Interjú

„Elementárisan felháborítónak tartom”

Tausz Katalin a szociális törvény módosításáról

Belpol

A szociális törvény preambulumának átírása jelképes, a társadalmi konszenzust már nyolc éve felmondta az állam. Az ELTE Szociális Tanulmányok Intézetének professzora szerint ez cinikus lépés, az egyén felelőssége helyett inkább azzal kéne foglalkozni, az emberek hogyan fogják túlélni a telet.

Magyar Narancs: Az Országgyűlés a szociális törvény módosítását tárgyalja egy salátatörvénybe ágyazva. A legnagyobb visszhangot az keltette, hogy az egyén felelőssége sokkal nagyobb lesz a szociális ellátásban, az állam pedig háttérbe vonul. Ám a hatályos szöveg tartalmilag nem sokban más. A mostani módosításnak mi a jelentősége?

Tausz Katalin: Valójában mind a két szöveg az ún. szubszidiaritás elve alapján határozza meg a különböző szereplőknek a szociális ellátásokért viselt lehetséges felelősségeit. Az eredetiben feladatként határozza meg ezt egy egyszerű bővített mondatban. Abban is az szerepel, hogy elsősorban az egyén, a család, a helyi közösség feladata az ellátás, utána jön az önkormányzat és az állam felelőssége. A sorrend nem változott, de a bővített mondat helyett taxatív felsorolás szerepel a tervezetben. Emellett a régi szövegben az állam és a helyi önkormányzat együtt szerepel, az újban már szétválasztva. Tehát a sorrend: az egyén, a család, az állami támogatásban részesülő karitatív szervezetek, az önkormányzatok és végül az állam. A felsorolásnak retorikailag más az üzenete. Egy felsorolásban az első helyen szereplő súlya nagyobb. Bár ez váltotta ki a legnagyobb vihart, a hagyományos jóléti állam céljaival, szerepével kapcsolatos konszenzust Magyarországon nem ez a felsorolás mondta fel, sokkal inkább az, hogy a miniszterelnök elkezdett munkaalapú társadalomról beszélni, meg a jóléti államok várható bukásáról. (Orbán Viktor 2014. július 28-án Tusnádfürdőn beszélt a munkaalapú társadalom és az illiberális állam megteremtéséről – F. Sz. E.)

Ez a törvénymódosítás a szimbolikus felmondása annak a most már évszázados történetnek, hogy az önsegítés kis köreiből, az informális és karitatív szerveződésekből létrejött az állami szerepvállalás – Magyarországon az Eötvös-féle népoktatási törvénnyel, a bismarcki típusú társadalombiztosítási rendszerrel. Ezt a történeti hagyományt a miniszterelnök vagy a kormány már a tusványosi programadó beszédével elkezdte felszámolni. A rendszerváltás utáni első, az Antall-kormány a német mintát követő szociális piacgazdaságban gondolkodott, ez akkor az alkotmányba is bekerült. Az a szociális jelző nem azt jelentette, hogy mindenki oldja meg a saját problémáit, és majd legvégén, ha senki nem oldja meg, akkor jön az állam.

MN: Az amerikai típusú szociális rendszer valamelyest ezt az elvet képviseli azzal a különbséggel, hogy ott az újraelosztás mértéke nem a GDP 47, hanem a 33 százaléka, vagyis ott az állam mindkét oldalról jelentősen kivonul a rendszerből. Bár Európában ez elég idegen, elvileg járható út lenne?

TK: A liberálisnak nevezett jóléti rezsim Amerikában egészen másfajta társadalomban működik. És abba az ethoszba sem tartozik bele, hogy a legnyomorultabbaknak egy elnök azt mondja, hogy oldd meg magad a problémáidat. Még akkor sem, ha voltaképp a nagy amerikai álom erről szól. Abban is más az a társadalom, hogy ott nagyon erős a nonprofit szektor. Az adományozásnak, a segítésnek másfajta csatornái is vannak, nálunk viszont ezek nagyon korlátozottan működnek.

Ha egy kicsit visszamegyünk a szöveghez, számomra két dolog volt különösen mellbevágó. Az egyik az önhiba beemelése a preambulumba. Egy preambulum az értékeket, célokat, magasabb szintet közvetít. És ezen érték szerint, „ha az egyén a szociális biztonságának megteremtésére önhibáján kívül nem képes, abban az anyagi lehetősége és személyes képessége arányában a hozzátartozó kötelessége segíteni”. Elementárisan felháborítónak tartom egy ilyen álszent családpolitika mellett azt mondani, hogy ha önhibájából kerül valaki nehéz helyzetbe, akkor a családnak nem kell segítenie. A család az utolsó menedék. Igaz, a család kötelezettségét nem az államnak kéne megfogalmaznia, hanem a szocializáció során meg az oktatási rendszerben kellene elsajátítani.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.