A nagyobb szállodahajók csak Komáromig jöhetnek

  • Narancs.hu/MTI
  • 2018. augusztus 14.

Belpol

Korlátozták a személyhajók forgalmát a Dunán.

A Duna extrém alacsony vízállása hátráltatja a hajózást, az árufuvarozók kapacitásuk egyharmadát tudják csak kihasználni, a személyszállító hajók forgalmát korlátozták, a kikötők kihasználtsága is csökken.

Bencsik Attila, a Magyar Belvízi Fuvarozók Szövetsége elnöke katasztrofálisnak nevezte a Duna mostani vízszintjét a vízi áruszállítással foglalkozó vállalkozások számára. A Duna egyes szakaszain – például Németországban – már üresen sem tudnak közlekedni a hajók, a magyar szakaszon is vannak olyan gázlók, ahol nehezen lehet hajózni, itt a hajók szállítási kapacitásuk egyharmadát tudják csak kihasználni, ami a gazdaságosság határa alatt van.

A társaságok egy része „könnyíti” a hajókat azon a szakaszon, ahol a vízállás még lehetővé teszi a közlekedést, a szállítmány egy részét kisebb hajókra pakolják át. Ahol az alacsony vízállás miatt már nem lehet hajózni, és a rakományt el kell juttatni a rendelkezési helyre, ott az árut közútra terelik – tette hozzá a szövetség elnöke. Alacsony vízállás esetén a hajótulajdonos dönthet úgy, hogy megáll, és megvárja a magasabb vízszintet, ilyenkor jelentős a fuvarveszítés, ugyanakkor a hajó napi költségét ki kell fizetni, ami komoly veszteség a vállalkozásnak.

Spányik Gábor, a Mahart PassNave Kft. ügyvezetőjének tájékoztatása szerint az extrém alacsony vízállás miatt kénytelenek voltak a hajóforgalmat korlátozni. A Kis-Duna-ágban a járatok Szentendrénél tovább nem tudnak közlekedni, egyes kikötőket, például a kis ágban Tahitótfalut és Leányfalut, a nagy ágban Zebegényt jelenleg nem tudják kezelni.

Azok a szállodahajók, amelyek merülése 16 deciméternél nagyobb, Komáromnál délebbre nem tudnak jönni. Hozzátette, mindent megtesznek, hogy az utasokat ne érje hátrány, példaként említette, hogy azokat a programokat, amelyek eredetileg Budapestről indítottak volna, átszervezték komáromi indulásra.

A menetrendi nehézségeket a hajójáratok átszervezésével próbálják áthidalni, hogy minden utas eljusson a célállomásra, így jelenleg csak a Nagy-Duna-ágban lehet Visegrádra és Esztergomba eljutni. A szárnyashajók közül csak a legkisebb, a Bíbic típusú hajó tud biztonságosan közlekedni – közölte Spányik Gábor, aki szerint a társaság komoly veszteséget szenved el az alacsony vízállás miatt, a kiesést 100 milliós nagyságrendűre prognosztizálják, a veszteséget pedig költségcsökkentéssel enyhítik.

Figyelmébe ajánljuk

Ne hozhasson döntést a választás után a leköszönő parlament - ezt akarta az ellenzéki képviselő, de leszavazták

Az Alaptörvény módosításáról szóló indítványt nyújtott be nemrég az Országgyűlés Törvényalkotási Bizottsága ülésén az MSZP. Az előterjesztés leglényegesebb eleme: a választás után az új parlament alakuló üléséig a leköszönő Országgyűlés ne hozhasson bizonyos döntéseket – noha módja volna bármilyet, amilyet addig is –, például ne változtathassa meg az alkotmányt. A javaslat értelmi szerzőjével, Vajda Zoltánnal, a szocialista frakció tagjával, a költségvetési bizottság elnökével beszélgettünk.

Magyar rulett

Szociológusok és politológusok rendszeresen elmondják, hogy a magyarok és különösen a Fidesz-szavazók számára az egyik legfontosabb érték a biztonság. Azt is mindig hozzáteszik, hogy Orbán Viktor különlegesen jól érti a „magyar néplelket”, így eredményesen tud játszani az egzisztenciális fenyegetettség és a biztonság utáni vágy érzékeny húrjain.