„A lányvécében mindenki arról beszélt, hogy ez mennyire rossz”

  • Gera Márton
  • 2016. június 5.

Belpol

Beolvasások és felolvasások pedagógusnapon.

Tóth Krisztina, Darvasi László és Spiró György a Ruttkai Éva parkban, a Pedagógusok Szakszervezete (PSZ) rendezvényén gyűltek ma délelőtt össze, hogy „irodalomórát tartsanak”. Zajlott is nagyban az élet: volt, aki pokrócot hozott, a szakszervezet tagjai pogácsával kínálták az érkezőket, s bár a székeket jórészt nyugdíjasok foglalták el, jöttek középiskolások is.

false

 

Fotó: Németh Dániel

A PSZ és a Láng Téka meghívták Tóth Krisztinát, Darvasi Lászlót, Spiró Györgyöt, Péterfy Gergelyt és Grecsó Krisztiánt, az osztályfőnök szerepét pedig Váradi Júlia látta el. Sajna Péterfy és Grecsó Váradi Júlia szerint igazoltan távol maradtak.

A beszélgetés elején Darvasi László elmesélte, hogy ő az olvasás szeretetét otthonról hozta, de az iskolában nem volt soha ötös irodalomból, és „csak módjával” szeretett tanulni. Noha a fiát már úgy próbálta rávenni az olvasásra, hogy megígérte,

10 ezer forintot fizet egy-egy elolvasott könyv után.

Egy probléma volt: a fia mindig előre elkérte a pénzt.

Tóth Krisztinát a Tonio Kröger fogta meg, azt olvasván érezte ugyanis először, hogy az irodalom róla szól, és nincs egyedül a világban. Persze az is furcsa volt neki, hogy amikor az Antigoné volt a kötelező olvasmány, a lányvécében mindenki arról beszélt, hogy ez mennyire rossz, ő azonban élvezte a drámát. De az igazi változást az egyetem hozta el, ahol Lator László műfordító szemináriumait soha nem hagyta ki. Ha valaki azt mondta egy fordítással kapcsolatban Latornak, hogy ez lehetetlen, akkor ő így felelt: „15 percet kell vele pöcsölni.”

Spiró György nem meglepő módon Bada tanár úrról beszélt, akinek megírta már a történetét, de most azt is elmondta, hogy milyen számonkérés volt nála. Nyárra feladta a legvastagabb olvasmányokat, év közben pedig ki is kérdezte azokat, méghozzá úgy, hogy a legapróbb részlet is érdekelte, és ha valaki nem tudta a választ, másnap megkérdezte tőle ugyanazt.

false

 

Fotó: Németh Dániel

A beszélgetésbe, ha nehezen is, de

végül csak bekapcsolódott a közönség,

Váradi Júlia kérdésére, miszerint jó módszer-e a verselemzés a tanításhoz, lendültek magasba a kezek. A memoriterek hasznosságáról már nem voltak ennyire meggyőződve az emberek. Így volt ezzel egy kilencvenéves hölgy is, aki olyan összeszedetten és szépen beszélt az irodalomról, hogy nem lehetett nem csodálni. Azt mondta, hogy a memoritereknek nincs értelme, ő soha nem magolt be egyetlen művet sem, a legtöbbet mégis az irodalomtól kapta. Szerinte „a verset nem tanulni kell, hanem olvasni és ízlelgetni”.

false

 

Fotó: Németh Dániel

Aztán előkerült az is, hogy „a klasszikusokat vagy a kortárs műveket kell-e tanítani”, és jó volt látni, ahogy

egy vasárnap délelőtt arról szavaznak emberek egy parkban,

hogy igenis több kortárs művel kellene foglalkozni az iskolákban.

false

 

Fotó: Németh Dániel

Spiró szerint egyébként az a probléma, hogy a magyarórák nem az irodalomról szólnak, hanem irodalomelméletről és -történetről, ami igazából senkit nem érdekel.

Pedagógusnapi nosztalgiázásra tökéletes volt az amúgy kicsit rövidke rendezvény; amikor a végén Váradi Júlia megkérdezte, mi legyen a záróakkord, a parkban üldögélők jelezték: azt szeretnék, ha az írók a saját műveikből olvasnának fel. S lőn.

Figyelmébe ajánljuk

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.