Interjú

„Elementárisan felháborítónak tartom”

Tausz Katalin a szociális törvény módosításáról

Belpol

A szociális törvény preambulumának átírása jelképes, a társadalmi konszenzust már nyolc éve felmondta az állam. Az ELTE Szociális Tanulmányok Intézetének professzora szerint ez cinikus lépés, az egyén felelőssége helyett inkább azzal kéne foglalkozni, az emberek hogyan fogják túlélni a telet.

Magyar Narancs: Az Országgyűlés a szociális törvény módosítását tárgyalja egy salátatörvénybe ágyazva. A legnagyobb visszhangot az keltette, hogy az egyén felelőssége sokkal nagyobb lesz a szociális ellátásban, az állam pedig háttérbe vonul. Ám a hatályos szöveg tartalmilag nem sokban más. A mostani módosításnak mi a jelentősége?

Tausz Katalin: Valójában mind a két szöveg az ún. szubszidiaritás elve alapján határozza meg a különböző szereplőknek a szociális ellátásokért viselt lehetséges felelősségeit. Az eredetiben feladatként határozza meg ezt egy egyszerű bővített mondatban. Abban is az szerepel, hogy elsősorban az egyén, a család, a helyi közösség feladata az ellátás, utána jön az önkormányzat és az állam felelőssége. A sorrend nem változott, de a bővített mondat helyett taxatív felsorolás szerepel a tervezetben. Emellett a régi szövegben az állam és a helyi önkormányzat együtt szerepel, az újban már szétválasztva. Tehát a sorrend: az egyén, a család, az állami támogatásban részesülő karitatív szervezetek, az önkormányzatok és végül az állam. A felsorolásnak retorikailag más az üzenete. Egy felsorolásban az első helyen szereplő súlya nagyobb. Bár ez váltotta ki a legnagyobb vihart, a hagyományos jóléti állam céljaival, szerepével kapcsolatos konszenzust Magyarországon nem ez a felsorolás mondta fel, sokkal inkább az, hogy a miniszterelnök elkezdett munkaalapú társadalomról beszélni, meg a jóléti államok várható bukásáról. (Orbán Viktor 2014. július 28-án Tusnádfürdőn beszélt a munkaalapú társadalom és az illiberális állam megteremtéséről – F. Sz. E.)

Ez a törvénymódosítás a szimbolikus felmondása annak a most már évszázados történetnek, hogy az önsegítés kis köreiből, az informális és karitatív szerveződésekből létrejött az állami szerepvállalás – Magyarországon az Eötvös-féle népoktatási törvénnyel, a bismarcki típusú társadalombiztosítási rendszerrel. Ezt a történeti hagyományt a miniszterelnök vagy a kormány már a tusványosi programadó beszédével elkezdte felszámolni. A rendszerváltás utáni első, az Antall-kormány a német mintát követő szociális piacgazdaságban gondolkodott, ez akkor az alkotmányba is bekerült. Az a szociális jelző nem azt jelentette, hogy mindenki oldja meg a saját problémáit, és majd legvégén, ha senki nem oldja meg, akkor jön az állam.

MN: Az amerikai típusú szociális rendszer valamelyest ezt az elvet képviseli azzal a különbséggel, hogy ott az újraelosztás mértéke nem a GDP 47, hanem a 33 százaléka, vagyis ott az állam mindkét oldalról jelentősen kivonul a rendszerből. Bár Európában ez elég idegen, elvileg járható út lenne?

TK: A liberálisnak nevezett jóléti rezsim Amerikában egészen másfajta társadalomban működik. És abba az ethoszba sem tartozik bele, hogy a legnyomorultabbaknak egy elnök azt mondja, hogy oldd meg magad a problémáidat. Még akkor sem, ha voltaképp a nagy amerikai álom erről szól. Abban is más az a társadalom, hogy ott nagyon erős a nonprofit szektor. Az adományozásnak, a segítésnek másfajta csatornái is vannak, nálunk viszont ezek nagyon korlátozottan működnek.

Ha egy kicsit visszamegyünk a szöveghez, számomra két dolog volt különösen mellbevágó. Az egyik az önhiba beemelése a preambulumba. Egy preambulum az értékeket, célokat, magasabb szintet közvetít. És ezen érték szerint, „ha az egyén a szociális biztonságának megteremtésére önhibáján kívül nem képes, abban az anyagi lehetősége és személyes képessége arányában a hozzátartozó kötelessége segíteni”. Elementárisan felháborítónak tartom egy ilyen álszent családpolitika mellett azt mondani, hogy ha önhibájából kerül valaki nehéz helyzetbe, akkor a családnak nem kell segítenie. A család az utolsó menedék. Igaz, a család kötelezettségét nem az államnak kéne megfogalmaznia, hanem a szocializáció során meg az oktatási rendszerben kellene elsajátítani.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Mesterségvizsga

Egyesek szerint az olyan magasröptű dolgokhoz, mint az alkotás – legyen az dalszerzés, írás, vagy jelen esetben: színészet –, kell valami velünk született, romantikus adottság, amelyet jobb híján tehetségnek nevezünk.

Elmondom hát mindenkinek

  • - ts -

Podhradská Lea filmje magánközlemény. Valamikor régen elveszett a testvére. Huszonhét évvel az eltűnése után Podhradská Lea fogta a kameráját és felkerekedett, hogy majd ő megkeresi.

Nem oda, Verona!

  • - turcsányi -

Valahol a 19. század közepén, közelebbről 1854-ben járunk – évtizedekre tehát az államalapítástól –, Washington területén.

Nagyon fáj

  • Molnár T. Eszter

Amióta először eltáncolta egy kőkori vadász, ahogy a társát agyontaposta a sebzett mamut, a fájdalom a táncművészet egyik legfontosabb toposza.

Mindenki a helyére

Mit gondol Orbán Viktor és a Fidesz a nőkről? Hogyan kezeli őket? És mit gondol ugyanerről a magyar társadalom, és mit a nők maguk? Tényleg a nők pártja a Fidesz? Ezeket a kérdéseket próbálja megválaszolni a kötet többféle aspektuson keresztül. Felemás sikerrel.

A gyáva nyúl

Elvégeztetett: kedden délelőtt Petr Pavel államfő aláírta Andrej Babiš miniszterelnöki kinevezését, immár semmi akadálya az új cseh kormány megalakulásának. Bár a szeptember második felében megtartott parlamenti választás után Babiš gyors kormányalakítást ígért, láthatóan nem sikerült betartania: ez­irányú erőfeszítései hosszúra nyúltak, s néha egészen komikus epizódokat produkáltak.

„Én valami kevésbé szelídet kerestem”

  • Mink András

„A be nem illeszkedés vonzó távlatát nyújtották nekem” – olvasható Kenedi János szellemi ébredésének történetéről számot adó, Elhülyülésem története című 1977-es írásában, amelyet Kovács András nevezetes körkérdésére (Marx a negyedik évtizedben) írt válaszul.

Megint dubajozás

Alacsony belépési küszöb, mesés hozamok, könnyű meg­gazdagodás, örök élet: ezek közül az első kettőt biztosan ígérik a mesés dubaji ingatlanbefektetési ajánlatok. Pedig az előrejelzések szerint akár egy éven belül kipukkadhat az ingatlanlufi.

A beismerés semmis

Az ügyész kizárását kezdeményezte a védelem, a különböző tit­kos­­szolgálati szervek más-más leiratot készítettek ugyan­arról a hangfelvételről – bonyolódik a helyzet abban a büntetőperben, amelynek tárgya a Nyugat-Európába irányuló illegális kutyaexport.