A Liget-projekt szégyene: enyészeté lett a 100 milliós pavilon

Belpol

Már a külső szigetelés is lehullott a 2017-ben átadott pavilonról, amely hónapok óta elhagyottan áll. Az épületről a Városliget Zrt. gondoskodik, amely három éve a Liget megújulásának szimbólumaként mutatta be.

Amikor egy épületnek nincs gazdája, előbb-utóbb arra a sorsa jut, mint a Feszl Frigyes tervei alapján 100 millió forintból megépített városligeti pavilon. A homlokzatról körben lehullott a festék, a szigetelés, a Ligetben sétáló, Széchenyi fürdőbe tartó turisták natúrban láthatják a kőművesek illesztési, habarcsolási technikáját, a téglák, a kötőanyag aktuális állapotát.

A Városliget Zrt. által az Állatkerti körúton felépített három pavilon kudarcos történetével bő egy éve foglalkoztunk, amikor az összesen 300 millió forintba került három körépületbe költözött boltok bajba kerültek, sorban húzták le a rolót.

Katóék leléptek

Akkor még kívülről rendben voltak az, ám azóta az az épület, ahol korábban kürtös kalácsot árultak, a képeken látható állapotba került. Ebben a pavilonban "Kató Néni finomságait" kínálta az azonos nevű kft. Az épület belül is elhanyagolt: piszkot, kartondobozokat, konyhai berendezést hagytak maguk után Katóék.

Omlik a friss vakolat

Omlik a friss vakolat

Fotó: A szerző felvéte

A pavilonok fenntartása a Városliget Zrt. feladata, amelyet meg is kérdeztünk, kinek a felelőssége, hogy ennyire lepusztult az épület. Arra is kíváncsiak vagyunk, milyen funkciót szánnak az ex kürtöskalácsos helyiségnek – viszont kérdéseinkre cikkünk megjelenéséig nem érkezett válasz.

A Városliget Zrt. korábban azt hangsúlyozta: az új pavilonok felépítése a Liget megújításának első, szimbolikus lépése. Baán László igazgató 2016-ban a pavilonok létesítésekor azt mondta, ideje eltüntetni a fabódés lufiárusokat, fel kell számolni a Ligethez méltatlan állapotokat.

Tartosan zárva

A három pavilonból jelenleg csak a középső üzemel kávézóként, a harmadik – amelyben a 2017-es tavaszi nyitáskor dizájnos ajándéktárgyakat árultak – szintén tartósan zárva.

false

 

Fotó: A szerző felvétele

 

A minőségi árukínálat valóban minőségi lett, négyezer forintot is elkértek egy bögréért, 20 ezret egy rongybabáért. A kereslet nem pörgött fel, az átadást követően hamarosan ismét feltűntek a lufik, a csokiszeletek, ám ez se vonzott tömegeket, végső megoldásként kezdték a pavilonokat vendéglátós raktárként hasznosítani, üdítős rekeszek, fagylaltozó pultok, székek tárolására.

A Városliget Zrt. a „kínálat átszervezésének” újabb lépésként csábította a Ligetbe Kató Nénit, aki ezer-ezerötszáz forintos áron kínálta portékáit, de végül ő is lehúzta a rolót.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.