Interjú

„Elementárisan felháborítónak tartom”

Tausz Katalin a szociális törvény módosításáról

Belpol

A szociális törvény preambulumának átírása jelképes, a társadalmi konszenzust már nyolc éve felmondta az állam. Az ELTE Szociális Tanulmányok Intézetének professzora szerint ez cinikus lépés, az egyén felelőssége helyett inkább azzal kéne foglalkozni, az emberek hogyan fogják túlélni a telet.

Magyar Narancs: Az Országgyűlés a szociális törvény módosítását tárgyalja egy salátatörvénybe ágyazva. A legnagyobb visszhangot az keltette, hogy az egyén felelőssége sokkal nagyobb lesz a szociális ellátásban, az állam pedig háttérbe vonul. Ám a hatályos szöveg tartalmilag nem sokban más. A mostani módosításnak mi a jelentősége?

Tausz Katalin: Valójában mind a két szöveg az ún. szubszidiaritás elve alapján határozza meg a különböző szereplőknek a szociális ellátásokért viselt lehetséges felelősségeit. Az eredetiben feladatként határozza meg ezt egy egyszerű bővített mondatban. Abban is az szerepel, hogy elsősorban az egyén, a család, a helyi közösség feladata az ellátás, utána jön az önkormányzat és az állam felelőssége. A sorrend nem változott, de a bővített mondat helyett taxatív felsorolás szerepel a tervezetben. Emellett a régi szövegben az állam és a helyi önkormányzat együtt szerepel, az újban már szétválasztva. Tehát a sorrend: az egyén, a család, az állami támogatásban részesülő karitatív szervezetek, az önkormányzatok és végül az állam. A felsorolásnak retorikailag más az üzenete. Egy felsorolásban az első helyen szereplő súlya nagyobb. Bár ez váltotta ki a legnagyobb vihart, a hagyományos jóléti állam céljaival, szerepével kapcsolatos konszenzust Magyarországon nem ez a felsorolás mondta fel, sokkal inkább az, hogy a miniszterelnök elkezdett munkaalapú társadalomról beszélni, meg a jóléti államok várható bukásáról. (Orbán Viktor 2014. július 28-án Tusnádfürdőn beszélt a munkaalapú társadalom és az illiberális állam megteremtéséről – F. Sz. E.)

Ez a törvénymódosítás a szimbolikus felmondása annak a most már évszázados történetnek, hogy az önsegítés kis köreiből, az informális és karitatív szerveződésekből létrejött az állami szerepvállalás – Magyarországon az Eötvös-féle népoktatási törvénnyel, a bismarcki típusú társadalombiztosítási rendszerrel. Ezt a történeti hagyományt a miniszterelnök vagy a kormány már a tusványosi programadó beszédével elkezdte felszámolni. A rendszerváltás utáni első, az Antall-kormány a német mintát követő szociális piacgazdaságban gondolkodott, ez akkor az alkotmányba is bekerült. Az a szociális jelző nem azt jelentette, hogy mindenki oldja meg a saját problémáit, és majd legvégén, ha senki nem oldja meg, akkor jön az állam.

MN: Az amerikai típusú szociális rendszer valamelyest ezt az elvet képviseli azzal a különbséggel, hogy ott az újraelosztás mértéke nem a GDP 47, hanem a 33 százaléka, vagyis ott az állam mindkét oldalról jelentősen kivonul a rendszerből. Bár Európában ez elég idegen, elvileg járható út lenne?

TK: A liberálisnak nevezett jóléti rezsim Amerikában egészen másfajta társadalomban működik. És abba az ethoszba sem tartozik bele, hogy a legnyomorultabbaknak egy elnök azt mondja, hogy oldd meg magad a problémáidat. Még akkor sem, ha voltaképp a nagy amerikai álom erről szól. Abban is más az a társadalom, hogy ott nagyon erős a nonprofit szektor. Az adományozásnak, a segítésnek másfajta csatornái is vannak, nálunk viszont ezek nagyon korlátozottan működnek.

Ha egy kicsit visszamegyünk a szöveghez, számomra két dolog volt különösen mellbevágó. Az egyik az önhiba beemelése a preambulumba. Egy preambulum az értékeket, célokat, magasabb szintet közvetít. És ezen érték szerint, „ha az egyén a szociális biztonságának megteremtésére önhibáján kívül nem képes, abban az anyagi lehetősége és személyes képessége arányában a hozzátartozó kötelessége segíteni”. Elementárisan felháborítónak tartom egy ilyen álszent családpolitika mellett azt mondani, hogy ha önhibájából kerül valaki nehéz helyzetbe, akkor a családnak nem kell segítenie. A család az utolsó menedék. Igaz, a család kötelezettségét nem az államnak kéne megfogalmaznia, hanem a szocializáció során meg az oktatási rendszerben kellene elsajátítani.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.

Tudás és hatalom

Második ciklusának elején Donald Trump nekitámadt a legjelesebb amerikai egyetemeknek is. Elnöki hatalmát – amely ezen a területen erősen kérdéses, a végső szót a bíróságok mondják majd ki – immár arra is használja, hogy fél tucat elit magánegyetemet zsaroljon állami források visszatartásával és adószigorítások kilátásba helyezésével: ha nem regulázzák meg palesztinpárti tanáraikat és diákjaikat, és nem számolják fel esélyegyenlőségi programjaikat, oda a washingtoni pénz.