„A jéghegy felé sodródó Titanic kapitányának több terve volt a válságkezelésre, mint önöknek.”

  • narancs.hu
  • 2022. november 2.

Belpol

Szerda délután a közoktatás helyzetéről vitáztak a parlamentben.

„Az oktatás számunkra személyes ügy, nem száraz politika. Mi nemcsak szavakban, de tettekben is a pedagógusok mellett állunk” – mondta Rétvári Bence, belügyi államtitkár az oktatás helyzetéről tartott parlamenti vita első felszólalójaként a Telex tudósítása szerint.

A „Gyermekeink jövőjéről, a közoktatás minőségéről és feltételrendszeréről” elnevezésű vitát az MSZP, a DK, a Momentum, a Párbeszéd és a Jobbik képviselői hívták össze. Erre azért volt szükség, mivel szerintük „a közoktatásban a rendszerváltás óta nem kezdődött még tanév ilyen pattanásig feszült légkörben, mint idén szeptemberben”, és „a szeptember óta eltelt időben a feszültség hétről-hétre nő, aminek elsődleges oka, hogy a pedagógusok jogos követeléseire és tiltakozására a kormányzat tárgyalás helyett rideg elnyomással reagált”.

A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének és a Pedagógusok Szakszervezetének körülbelül 90 képviselője a helyszínen, az ülésterem karzatáról követte a vitát.

Rétvéri kijelentette, a kormány örül annak, hogy az oktatás helyzetéről vitáznak, mert az „több okból is fontos és hasznos”, ugyanakkor szerinte a szankciós politikával Brüsszel „elvesz mindent, amink van”, emiatt pedig az energetikai cégek kezében landol az a pénz, amiből a magyar kormány pedagógusbéreket emelne. Az államtitkár hozzátette, szerint senki nem mondhatja, hogy a kormány nem veszi komolyan a pedagógusokat, mert egyeztettek a szakszervezetekkel, és jövő héten újra egyeztetni fognak. Az ellenzéktől Rétvári azt kérte, ezentúl ne szavazzanak meg semmi olyat Brüsszelben, ami akadályozza a pedagógusbéremelést, és „végre egyszer szavazzanak a tanárok mellett, mert a pedagógusok megérdemlik, hogy jobb és baloldal összefogjon értük”.

Maruzsa Zoltán államtitkár ehhez hozzátette, a magyar diákok eredményei az évek során a mérések szerint nagyon jók voltak, és „a járvány időszakában is megállta a helyét a magyar köznevelési rendszer”, a momentumos Tóth Endre szerint azonban amit kormánypárti képviselők „csodálatos képként felfestettek, az nem találkozik a valósággal”. A képviselő szerint

itt az ideje, hogy a kormány befejezze a pedagógusok becsmérlését, visszaadja a sztrájkjogukat, és visszahelyezzék pozícióiakba a kirúgott tanárokat.

A szintén momentumos Gelencsér Ferenc önálló oktatási minisztérium létrehozását sürgette, valamint azt kérte a kormánytól, legyen az országnak egy olyan oktatási minisztere, aki nem rendőr.

A DK-s Barkóczi Balázs felszólalásában úgy fogalmazott: „A jéghegy felé sodródó Titanic kapitányának több terve volt a válságkezelésre, mint önöknek.” Hozzátette, szerinte most már senki nem várja el a kormánytól, hogy ezt a helyzetet megoldja, mert azt majd megteszi a DK „árnyékkormánya”. Az MSZP-s Kunhalmi Ágnes ezután arról beszélt, több európai ország, például Franciaország is a nemzeti költségvetésből finanszírozza a pedagógusbéreket. „A sokat szidott Brüsszeltől várják, hogy adják a pénzt? Brüsszel ideadná, de önök ellopják” – mondta a Fidesz-KDNP képviselőinek.

Fekete-Győr András a kormánypárti képviselőkhöz intézett kérdésében úgy fogalmazott, miközben a tanárok bérét nem emelik, addig

„volt önöknek pofája Orbán Viktornak 3,5 milliós fizetést adni, a miniszterek és államtitkárok fizetését megemelni?”

Szabó Tímea a Párbeszédtől pedig azt kérdezte: „miért a kretén vadászkiállításra kellet költeni a pénzt?”

A Mi Hazánk részéről a vitán kívülre helyezkedő Dúró Dóra „rendkívül elkeserítőnek” nevezte a vitát, mivel szerinte a kormánypártok és az ellenzék is csak azokat a statisztikákat emelte ki, amelyek az ő állításaikat támasztják alá. Hozzátette, „hiteltelennek” tartja, hogy a kormány Brüsszelre mutogat a pénz kérdésében, miközben itthon is megvan a forrás a pedagógusbérek emeléséhez, az pedig szerinte „röhejes”, hogy a Belügyminisztériumhoz tartozik az oktatás.

A közoktatás és a pedagógusok helyzete miatt folyamatosak a tiltakozások. A megmozdulások dühe szeptember vége óta hevesebb, amikor kirúgták a Kölcsey gimnázium több tanárát, akik polgári engedetlenséggel tiltakoztak a sztrájkjog korlátozása és az iskolák helyzete miatt. Az oktatással kapcsolatos, valamint a tüntetésekről és a tanárok tiltakozásairól szóló cikkeinket itt olvashatják.

(Címlapképünkön: Barkóczi Balázs, a DK képviselője, Fotó: MTI/Koszticsák Szilárd)

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.