Csúszik és drágul az Iparművészeti Múzeum felújítása

A megtört ház

Belpol

Nem látni a végét az évek óta húzódó rekonstrukciónak, a homlokzat állítólag életveszélyes, az épület tartószerkezete megtört. Szabálytalan közbeszerzések miatt meg is büntették a múzeumot. Egyesek szerint a műemlékvédelmi szempontok az utolsók.

Tovább csúszik az Iparművészeti Múzeum rekonstrukciója, csodaszámba menne, ha a következő választásokig átadnák a felújított, Lechner Ödön és Pártos Gyula tervezte szecessziós műemlék épületet. Konkrét céldátumot a főigazgató sem mert mondani az október 16-i épületbejáráson. Cselovszki Zoltán arra sem tudott válaszolni, hogy az eredetileg 25 milliárdosra tervezett beruházás nagyjából mennyivel fog többe kerülni. Az egy éve bezárt múzeumból csak a műtárgyállomány szűk kétharmadát költöztették ki, végleges kivitelezési tervek még nincsenek.

Átrajzolták viszont az engedélyezési terveket, ugyanis a homlokzat vizsgálata nyomán kiderült az épületről, hogy rosszabb állapotban van, mint hitték. Legalábbis ezt kommunikálja a múzeum: „tartószerkezeti mozgások” miatt az „acélgerendázat elhajlott”, a ház „megsüllyedt”, „megtört”, ezért új vasbeton falakkal kell megtámasztani, a terheléseket új acélgerendákkal kell átvinni a főfalakra, egyes födémelemeket is cserélni kell. A homlokzat állítólag életveszélyes, az emblematikus Zsolnay kerámiaburkolat – Cselovszki szavaival – „mint egy függöny, elvált” a főfaltól, ezért az épületkerámiák „jelentős részét” már le is szedték. Cselovszki szerint ezek 95 százaléka restaurálás után visszatehető eredeti helyére.

 

„Épületdoktornak tartanak”

A viszontagságos sorsú beruházás botrányoktól sem mentes: két ügyben a Közbeszerzési Hatóság összesen 13 millió forintra büntette az intézményt, a könyvtár és az adattár nem megfelelő kezelése miatt feljelentés is született. A múzeum életét ismerő forrásunk szerint a vezetőségben szakmaiatlanság és káosz érzékelhető, a hangulat rossz, teljes a nyilatkozatstop, és beszéltünk olyan szakemberrel is, aki műemlékrongálásnak tartja az átépítést.

Az évtizedek óta rossz állapotú épület rekonstrukciójának a terve a második Orbán-kormány első éveire, 2011-re nyúlik vissza.
A végül 2012-ben meghirdetett tervpályázatot a Vikár és Lukács Építész Stúdió Kft. nyerte meg; akkor még egy modern stílusú új szárny is szerepelt az elképzelések között. A kormány 2014-ben még mindig csak a szándék deklarálásánál tartott, annak az évnek az elején viszont lemondott az intézményt akkor már nyolc éve vezető művészettörténész, Takács Imre, tiltakozásként a múzeum kormányzati kezelése ellen (lásd: A politika áldozata, Magyar Narancs, 2014. február 6.). Az utolsó előtti csepp a pohárban az volt, hogy a fenntartó elcsatolta az Iparművészetitől a Hopp Ferenc Kelet-ázsiai Művészeti Múzeumot, és hozzácsapta a Szépművészeti Múzeumhoz – ez Takács Imre és Baán László, a Szépművészeti igazgatójának párharcában is mérföldkő volt –, az utolsó meg az, hogy a kormány tervbe vette, hogy az Esterházy-kincstárat elveszi a múzeumtól, és Fertődön állítja ki. Akkorra már egyértelművé vált egyébként, hogy az Iparművészeti messze nem használja ki a benne rejlő lehetőségeket, s folyamatosan veszíti a látogatóit – 2012-ben összesen 67 ezren voltak –, ráadásul forráselvonásokkal is szembe kellett néznie. Az igazgatói pályázatra senki sem jelentkezett, úgyhogy Balog Zoltán emberierőforrás-miniszter – minden bizonnyal az Iparművészeti Múzeumért miniszteri biztosként felelő Baán László javaslatára – felkereste Cselovszki Zoltánt, és kinevezte megbízott igazgatónak. „Engem alapjában véve épületdoktornak tartanak. Ez az új megbízatás is arról szól, hogy konszolidálni kell az Iparművészeti rekonstrukciós programját, az egész intézmény állapotát” – mondta 2014-ben Cselovszki a Népszabadságnak. Az új igazgató régi, kipróbált barát, állítólag ő mutatta be a Fidesz felső vezetésének Habony Árpádot (lásd a keretes írást).

A 2016-os kormányhatározat már 25 milliárd forintot különített el a három évre tervezett projektre, ezt alig egy év múlva korrigálták: 2017-ben a kormány a 2017–2021-es időszakra ütemezte a beruházást, és le is vett 10 milliárd forintot; igaz, az elvont összeg nem hiányzott, mert a valódi munka el sem kezdődött. Ez a határozat a nemzeti fejlesztési minisztert is bevonta a beruházás ellenőrzésébe: az Emmivel közösen idén szeptember 30-ig kellett volna jelentést készíteni a projekt állásáról (időközben megszüntették a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumot), de amikor erről a dokumentumról kérdeztük Cselovszkit, nem tudott érdemben válaszolni. Annyit mondott, hogy a múzeum havonta ad le jelentést az Emminek.

 

Életveszély, vizsgálat

Eddig a műtárgymozgatásról és -megőrzésről, valamint a homlokzatelemek bontásáról szóló közbeszerzés zárult le, és egyik sem volt problémamentes. Az előbbinél egy vesztes pályázó támadta meg a kiírást azzal a gyanúval, hogy azt a Liget-projekt környékén rendre felbukkanó cégre, a Museum Complexre (MC) szabták. A Közbeszerzési Hatóság 5 millió forintra büntette a múzeumot, amely aztán újra kiírta jóformán ugyanazt az 1,4 milliárdos tendert, amelyet megint a Museum Complex nyert meg. A szerződés tartalma is téma volt a sajtóban: a Magyar Nemzet márciusi cikke szerint a múzeum az MC-nek mintegy 35 millió forintot fizet havonta egy olyan raktárépületért, amelyet maga az MC is bérel, ráadásul a lap szerint a szerződés alapján végül is a cég rendelkezik a műtárgyak felett. Ezt a cég azzal cáfolja, hogy munkatársai „a letéti raktárakba” csak múzeumi alkalmazottak felügyelete mellett léphetnek be. További kérdéseket vetett fel, hogy első körben véletlenül vagy szándékosan kihagyhatták a műtárgyállományból a múzeum 170 ezer tételt számláló könyv- és adattárát. A cég szerint viszont a műtárgyak dobozigényébe eleve beleszámolták ezt az állományt is, bár letéti konstrukcióban azt ők valóban nem helyezték el. Az ügyben V. Naszályi Márta, a Párbeszéd politikusa és budavári önkormányzati képviselő tett feljelentést hűtlen kezelés gyanúja miatt. A politikus érdeklődésünkre elmondta: nem indult nyomozás. Az ügy kipattanása után megkereste őt az MC vezetője, hogy meggyőzze igazáról, de V. Naszá­lyi a levelezés után is úgy látja, indokolt volt a feljelentése.

A múzeumnak 7 millió forint bírságot kellett befizetnie a Közbeszerzési Hatóság döntése szerint amiatt is, mert szabálytalanul, hirdetmény nélkül írta ki a kiemelt műemléki értéket képviselő Zsolnay kerámiaelemek bontására és konszignálására szolgáló, mint­egy 1,4 milliárdra becsült közbeszerzést, amelyet a Swietelsky Magyarország Kft. nyert meg. A múzeum az életveszély hirtelen beálltára hivatkozva folytatta le a gyorsított közbeszerzést, a hatóság szerint viszont az életveszélyes állapot legalább a lanterna leemelése, azaz 2011 óta ismert. Vagyis a hatóság nem látta indokoltnak a hirtelen állapotváltozás indokát, ami alapján felállványozták az épületet és megkezdték a homlokzat bontását. Az is problémás, hogy a generálkivitelező Vikár és Lukács által megbízott alvállalkozó, az Alakart Kft. roncsolásos homlokzatvizsgálatáról szóló dokumentációján nem szakrestaurátor, hanem a cég alkalmazottjaként dolgozó munkatárs neve szerepel, és a dokumentációból az sem derül ki, a vizsgálatoknál jelen volt-e egyáltalán szakrestaurátor. Cselovszki Zoltán az épületbejárással egybekötött sajtótájékoztatón kérdésünkre elmondta: a Közbeszerzési Hatóság döntését megtámadták, közigazgatási per zajlik. „Tavaly novemberben jött egy hivatalos levél arról, hogy életveszélyes a homlokzat, és akkor elkezdtünk kapkodni. Minden életveszély-megállapítást rutinból megtámad a Közbeszerzési Hatóság, és a baj az, hogy a hatóság előtt nehéz ilyen bonyolult műszaki vizsgálatokat képviselni” – mondta a főigazgató, aki a két büntetést így kommentálta: „Nem azt mondom, hogy természetes, de ez a gyakorlat.”

Egy az épületen zajló munkálatokra rálátó szakember szerint nem indokolt a Zsolnay-homlokzat bontása ilyen nagy felületen, de az egész projektre jellemző, hogy nem érvényesülnek kellőképpen a műemlékvédelmi szempontok. Például az első és második emeleti kerengőben lévő díszes korlátot is egyszerűen kibontották, hogy rámpa nélkül, könnyen pakolhassanak a most felállított, műtárgyak szállítására szolgáló liftbe. Holott a műemlékvédelmi törvényben az áll, hogy védett műemléki érték csak az egyes részeinek, szerkezeti elemeinek megmentése céljából vagy életveszély-elhárítás érdekében bontható. Cselovszki a sajtótájékoztatón kifejtette: bár az épületet is műemléknek tekintik (elkészült róla a műemléki értékleltár), a házon kívül és belül is jelentős változtatásokat terveznek. A homlokzati kerámiaelemek problémáját például a főigazgató szerint a homlokzati fal és a Zsolnay-elemek közé ékelt plusz betétfallal oldanák meg. „Itt van egy kis ellentmondás, ezt őszintén el kell mondanom. A műemléki törvényben az áll, hogy mindent eredeti anyagában, eredeti helyszínén kell megőrizni. Ez viszont itt egyrészt életveszélyes, ezért kell jelentős részét lebontani. Másrészt, ha ezt a paragrafust betartottuk volna, akkor egy kutatható épület itt marad, de abba nem jöhetne vissza a múzeum” – mondta erről Cselovszki.

Írásban feltett kérdéseinket a múzeum figyelmen kívül hagyta, ahogyan Budapest Főváros Kormányhivatalának műemlék-felügyelőjétől sem kaptunk választ levelünkre.

Habony felfedezője és a Dunakanyar ura

 

Érdemes röviden bemutatni az Iparművészeti Múzeum nagyrekonstrukciója körül feltűnt és az intézmény vezetésébe bekerült embe­reket. A pályázat nélkül kinevezett Cselovszki Zoltánt kapcsolatai főként a fővárosi ősfideszesekhez kötik. Az építész ’89-ben lépett be a Fideszbe (felesége a párt külkapcsolatait egyengette), volt önkormányzati képviselő és Fővárosi Közgyűlés-tag, majd a Várostervezési és Városképvédelmi Bizottság (VVB) vezetője. 2000-től az Országos Műemlékvédelmi Hivatalt formálta át, ebből lett a Kulturális Örökségvédelmi Hivatal (KÖH) nevű csúcsszerv. Később az Új Budapest Központ élén dolgozta ki a Fidesz fővárosi programjaként használt Új Budapest Tervet, 2007-ben mégis „csak” egy V. kerületi főépítészi titulust kapott, nevéhez fűződik a Budapest Szíve projekt. (2006-ig tartó pályájáról lásd korábbi portrénkat: „Mindenkivel jóban vagyok”, Magyar Narancs, 2006. június 22.) Ebbéli minőségében nevét adta gyanús, végül meg nem valósult ingatlanberuházásokhoz, például a Rogán-közeli Csipak Péter vállalkozó Zeppelin Hoteljéhez. 2012-ben megint a KÖH élén találjuk, pár hónap múlva a kormány megszüntette alóla az intézményt, de Cselovszki maradt a területen, a KÖH helyébe lépő, de jóval kisebb Forster Központban. Állítólag ebben az időszakban romlott meg a viszonya L. Simon Lászlóval. A fővárosi politikai életből ismeri Baán Lászlót, akivel jó barátságot ápol. Több forrás szerint Cselovszki mutatta be a fideszes elitnek Habony Árpádot, akivel a pestszentlőrinci Havanna-lakótelepről is ismerték egymást. Habonyék többször dolgoztak együtt a KÖH-val, sőt Habony Cselovszki tanácsadója is lett, a közös munka gyümölcse a 2001-es műemlékvédelmi törvény. Cselovszki ugyan megbízott igazgató, de a szabályok szerint ennek nincs időbeli korlátja.

Cselovszki révén került a múzeumhoz Simon Péter megbízott üzemeltetési és fejlesztési főigazgató-helyettes, őt az Index 2013-as portréja a Dunakanyar rejtélyes uraként írta le, de a tornatanárból lett vállalkozót a Magyar Nemzet „a Fidesz Hagyó Miklósának” is nevezte. A titokzatos háttérember rendszeresen feltűnt a Szentendre környéki nagyberuházásoknál, volt tévéje, rádiója, miközben hivatalosan egy panellakásban lakott, vagyonának nagyságát pedig csak találgatták. A Vizes Nyolcas (V-8) uszoda botrányos története is hozzá fűződik: a vállalkozó felépített hitelből egy uszodát a város telkén, de a létesítmény évi százmilliós veszteséget termelt, Szentendre közel 3 milliárdos tartozását végül az állam vállalta magára; Simon az átadás után hirtelen kiszállt az üzletből. Egy másik ügy miatt Szentendre beperelte Simon egyik cégét annak félmilliárdos adóssága miatt, a bíróság másodfokon a városnak adott igazat. Simonnak intézményvezetői, múzeumi tapasztalata nincs, forrásaink szerint mégis ő viselkedik döntéshozóként a házban.

A főigazgatóság tagja még megbízott gazdasági igazgatóként Balogh Zoltán, aki az említett szentendrei uszodának volt ügyvezetője 2015 nyarán, amíg el nem távolította a városvezetés. A múzeumban van még külön beruházási és fejlesztési főosztály is, ennek Kalászi Hajnalka a megbízott vezetője, bár alkalmazott nincs alatta. Kalászi vezette Cselovszki mellett az V. kerületi főépítészi irodát. 
A szintén egyszemélyes beruházási osztályt megbízott osztályvezetőként Fehér Julianna vezeti. A múzeumvezetőség fizetése minden­esetre a növekvő feladatokkal együtt emelkedett: a gazdasági beszámolók szerint 2016-ban három fő évi fizetése 31 millió, 2017-ben négy főé már 63 millió forint volt.

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”