drágító” hatása lesz. Ha pedig az állam nem szeretné, hogy a közalkalmazottak munkaórái adatigénylések teljesítésére menjenek el, akkor kötelezné a közhivatalokat, hogy tegyék közzé az adatokat önként, elektronikus formában – akkor nem kell többé vesződni az információk összeállításával.

Ligeti Miklós arra is felhívta a figyelmet, hogy minden bizonnyal lesznek olyan adatkezelők, például önkormányzatok, állami hivatalok és közpénzt használó vállalatok, amelyeknek ugyan kötelessége lenne közzétenni valamely nyilvános felületén az adataikat, de ennek elmulasztása esetén is költséget fognak felszámolni az adatkiadásért. „Ez részben jogellenes, de van itt egy szürke zóna is, hiszen lehetséges, hogy közzétették az adatokat valahol a weboldaluk elérhetetlen aloldalán, vagy a faliújságjukon, de ha felhasználható szöveget kérünk tőlük, akkor az már nem közzétételnek, hanem adatigénylésnek számít, így a rendelet életbe lépésétől benyújthatják a számlát” – emelte ki a jogi igazgató.

Ha a meghatározott költségtérítés mértéke túlzónak tűnik, az újságírók, ellenzéki politikusok és az egyéb adatigénylők bírósághoz fordulhatnak, de nagyon nehéz megjósolni, hogy az így elindult eljárásoknak mi lesz az eredménye. Ligeti Miklós szerint az új rendelet teljesen homályban hagyja, hogy az adatkezelőnek miként kell igazolnia a munkateher aránytalanságát, vagy az elszámolt munkaórák ténylegességét. Az adatok felkutatása, összesítése és rendszerezése címén pedig bármely munkafázis felszámítását lehetővé, megengedhetővé teszi, tehát ezzel vissza is élhetnek azok a közhivatalok, amelyek mindenképp szeretnének titokban tartani valamit.

Orbánék a számukra lehető legjobbkor jöttek elő a durva szigorítással, hiszen mindenki a népszavazással volt és van még most is elfoglalva, de úgy tudjuk, lesznek olyanok, akik az Alkotmánybíróságra viszik az ügyet. A Transparency International jogi igazgatója úgy látja, ennek lehet alapja, hiszen a közérdekű adatok megismerhetőségét előíró infotörvény és a most született rendelet egyes fogalmainak tartalmi bizonytalansága valóban alaptörvénnyel ellentétes helyzetet teremt, ami miatt – éppen a határozatlan jogfogalmak miatt – nem lehet eldönteni, hogy meddig terjed a jogkorlátozás. „Márpedig ez ellentmond az előreláthatóság és a normavilágosság követelményeinek. Lenne miért az Alkotmánybírósághoz fordulni” – összegezte Ligeti Miklós.

Figyelmébe ajánljuk

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Emlékév

A hatalom és a muzsikus viszonya sokféle lehet: az utcai zenész nyitott gitártokja, a homlokra csapott vagy vonóba tűzött nagycímletű bankjegy éppúgy kifejezi ezt a viszonyt, mint a Mozartot és Salierit is udvari zeneszerzővé kinevező II. József telhetetlensége.

Pokolba a tűzijátékkal! – Ünnepi beszéd

Kedves Egybegyűltek, kedves Olvasók! Önök már túl vannak rajta, mi (nyomda+munkaszüneti nap) még csak készülünk rá, mégis nagyon jó érzés így együtt ünnepelni ezt a szép évfordulót. 25 év! Egy negyedszázad, belegondolni is felemelő! Több mint jubileum, egyenesen aniversarium!

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.

Talpunk alól a hő

Ritka, potenciálisan megújuló energiaforrás lapul az alattunk különösen vékony földkéreg mélyén. A közeljövőben a mostaninál is sokkal nagyobb mértékben támaszkodhatnánk a geotermikus energiára, habár akadnak megoldásra váró gondok is. De mostantól pénz is jut rá!

Oktatás helyett

Akár több ezer kamuórát is beírhattak a KRÉTA rendszerbe egy miskolci technikumban az elmúlt évek során, de a szakképzési centrum állítja, most már minden rendben van. Diákok és egy volt tanár szerint egyáltalán nincs így.

„Az elégedetlenség hangja”

Százezrek tájékozódtak általa a napi politikáról a Jólvanezígy YouTube-csatorna révén, most mégis úgy döntött, inkább beáll a Kutyapárt mögé, és videókat készít nekik. Nemcsak erről, hanem a Fidesz online bénázásáról is beszélgettünk.