A MÁV mintha megfeledkezett volna Románia schengeni csatlakozásáról

  • narancs.hu
  • 2025. január 8.

Belpol

A vonatok ugyanannyi időt vesztegelnek a határnál, mint mikor még nem volt szabad az átjárás.

Bár Románia schengeni övezethez való csatlakozásával immáron szabadon, ellenőrzés nélkül átjárható a Magyarország felőli államhatár, a nemzetközi vonatok az év eleje óta továbbra is változatlan menetrenddel közlekednek, azaz a határállomásokon kivárják a korábbi határellenőrzés idejét – hívta fel a figyelmet a Közlekedő Tömeg Facebook-posztjában, melyet a hvg.hu vett észre.

Igaz, a Belügyminisztérium és a rendőrség már bejelentették, hogy a szisztematikus határellenőrzés ugyan megszűnik, szúrópróbaszerű ellenőrzések azonban lesznek.

Az egyesület szerint a két oldali várakozást összeadva mintegy 40 perc várakozás teljesen indokolatlan. „Természetesen nemzetközi vonatok menetrendi struktúrájának változtatása számos szempont összeegyeztetését igényli a vasúthálózatok között, azonban erre minden idő adott volt, hiszen

az államhatár megnyitása évek óta tervezett lépés volt. Megfelelő előkészítés esetén az új vasúti menetrend egy tollvonással életbe léptethető lett volna

– írják.

Különösen látványos a helyzet Nagyvárad felé, onnan a Püspökladány felől érkező vonatok ugyanis pályafelújítás miatt még évekig nem fognak tovább közlekedni, a menetrend módosítása így relatíve egyszerű lett volna. Ehelyett a magyar határállomástól vasúton 25 percre lévő nagyváros elérése az okafogyott 40 percnyi várakozás miatt így több mint egy órára nyúlik.

Lázár János közlekedési miniszter eközben tíz vállalással indította 2025-ös évet. Egyebek mellett: ha 20 percnél többet késik a vonat vagy a busz, visszaadják a jegyár felét, felújítják a WC-ket, az IC-ket rendesen fogják takarítani, mozdonyokat bérelnek.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.