A MOK kicsinálása még az uniós pénzekhez való hozzáférést is akadályozhatja

  • narancs.hu
  • 2023. március 2.

Belpol

A konzultáció hiánya mellett a hatásvizsgálatot is számonkérheti az unió.

Az Európai Bizottság hivatalosan arról tájékoztatta az EUrologust, hogy több szempontból is vizsgálni fogják azt az elfogadott jogszabály-módosítást, mellyel lényegében ellehetetlenítette a kormány a Magyar Orvosi Kamara (MOK) működését – írja az EUrológus.

Felhívták a figyelmet arra, hogy 2019-ben, 2020-ban és 2022-ben is,

az úgynevezett országspecifikus ajánlásokban arra kérték Magyarországot, hogy "hatékony társadalmi párbeszéd, más érdekelt felekkel való kapcsolat és rendszeres hatásvizsgálatok révén javítsa a döntéshozatali folyamat minőségét és átláthatóságát."

Ezt figyelembe véve fogadták el az 5,8 milliárd euró vissza nem térítendő támogatást tartalmazó magyar helyreállítási tervet, amely magyar kötelezettségvállalásokat tartalmaz arra nézve, hogy a magyar kormány által kezdeményezett jogszabályok legalább 90 százaléka minimális ideig nyilvános konzultáció tárgyát képezi, és minden olyan jogszabály esetében, amelyről nincs nyilvános konzultáció, megfelelően meg kell indokolni, hogy miért nem teszik ezt meg.

De mint azt az EUrológus írja,  van egy további szempont is, amit szintén a magyar kormány vállalt. Ez arról szól, hogy minden jogszabály esetében – azon kivételes esetekben is, amikor nem volt nyilvános konzultáció – jogszabályi hatásvizsgálatot kell készíteni. Ezt az Európai Unió támogatásával 2010-ben kidolgozott és előírt módszertan alapján kell teljesíteni addig, amíg a helyreállítási tervben szintén szereplő vállalásnak megfelelően új módszertant nem készít a magyar kormány.

Egy bizottsági tisztviselő hangsúlyozta, hogy az orvosi kamarát érintő jogszabály és az előterjesztés módja

releváns lehet Magyarország vállalásainak teljesítése szempontjából.

Jelenleg ugyanis Magyarország csak akkor juthat – a mezőgazdasági alapokat leszámítva – bármilyen uniós forráshoz, ha teljesíti a korrupcióellenes küzdelemmel és az igazságszolgáltatás helyreállításával összefüggő előírásokat. Ezeket nem egyenként, hanem együttesen értékelik majd – jegyezte meg az Európai Bizottság képviselője némiképp vészjóslóan:

Ezen mérföldkövek teljesítését akkor értékeljük, ha Magyarország benyújt minden vonatkozó kifizetési kérelmet.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.